Ubalansert lyd Plastaktig fjernkontroll Tvilsom ledningsinnfesting
  • Frekvensområde: 20 Hz – 24 kHz
  • Følsomhet: 103 dB SPL @ 1 kHz
  • Impedans: 16 ohm
  • Ledning: flat 1,2 m
  • Kompatibilitet: standard 3,5 mm

Alt i kartongen oser av kvalitet og inntrykket holder seg når man får øreproppene i hånden. Det er elegant og gjennomtenkt design med de røde og svare (eller hvite) detaljene. Metallkroppen gjør at de føles holdbare, noe som også markedsføringen sier at de skal være. Men innfestningen som savner strekkavlastning gjør oss likevel tvilsomme til hvor mye stryk de tåler i lengden. Og kvalitetsfølelsen gjelder ikke fjernkontrollen som er elendig plastaktig og skranglete.

Den er derfor vanskelig å håndtere selv om mikrofonens plassering nære munnen er bra. Full funksjonalitet får man med Apple-enheter, Android-brukere kan ikke justere volumet. Instruksjonsboken er eksemplarisk nøye med å fortelle ikke bare hvordan man benytter øreproppene, men også hvordan man får den beste lyden ut av dem. Man får med tre par ekstra puter, ikke bare i ulike størrelser, men for en gangs skyll også i ulike former. Det er derfor ikke noe problem å tilpasse dem helt etter instruksjonene.

Som ventet er lyden skrudd etter opphavsmannens musikksmak og dermed meget bassfokusert. Det innebærer at mange sjangre låter rent ut komisk dårlig med disse øreproppene. Akustiske stykker, jazz eller klassisk musikk kan ikke anbefales. Men om det er akkurat basstrøkk man er ute etter så leverer de virkelig. Man kan dessuten skru på mer enn høyt nok uten noen merkbar forvrengning. Det skal de har ros for. Men selv for en slik type musikk kan bassen iblant innvirke vel mye på mellomregister og diskant.

Dette er ikke ørepropper som passer alle. Det er spesialiserte ørepropper for den som spiller tung musikk og vil ha så mye bass at man risikerer å få hjernerystelse. Men vil man ha det skal man absolutt kjøpe urBeats, for det er flotte ørepropper med meget bra passform. Det resulterer også i at de sitter bra på plass og at man ikke blir trøtt ved langvarig bruk. Vi er derimot ikke så glad i den plastaktige fjernkontrollen eller at bassen dreper alt av raffinement i mer finstemt musikk enn de er gjort for.

Thinksound TS02 + mic

Miljø- og ørevennlige

Pene ørepropper med bra lyd til overkommelig pris og som gir god samvittighet.

Hyggelig tre Pen bass Miljøvennlig forpakning
Bæreposen

SOL Republic Amps HD

Kule og artige

Pene kvalitetsørepropper som dessuten spiller musikk på en uvanlig fengende og kul måte.

Velkonstruerte Spilleglede Lekker design
Upraktisk futteral Lange

Sennheiser CX 890i

Engasjerende bassdunker

Sennheisers ørepropper lar ingen ting være uberørt. Både utseende og lyd er meget spesielt.

Bra ledningssnelle Bassgjengivelsen
Spesielt utseende Trasig ledning Hvass diskant

Philips Fidelio S2

Kvalitet og funksjon

Philips seiersrekke med Fidelio og ørepropper fortsetter. Våre klare favoritter i testen.

Utmerket lyd Bra byggekvalitet Viklefri ledning
Ingen volumkontroll

Nocs NS600 Crush

Pene og skarpe

Nocs snublet på målstreken, men inntil det elsket vi det meste ved disse øreproppene.

Eksklusiv design Mye tilbehør Imponerende lyd
Noe ledningskrøll Hvass diskant

Harman Kardon NI

Kjedelig og plastaktig

Harmans billigste ørepropper føles virkelig slik og låter dessuten som et stort gjesp.

Nøytral lyd
Ledningen tvinner seg Plastaktige Tvilsom passform

AKG K375

Solide og praktiske

Rockete og velbygde ørepropper som likevel ikke lykkes med å utmerke seg sammenlignet med konkurrentene.

Bra bass Relativt flokefrie Velbygde
Litt ubekvemme i lengden

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.