Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: JVC DLA-X3

Inngangsbillett til 3D-kino

Å velge projektor handler om å velge med eller uten 3D. Velger man det første er utvalget av projektorer begrenset, og prisene høye. Her er det rimeligste alternativet.

Skrevet av / 18.05.11 - 14:39
JVC DLA-X3
Lasse Svendsen

Alle trenger ikke 3D, men de som har lyst – og dem skjønner vi godt – beveger seg i et farvann hvor utvalget er begrenset til få modeller. I motsetning til TV-utvalget, hvor 3D-modellene etter hvert finnes i mange størrelser og prisklasser, er 3D-projektorene så få at man kan telle dem på en hånd. Litt av grunnene er et umodent marked, som heller ikke har tatt av på 3D TV, og et begrenset utvalg av film med 3D. I senere tid har det dukket opp flere nye spilltitler med 3D, og for 2011 er det annonsert over 60 nye filmtitler med 3D, og 50 nye 3D-spill bare fra Sony til Playstation 3.

På sikt skal det altså ikke mangle på innhold. Heller ikke på kringkasting, hvor det allerede er vist blant annet fotball og annen sport i 3D, men det vil nok ta en stund før markedet for tredimensjonal film får opp farten skikkelig.

Men det ser lyst ut for de som ønsker seg 3D-opplevelsene, og ser etter innhold å fylle opplevelsene med. Da er så stor skjerm som mulig en fordel, fordi effekten er større (sic) og kinofølelsen mye bedre. Særlig med projektor, som enkelt kan gi de fleste mellom 100 og 150 tommer bilde på lerret, og opp til 200 tommer hvis man har plass. Under optimale forhold for en projektor, røsker det skikkelig i nakkerøttene når et brennende fly i full størrelse truer med å lande i fanget ditt. Så virkelighetsnær kan 3D bli bare bildet er stort nok. Og kvaliteten høy nok.

Kortere utstyrsliste
Dette er den tredje projektoren vi tester som viser 3D. Og den billigste. Skjønt billig, til drøye 30.000 kroner koster den over 10.000 kroner mer enn referanseprojektoren Epson EH-TW5500, og over det dobbelte av en Mitsubishi HC4000, som begge er strålende på full 1080 HD. Men en JVC-projektor er ikke noe man kjøper bare for å koble til en Playstation og en kabel-tv-boks til hjemmekinoanlegget i stuen. Som alle JVCs projektorer er DLA-X3 hakket hvassere enn det meste, og er en rendyrket hjemmekinoprojektor for de som er villige til å betale litt ekstra for  3D. Og som ser mye film og vil ha den store kinofølelsen på et sjenerøst lerret.

Med tre av deres D-ILA bildepaneler, basert på den samme teknologien som i de dyrere X7 og X9, er utgangspunktet for høy bildekvalitet erfaringsmessig det aller beste.

Som vanlig er det forskjeller på de tre modellene. For eksempel har X3 lavere kontrastomfang enn X7 som vi nylig testet – 50.000:1 mot 70.000:1 L- og X3 bruker en 16-trinns blender for å justere lysmengden, mens X7 kombinerer avansert lampe- og blenderstyring for å oppnå høyere kontrast. Den mangler også de dyrere modellenes mer avanserte kalibreringsmuligheter. Her er det ikke ISF-kalibrering (Imaging Science Foundation) med fargejustering i sju akser, eller noen ferdiginnstiling THX-modus. Fraværet av avansert fargestyring (Color Management System) vil nok skremme entusiastene til å knuse sparegrisen for å kjøpe en X7 i stedet.

Men selv med begrensede muligheter for kalibrering, finnes det nok å skru på for den som vil. Og bildekvaliteten er slett ikke ueffen, rett ut av esken, uten justeringer heller.

Oppsett
Faktisk er den svært bra. Når man har pakket ut projektoren og fått den på plass, innenfor maksimalt 6,13 meters avstand om man har et 100-tommers lerret,bør man gå gjennom grunninnstillingene. Finn en film med et stort spenn av ulike scener, juster lys, kontrast og fargemetning til et naturlig nivå, og man har et utgangspunkt for videre justeringer. Uansett anbefaler vi alltid kalibrering for optimal bildekvalitet. Noe man kan få gjennom for eksempel avshop.no, når man kjøper projektoren. Det er vel verdt de 2000 kronene det koster. Den leveres ikke med 3D-briller, som er ekstrautstyr priset til 1.800 kroner. Man trenger også en sender som koster 1.300 kroner til brillene. Senderen sender 3D-bildene med en lukkerhastighet på 120 hz til brillene, i praksis blir likevel bildet litt mer hakkete enn om man ser samme scene i 2D.  Og det blir mørkere. Med aktive briller slippes det mindre lyd gjennom til øyet. Derfor må man ha et lerret som ikke er for grått, og helst med positiv gain – lysrefleksjon. For eksempel gain på 1,2, hvor man får litt mer lys tilbake fra lerretet.

Mer gain blir uansett et kompromiss. Man mister litt sortnivå på 2D, så det gjelder å finne en balansegang her, hvor man oppnår kontrast og sort som ser bra ut både i 2D og 3D.

X3 har også fått JVCs oppgraderte Clear Motion Drive (også kalt Creative Frame Interpolation), som legger til en ekstra bilderamme under fremvisning I et mønster som kalles interpolering. Da får man jevnere bildevisning med mindre hakkete bevegelser når film i 2D vises i 24, 25 eller 30 fps (bilderammer per sekund). Den har også tre valgbare innstillinger for tilpasning til lerretet. Hvor man optimaliserer bildekvaliteten til lerretstypen, og velger passende innstilling.

Videokvalitet
Som på X7 har X3 også  projektoren har motorisert objektiv med 2 x zoom, hvor man styrer zoom, fokus og konvergens fra fjernkontrollen. Konvergensfeil styrer man ved å forskyve konvergensen (forholdet mellom R G og Bs pikselpresisjon) en halv piksel horisontalt. Innstillingen er ikke 100 prosent presis, men det er bedre enn å ha ingen konvergensjustering.

Objektivet har innstillingsvalg for ekstra bredt  2.35:1-format, som er tilpasset bruk med en såkalt anamorfisk linse, som man monterer foran objektivet for å få det ekstra brede kinobildet, som mange kjenner som cinemascope har.

Projektoren skaper svært troverdige 3D-effekter på film. Under testen fant vi få problemer med såkalt crosstalk. Hvor de to bildene som danner 3D-effekten ikke passer ikke perfekt sammen og da ser det ut som to bilder som er lagt oppå hverandre, men litt forskjøvet. Som de fleste 3D-produkter viser også X3 tendenser til crosstalk, men når det på enkelte filmer er synlig, er det gjerne så marginalt at det er neglisjerbart. Men på noen filmer vil man ikke slippe unna, selv om projektoren gjør en god jobb med å undertrykke crosstalk.

Effekten av dybdevirkningen 3D skaper på kjente 3D-filmer som Avatar, er med på å forsterke stemningen i filmen. Ikke bare skape en kul effekt som fører til hakeslipp, Som så mange skapere av 3D-filmer ser ut til være mest opptatt av for tiden. Når man velger 3D-innstillingen jekkes fargetemperaturen til 85000 Kelvin, men den kan man justere selv, og lysutbyttet fra projektoren øker. Hvilket betyr at viften roterer hurtigere, og den ellers så stillegående projektoren, støyer merkbart mer. Løsningen er å skru ned lampestyrken, men da forsvinner en del detaljer i skygger.

Fargene og kontrasten er overbevisende på 3D, med skikkelig smell i fargesterke filmer som Avatar og Alice in Wonderland. Sortnivået er ikke helt i klasse med X7, ikke kontrasten heller, og jeg måtte stadig justere lys og kontrast ikke bare etter film, men også scene.

Det var ikke nødvendig med konstant justering av bildekvalitet i 2D. Hvor det formelig gnistrer av X3. Her er også bildekvaliteten fremragende med masse smell i farger selv når man har dempet fargemetningen til et mer naturlig nivå. Og meget høy bildeskarphet. Litt flimring på 24hz filmer må dessverre påregnes. Man kan eksperimentere litt med CMD for å dempe hakkingen, men på enkelte filmer blir den aldri helt borte. Den matcher definitivt Epson EH-TW5500 på opplevd kontrast, forskjellene er ikke store, men fargene fra TW5500 forekommer meg å være enda mer virkelighetstro. Når projektoren er korrekt kalibrert.

Konklusjon
Det er vanskelig å komme utenom JVC DLA-X3 om man ønsker seg de helt store filmopplevelsene i 3D. Den kombinerer meget høy bildekvalitet i 2D med 3D-effekter til markedets laveste pris. Shopper man litt rundt er det mulig å finne X3 under 30.000 kroner. Da er den i tilfelle et meget godt kjøp. De mest kresne entusiastene vil måtte velge den mer påkostede X7 til rundt 50.000 kroner, som i tillegg har full CMS fargekalibrering kombinert med gråskalajustering. Som gjør det mulig å oppnå enda høyere bildekvalitet.

Men for alle andre er JVC X3 mer enn verdt pengene, særlig hvis man vil ha både i både i pose og sekk. Da får man strålende 2D-kvalitet og god 3D på opp til 200 tommers lerret, og så fet hjemmekino er det vel ingen som vil nekte seg.

Lyd & Bilde mener

Skarpe bilder God fargegjengivelse Høy kontrast Briller og sender ekstrautstyr Ingen CMS-kalibering

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Presisjon til fingerspissene

Hjemmekino: - vasker gulvet med lydplanker

Marantz gir oss fullstendig bakoversveis

Denon har overgått seg selv

«Usynlig» storskjerm med laser

Skremmende realistisk kinobilde

Nye Apple TV er en kraftplugg

Laserskarpt kinobilde

Nå får du Google TV på alle skjermer

Ta med deg bildet hvor som helst!

Glitrende hjemmekino fra svindyr projektor

Sony HT-A9: For en surroundlyd!

Scroll to Top