3 smarte Blu-ray-spillere

Underholdningsportalen

Har du en eldre TV du er fornøyd med, men vil gjerne ta del i den nye smartrevolusjonen? Her er et tips: Kjøp en Blu-ray spiller med de samme finessene som TV-apparatene!

En Blu-ray spiller er en god og rimelig kilde til massevis av underholdning – både på disk og nett. For den som er opptatt av best mulig kvalitet når de ser film, er Blu-ray mediet fortsatt veien å gå. Med glitrende bildekvalitet i Full HD oppløsning og ikke minst, opptil 7.1 kanaler med høyoppløst surroundlyd, har Blu-ray et solid forsprang på de andre formatene når det gjelder bilde- og lydkvalitet. Når det virkelig er tid for å slenge bena på bordet, jekke en øl eller brus og fortære en kilo godteri med en favorittfilm på storskjermen – ja da er det Blu-ray som gjelder.

Når det er sagt, er det ikke alltid man vil betale 50-100-200 kroner eller mer for å se en hvilken som helst film i HD-oppløsning. Noen titler faller mer i kategorien ”leie” enn eie, og det er slett ikke alle filmer som utnytter Blu-ray mediets tekniske potensiale.

Til daglig lavterskel underholdning er derfor nettjenester som Youtube, Vimeo og fremfor alt abonnementstjenester som Netflix og HBO, et bra supplement til de spinnende platene. Her kan du se eldre titler og kanskje sjekke ut en spennende serie før du eventuelt kjøper de beste på Blu-ray. På denne måten er det lettere å finne godbiter, så vel som å sortere ut noen ”råtne epler” og B-filmer man ikke er tjent med å ha i samlingen.

Smarte Blu-ray spillere
TV- og elektronikkprodusentene har et stort dilemma: For å få investeringene i en ”smart” internett-plattform til å lønne seg, har de vært nødt til å spre teknologien på så mange enheter som mulig. Det har medført at de samme smartfunksjonene som sitter i TV-er til titusenvis av kroner, nå også er å finne i forholdsvis rimelige Blu-ray spillere. Dette gjelder fremfor alt de viktigste video-appene, og på sett og vis kan det være praktisk å ha disse videorelaterte funksjonene samlet i ett apparat, tilgjengelig via en HDMI-inngang. På denne måten kan du gjøre din gamle TV, eller for den saks skyld en projektor, ”smart” i en håndvending.

Produkter i testen

Samsung BDP 8300

Multikunstneren

BDP8300 er en Blu-ray spiller utenom det vanlige. I tillegg til Blu-ray og smartportalen SmartHUB, har den også innebygd harddisk og TV-mottaker!

Flere underholdningsmuligheter God smartportal
Ekstra støy

Panasonic DMP-BDT500

Feinschmeckeren

Panasonics nye toppmodell DMP-BDT500 gir svært høy bilde- og lydkvalitet til en fornuftig penge.

Glitrende bildekvalitet Rask og stillegående
Mangler Netflix (foreløpig)

Sony BDP-S790

Høy ytelse

For drøye 2.500 kroner får du Sonys toppmodell BDP-S790, en rask spiller med høy bildekvalitet.

Skarpe bilder
En del drivverksstøy

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.