• Element: 45 mm
  • Kabel: 1,2 - 3m rett og kveilet
  • Følsomhet: 97 dB / mW
  • Impedans: 35 Ohm
  • Frekvensrespons: 5 - 40.000 Hz
  • Vekt: 280 g

Audio-Technica er en av våre store favoritter blant produsenter av hodetelefoner. Få andre klarer kunsten å balansere budsjett og kvalitet på samme måte, noe som blant annet ble bevist med ATH-M50x. En av de absolutt beste hodetelefonene i prisklassen under 2.000 kroner, med en fyldig, deilig bass og nok detaljer til å nyte alt av musikk – fra pop og rock til klassisk og jazz.

Storebror ATH-M70x har en noe mer eksklusiv hodebøyle i aluminium, og koppefestene er også av aluminium, hvor de hos lillebror er i plast. Hodetelefonene føles mer solide, og passformen er dessuten slik at de presser mykere mot kraniet enn M50x. Som gjør at man kan lytte i enda lengre økter.

Som hos lillebror M50x måler membranen på høyttalerelementet 45 millimeter, men det er ikke samme element. Høyttalerelementet hos storebror har høyere båndbredde, for mest mulig presis formidling av høyoppløste lydfiler.

Steril lyd

M70x overlater ikke mye til fantasien, for her spyttes musikken ut med alle detaljer. På godt og vondt.

Mens lillebroren låter både spenstig og engasjerende, spesielt i bassområdet, er det en mer behersket bass vi hører fra M70x. Denne modellen er justert for å være mer nøytral og presis, slik at studioteknikere ikke skal la seg lure til å tro at musikken har mer bass enn den har. Fornuftig nok. Men når man fjerner ”partypukkelen” i bassen, står man i fare for at de lysere frekvensene låter i overkant energisk. Og det føler jeg er tilfellet med M70x. Den er helt klart mer frampå enn lillebroren, og i mange tilfeller kan det bli i meste laget.

Komprimert popmusikk som allerede låter nokså aggressivt i toppen og flatt i bassen, låter lite engasjerende. Verre er det at musikk jeg vet er godt produsert, derav glimrende høyoppløste utgivelser med masse dynamikk, også låter i overkant frempå. Selv med en god hodetelefonforsterker som Pioneer U-05. Jeg ønsker mer luft i overtoneområdet, som låter litt for aksentuert i sitt nedre register. S-ene blir for harde for mitt vedkommende. Jeg dobbeltsjekker mot Sennheiser HD 800, som viser hvor skapet skal stå. Minst like lineære og avslørende som ATH-M70x, men i tillegg er overtoneområdet så oppløst, at cymbalene skinner, hvor de napper litt for mye i øret med Audio-Technica. Koblet til en dårlig bærbar spiller, som en gjennomsnitts mobiltelefon, blir det bare trist, da hodetelefonene forsterker svakheten i den dårlige hodetelefonforsterkeren.

Vi hadde på forhånd store forventninger til Audio-Technica ATH-M70x, spesielt med tanke på hvor bra lillebror M50x er. Men sannheten er at det dyrere familiemedlemmet ved å ha fjernet forsterkningen i bassen låter flatere og mindre engasjerende. En lydtekniker kan bruke den for å avsløre hva som er på innspillingen, men også til det formålet ville jeg nok heller brukt et par hodetelefoner som låter noe mindre frempå i overtonene. Sibilantene er for tydelige, som gjør at musikken aldri engasjerer skikkelig, og man blir lyttetrøtt over tid.

Det er disse du skal ha!

ATH-R70x (Foto: Produsenten)

Hvis du i stedet for ATH-M70x går for det åpne alternativet ved navn ATH-R70x får du ikke bare et mer eksklusivt utseende. For selv om høyttalerelementene skal være de samme, låter de åpne hodetelefonene mindre anstrengt. De har samme tørre og avslørende bassgjengivelse, og er mindre frempå i diskanten. Det gjør at de låter både oppløst og nøytralt. Både studiomusikere og teknikere vil elske denne, som er enda mer behagelig på øret, og låter bedre. Ikke en hodetelefon for bruk med mobiltelefonen, da de både har en impedans på hele 470 ohm og lekker mye lyd ut mens støy slipper inn. Men definitivt en hodetelefon å kose seg i sofaen med!

Pris: 3.490 kr
Web: scandec.no

Lydkvalitet: 5
Funksjonalitet: 4
Brukervennlighet: 5
Kvalitetsinntrykk: 5
Samlet vurdering: 5

Last ned siste nummer av Lyd & Bilde – helt gratis!

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.