TESTAirPods 3

Endelig er Apples AirPods gode nok

AirPods 3 burde vært sånn fra dag én, men når de endelig er her, er vi begeistret.
Karakter
AirPods 3
Lyd & Bilde mener
Balansert, åpent og godt definert lydbilde. God passform, sprutsikre, lang batteritid og støtte for trådløs lading.
Ingen støydemping. Overhodet.
Spesifikasjoner
  • Type: Trådløse, i øret
  • Bluetooth: 5.0
  • Støydemping: Nei
  • Vanntett: IPX54
  • Mikrofon / fjernkontroll: Ja / touch
  • Ladekabel: Lightning-USB-C
  • Batterid: Opptil 6 t, 30 t m. etui
  • Vekt: 4,28 gram, etui 37,9 gram
  • Farge: Hvit
  • Annet: Spatial Audio (romtilpasset lyd); adaptiv EQ, trådløs lading
  • www.apple.com
forfatter

De nye AirPods 3 kunne fort ha blitt gjenstand for et skuldertrekk. For hvis man tenker seg om, hvem kjøper et par så dyre ørepropper uten aktiv støydemping?

Det finnes nemlig ikke på AirPods 3. Hvis støydemping og Apples hvite ørepropper er nummer én og to på ønskelisten, er det AirPods Pro man skal ha. Men de koster 50 prosent mer, og det er det ikke alles som synes de er verdt.

Da dukker nemlig en hel del konkurrenter opp i bildet, som også har støydemping, mer raffinert lyd, og som ikke koster noe mer.

Så igjen, hvem i all verden er AirPods 3 egentlig for?

Det smarte svaret er, alle som ikke trenger støydemping. Med andre ord ikke alle de som commuter kollektivt til jobb, sitter i kontorlandskap eller generelt ferdes der hvor støy er plagsomt. Som er stort sett alle kollektivmidler og offentlige knutepunkter.

Jeg ville med andre ord ikke tatt AirPods 3 med på den neste flyturen.

Forrige generasjon AirPods til venstre, er merkbart lengre enn AirPods 3 til høyre.
Foto: Lasse Svendsen

Men hvis man er mer opptatt av lyden, spesielt hvis man er Apple Music-bruker, og bruker øreproppene også til film eller serier på Apple TV+ eller Netflix – da kan AirPods 3 være helt perfekt. For i likhet med AirPods Max, støtter de romtilpasset lyd – Spatial Audio – med Dolby Atmos. Hvor lyden følger hodebevegelsen og skaper en surroundeffekt som er spesielt effektiv på film.

Den funker også på Facetime hvis man har flere personer med i samtalen, og plasserer dem i hver sin kanal.

Passform og brukervennlighet

I motsetning til AirPods Pro, Marshall Moticf ANC eller Sony WF-1000XM4, har ikke AirPods 3 noen silikonpropper som letter tilpasningen til øret. De er istedet universelt utformet, men det kan bety at noen vil finne dem ukomfortable. Eller at de ikke dekker øret godt nok. De er laget i hardplast, tross alt, og ganske små.

Faktisk er de mindre enn forrige generasjon AirPods. Stilken er kortere, og selve øreproppen som huser et nyutviklet element, er vinklet innover og nedover. Det gjør at de passer bedre og sitter bedre i øret, enn forgjengerne.

Med etuiet har man opptil 30 timers spilletid.
Foto: Lasse Svendsen

Nytt er også en hudsensor som kjenner når de sitter i øret, som fungerer mye bedre enn sensoren i forgjengeren, og slår dem av og på umiddelbart. De støtter også lyddeling sånn at to stykker med AirPods 3 kan høre den samme musikken fra en iPhone, samtidig.

Det er også mulig å bruke bare den ene øreproppen, hvis man bare trenger en av dem til en telefonsamtale.

Øreproppene leveres i et nytt etui som støtter trådløs lading, og uten etuiet spiller de opptil seks timer. Fem timer med Spatial Audio aktivert, og med batteriet i etuiet fulladet, har man til sammen 30 timer spilletid på et par AirPods 3.

Sensoren til venstre, åpningen til elementet til høyre.
Foto: Lasse Svendsen

Når man har plassert dem i øret, bruker man to fingre og et lett trykk på stilken til den ene øreproppen, for å styre musikken, eller svare på samtaler. Med Siri aktivert kan man også bruke talekommandoer, feks. hvis man vil ringe til noen.

AirPods 3 støtter trådløs lading.
Foto: Lasse Svendsen

Lydkvalitet

Med Adaptiv EQ som vi kjenner fra AirPods Pro, altså at lyden tilpasser seg plasseringen i øret, er det mulig å få bedre balanse i lyden.

Jeg vil likevel anbefale at man jobber litt med å få åpningen foran elementet på innsiden, så nær øregangen som mulig, for best mulig balanse i lyden.

Lykkes man med det, får man et et mye åpnere og mer tiltalende lydbilde enn i forgjengeren.

Klangen fra messing- og treblås på Miles Davis So What, er bedre definert og tydeligere gjengitt enn med forrige generasjon AirPods. De er heller ikke så basstunge, men jeg klarte enkelt å følge kontrabassen på Freddie Freeloader, og klaverklangen fra Keith Jarretts trios Never Let Me Go lød klarere og mer klangfull enn fra Marshalls Motif ANC-propper.

Apples egen illustrasjon av det nye elementet, hudsensoren kan ses til høyre.

Santanas The Game of Love, med Michelle Branch, er opptak som aldri lyder særlig flatterende selv på veldig gode ørepropper. Det gjør det heller ikke her, men det rufsete opptaket lyder likevel ganske sprettent, med bra bassdriv og uten den skjemmende, spisse hardheten jeg ofte hører i andre ørepropper. Og hodetelefoner.

Khalids funky Up All Night, lyder riktig fint med skikkelig bassdriv, hvor mellomtonen og diskanten balanserer godt i lydbildet. Silk Sonics andre singel, Skate, glir lekende lett og levende inn i øregangene, det er mer enn tilstrekkelig bassdynamikk til at man blir sittende å vugge i stolen.


Konklusjon

De nye AirPods 3 er mye bedre på det viktigste: Lydkvalitet. Her er lyden fyldigere, åpnere og bedre balansert. Det gjelder også på telefonsamtaler, hvor støyfritt og klart er nøkkelordene. De er også mer komfortable, spiller lengre, og er selvsagt sprutsikre. Disse kan man faktisk bruke til musikk fordi de lyder godt, og i mine ører sitter de godt nok til at jeg ikke hadde noen problemer med å ta med spillelistene på trening. Skulle de hatt støydemping? Selvsagt, men det er også det eneste vesentlige minuset.

Endelig kan man bruke et par AirPods til musikk.
Foto: Lasse Svendsen

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.