Maken til kinokvalitet har du neppe sett tidligere. Den enorme, og svindyre, Sony-projektoren, er nemlig i stand til å – på avansert vis – øke oppløsninger fra Blu-ray-films 1920 x 1080 piksler, til 4096 x 2160 piksler. For å sette det i et perspektiv, er det forskjellen i oppløsning mellom 2 megapiksler, og 8,8 megapiksler. Over fire ganger så høy oppløsning som Blu-ray og HDTV- 4K – noe som merkes umiddelbart.
Detaljskarpheten er frapperende høy. Med Sony VW1000ES ser du mikrodetaljer du aldri har sett før. Sportssendinger som fotball-EM i sommer, flytter hendelsene rett hjem til deg. Plutselig sitter du på alle de beste plassene på stadion, og det som enda bedre er, du savner ikke 3D ett sekund.
Den enorme oppløsningen fordelt på et 106-tommers Dreamscreen lerret, med drøye tre meters betraktningsavstand, skaper en realisme du neppe har opplevd maken til. Sony kaller det Reality Creation. Og det er rett og slett fantastisk. Etter å ha levd med 4K-oppløsning, er det en real nedtur å gå tilbake til vanlig HD. Skjønt, noen ihuga filmentusiaster vil foretrekke den klassiske film-looken som vanlig oppløsning og 24 fps bilder gir. Det fine er at VW1000ES klarer begge deler.
Reality Creation
Siden TV-sendinger, Blu-ray og HD-videokameraer ikke har høyere oppløsning enn 1920 x 1080 piksler, må Sony-projektoren bedrive avansert prosessering av vanlig HD. For at SXRD-panelene som leverer bildet, skal kunne gi deg den høye 4K-oppløsningen. Pikslene er mindre og sitter tettere sammen på Sonys 4K-paneler, for å få plass til nok billedpunkter til at oppløsningen kan kalles 4K. Projektorens prosessor oppskalerer videosignalets innhold, basert på mønstergjenkjenning, bevegelser og oppløsning. For eksempel vil effekten av 4K-prosessering være mye bedre med HD-kilder, enn med DVD og vanlig kringkasting i lavoppløst SD-kvalitet.
I skjermmenyen har man tilgang til en lang rekke innstillinger. Som Sonys Cinema Black Pro hvor den aktive blenderen (iris) kan hjelpe sortnivået, Motion Enhancer som gir flytende bevegelser uten flimmer, og Smooth Gradation som kalkulerer graderingene fra sort til hvitt, og jevner ut overgangene. Det er også mulig å velge Adobe RGB fargerom, som faktisk er ganske nyttig, om man bruker Adobe RGB bildefiler fra et speilreflekskamera, for visning på Sony-projektoren. Med 8,85 megapiksler oppløsning får man vanvittig mye bedre detaljgjengivelse, når man ser på foto på lerret. Da er det ekstremt viktig å kalibrere projektoren rett.
Enestående skarphet
Sony har lagt noen skjær i sjøen som grenser til utilgivelig på en projektor i denne prisklassen. Det finnes nemlig ikke noe fargekorrigeringssystem (CMS) på VW1000ES. Ufattelig, men sant. For de som velger å bruke eksterne 4K videoprosessorer (som koster skjorta) er det ikke så kritisk. For alle andre betyr det at det ikke er mulig å kalibrere farger 100 prosent korrekt. Når det er sagt, er utgangspunktet før – og resultatet etter – kalibrering, slett ikke verst. Ikke i det hele tatt.
Velg Reference-oppsettet fra menyene. De gir deg det aller beste utgangspunktet, og den – før kalibrering – mest nøytrale fargegjengivelsen. Men bildet er litt blått, ikke med blåskjær riktignok, men man kan se et svakt kjølig blåstikk i hvite deler av bildet. Etter kalibrering (se egen del av testen) faller det meste på plass. Også fargebalansen, som selvsagt kunne vært enda bedre om projektoren hadde hatt CMS.
Pikselstrukturen er det umulig å se, drøye tre meter fra lerretet og med projektorens Reality Creation-justering til maks 4K oppløsning. Hvis man ser ekstra godt etter, kan man se antydning til banding, en svak magentafarget stripe som knapt kan kalles plagsom, og som nesten forsvinner fullstendig med Smooth Gradation aktivert. Skarpheten overgår selv de beste 2K-projektorene vi har testet, som JVC X70 og Sim2 Nero, men sortnivået er ikke helt på samme nivå. Men det er mer enn bare oppløsningen fra VW1000ES, som er i en klasse for seg.
Uten noe ekte 4K-film som grunnlag, er det vanskelig å si noe sikkert om hvor godt projektoren lever opp til DCI-standarden for 4Ks utvidede fargerom, hvor Blu-rays 8-bits farger tilsvarer knappe 17 millioner farger, mens DCI-standarden støtter drøye 68 milliarder farger fra 12-bits fargerom. Med andre ord, projektoren kan kombinere enestående oppløsning med mye bedre definerte farger. I vår test måtte vi nøye oss med projektorens interne oppskalering av Blu-ray. I seg selv god nok til å få haka til å deise i parketten.
Blu-ray filmer som Resident Evil og Transformers, er blant filmene som ser spektakulære ut oppskalert til 4K. Den ekstreme oppløsningen gir en dybde i filmen, som for min egen del, er å foretrekke foran 3D-versjonene. Etter en stund savner jeg ikke det dype sortnivået til en JVC X70, for hodet har nok med å ta unna den realistiske følelse av å være til stede på filmsettet. En ganske unik realisme faktisk, hvor den høye oppløsningen forsterker opplevelsen av å se film. Detaljskarpheten, kontrasten, med flimmerfritt bilde og jevne panoreringer er i absolutt toppklasse. Man kommer ikke særlig nærmere ekte kino enn dette.
I 3D er det fint lite å sette fingeren på. De aktive brillene som følger med (to par), reduserer lyset fra lerretet en god del, og Sonys egen 3D-innstilling, har bare godt av en justering. Med fargekorreksjon, bedre kontrast og kompensert lysrefleksjon, ser film i 3D temmelig spektakulært ut. Det er knapt mulig å se crosstalk – dobbeltkonturer – og Sony-projektoren får virkelig maks ut av 3D på film. En ulempe er at den høye oppløsningen viser manglene i computergrafikken som er benyttet i filmen, tydeligere enn 3D fra vanlige 2K HD-projektorer.
Konklusjon
Ser vi bort fra fraværet av CMS, er mangelen på 4K-innhold, Sony-projektorens akilleshæl. Det finnes rett og slett ikke lett tilgjengelig innhold i 4K-oppløsning, og man er prisgitt projektorens egen 4K oppskalering. Som ikke er noen dårlig affære. For maken til detaljskarphet og filmopplevelse må man til de beste digitale kinoene for å finne. Sony VPL-VW1000ES er en milepæl blant hjemmekino-projektorer. En projektor for de få riktignok, men med bildekvalitet i referanseklasse, enestående skarphet og fortreffelig 3D-gjengivelse. Få på plass CMS, Sony, så skal vi ikke klage.
Du må vente på 4K innhold
Mye tyder på at man må klare seg uten 4K-innhold, om man ikke lager det selv.
For videografer, filmskapere og fotografer, er det ikke så vanskelig å utnytte Sony VPL VW1000ES 4K oppløsning. I hvert fall så lenge man kan få spilt av 4K-film fra 4K-kameraer som Canon C500 på bildet her.
Blu-ray med 4K er ikke et tema. Man trenger nemlig en anselig mengde 50 GB Blu-ray-plater for å få plass til halvannen times spillefilm i 4K. Ingen ting tyder på at det noensinne vil komme fysiske plater med 4K-innhold, siden datamengdene krever enormt med lagringsplass for å få plass til en hel film. Nettjenester og kringkasting med 4K er langt fremme i tid. Kapasiteten som trengs for å distribuere 4K-innhold eksisterer ikke.
Man må altså spille det av lokalt. Da er en spesialbygget PC med lynraske harddisker eller SSD-lagring, grafikkort med 4K-støtte, og enorm lagringskapasitet helt nødvendig. Men fremdeles skal man få filmen over på disk, og det er ikke noe man strømmer over nett eller laster ned på internett. Ennå.
Da sitter man igjen med oppskalering fra 2K til 4K. En løsning som fungerer godt, som vi har sett på VW1000ES, og som gir deg enestående oppløsning, men ikke full utnyttelse av DCI-standardens økte fargerom. Kanskje er Sony for tidlig ute md en 4K projektor for konsumentmarkedet, all den stund tilgangen på 4K-innhold er svært begrenset. På den annen side, de som er tidlig ute med 4K, er klare for fremtidig 4K-innhold, og kan i mellomtiden glede seg over en 4K-oppskalering som virkelig røsker i hyssingen, og forsterker filmopplevelsen betydelig.
Kalibrering
Av Gorm Sørensen
Kalibrering av VW1000ES
I senere tid har Sony virkelig fått orden på kalibreringssystemet i sine projektorer, og både HW30 og VW95 lar seg kalibrere etter alle kunstens regler. VW1000ES derimot, har ikke et kalibrertbart fargehåndteringssystem, noe vi selvfølgelig stiller oss undrende til. Når det er sagt, så stiller likevel VW1000ES i en egen klasse hva forhåndskalibrering fra fabrikk angår. Fargetemperaturen i pre-kalibrerte fargemodus “Reference” er helt lineær, men med en ørliten overvekt av blått. Dette er absolutt akseptabelt. Etter gråskala kalibrering, er deltaE avviket i snitt under 0.5, altså ikke synlig for øyet.
Fargerommet derimot, er svakt oversaturert, og i tillegg er det en dekoderfeil som medfører at det er for lav luminans i grønt. Denne typen feil korrigeres gjerne via projektorens CMS, men siden VW1000ES ikke er utstyrt med dette, blir feilen mer alvorlig. Mangel på grønn luminans, medfører at sekundærfargene trekkes mot henholdsvis rødt og blått. Hvorfor Sony har utelatt CMS vites ikke, men det er nærliggende å tro at projektorer på dette nivået gjerne kobles til en bildeprosessor med CMS.
På tross av feilen i fargesystemet, stiller VW1000ES med referansebilder, ulikt noe man tidligere har sett i hjemmekinosammenheng. Mye av grunnen til dette er unikt god prosessering, som utnytter oppskaleringen til 4K fullt ut. I tillegg er optikken på referansenivå, og kontrasten likeså. Sistnevnte måler rett i underkant av 19.000:1 i såkalt on/off kontrast (sort vs hvitt testbilde), og det uten bruk av dynamisk iris. Plasseres projektoren veldig nært lerretet, synker derimot kontrasten radikalt. Dette siden maksimal bruk av zoom reduserer kontrasten med nærmere 50%, i forhold til minimal bruk av zoom. Med den dynamiske irisen aktivert, er on/off kontrasten tilnærmet uendelig. Irisen lukker nemlig så langt ned i sort, at lysstyrken på lerretet ikke lar seg måle. I mangel på lab-miljø til ANSI-kontrast måling, må vi nøye oss med å konstatere at den er unikt høy. Bildedynamikken er rett og slett ekstremt god. Lysstyrken er også uvanlig høy. Jeg har målt hele 35 fL (foot-lambert) på et tre meter bredt lerret, med normal hvit duk. Dette er etter kalibrering, og uten særlig tap av sortnivå. I økonomi-modus ga projektoren da ca 20fL
En drøm
På tross av den ganske ekstreme prislappen, finnes VW1000ES allerede i hjemmekinoer her i landet. Jeg har hatt gleden av å kalibrere opp flere av dem. Da via ekstern bildeprosessor, og resultatene er rett og slett bildegjengivelse hinsides noe man har opplevd i hjemmekinosammenheng tidligere. Og det før vi i det hele tatt har tilgang på ekte 4K kildemateriale!