Pioneer VSX-1131

Ganske bra

Pioneer har god funksjonalitet og gir klar og kraftig lyd.
Lyd & Bilde mener
Her er godt med tilkoblingsmuligheter, og receiveren fungerer til dels utmerket med filmlyd og også greit på musikk.
Romkorreksjonen gir litt spiss lyd på musikk i stereo. Å skifte mellom 5.1.2 Atmos og 7.1 med ekstra bakhøyttalere må gjøres manuelt i menyoppsettet.
Spesifikasjoner
  • Video: 3D og 4K oppskalering (HDMI 2.0 / HDCP 2.2)
  • HDMI: 7 inn, 2 ut
  • Lydformater: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (5.1.2), Dolby DTS:X (v/ oppdatering)
  • Høyoppløst lyd: Ja (32-bit / 384 kHz, DSD)
  • Effekt: 7 x 100 watt (8 ohm, 2 kanaler, 20Hz-20kHz)
  • Romkorreksjon: MCACC
  • Nettverk: Wi-Fi og Ethernet
  • Strømming: FireConnect (v/oppdatering), AirPlay, Google Cast, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth
  • Appstyring: iControlAV5
  • Platespillerinngang: Ja
  • Multikanals pre out: Nei
forfatter

Pioneer VSX-1131 er en 7.1-receiver. Likevel er det ni høyttalerutganger, konfigurert slik at de bakre surroundhøyttalerne og eventuelt Atmos-høyttalerne kobles til hver sin utgang. Hvilket betyr at du kan koble til 7.1 pluss Atmos. Har filmen Atmos-lydspor, kan du velge 5.1.2 i oppsettmenyen, mens du kan gå inn og sette til 7.1 når du skal se film eller høre på en musikk-Blu-ray med 7.1-lyd. En bedre løsning enn hva den ellers veldig like Onkyo TX-NR656 har å by på, men ikke like automatisk som hos Yamaha.

Synes du selve oppkoblingen er vanskelig, finnes det en assistent i smartmobil-appen. Appen er avansert, med en rekke funksjoner. Det finnes også en egen iPad-app, som er mer oversiktlig siden den utnytter den store overflaten, den har bare et lite steg igjen til Yamaha sin iPad-app.

Multiromsfunksjon med FireConnect var ikke tilgjengelig i testperioden i slutten av august.

 

Lydkvalitet

Det trøkker bra i lyden når Deadpool skytes mot lerretet i Ultra HD-oppløsning. Med romkalibreringen aktivert er dialogene krispe og klare, mens det smeller bra når kruttet brennes av. Atmos-lydbildet bretter seg sømløst over og rundt oss meget bra.

Romkalibreringen er litt enklere siden sist. Nå kan man ikke lenger velge hva slags EQ man ønsker; om man vil kalibrere alle høyttalerne til å låte helt nøytralt, eller om man ønsker at de øvrige høyttalerne skal etterligne frontene. Nå er det helautomatisk EQ eller ingenting. På film funker det med automatisk kalibrering. Men på musikk, og da spesielt rytmisk pop og rock eller annen musikk med et veldig mettet lydbilde, blir det altfor spisst og sterilt. Da bør man skru av EQ etter kalibrering, hvorpå musikken gjengis fyldig og kraftig, og dialogene på film blir dessuten fyldigere i vårt rom. Man beholder for øvrig andre parametere som det automatiske oppsettet har gjort, som avstandskorreksjon, lydnivå og delefrekvens. I siste versjon er det dessverre bare mulig å sette en felles delefrekvens til alle høyttalerne. Vi skulle gjerne satt den til 80 Hz på samtlige høyttalere bortsett fra takhøyttalerne, som bare går til 110 Hz.

Her er alt du trenger inkludert platespillerinngang. Men ingen multikanals forforsterkerutgang. Foto: Pioneer
Her er alt du trenger inkludert platespillerinngang. Men ingen multikanals forforsterkerutgang. Foto: Pioneer

 

Konklusjon

Pioneer leverer lyden som vi kjenner den: klar, attakkert og distinkt. VSX-1131 blåser bra liv i hjemmekinoen, og funker også greit på musikk i både to og flere kanaler.

Annonse

Den har ikke fullt samme oppløsning i overtonene som Yamaha og Denon. Og vi er ikke helt fornøyd med retningen de har valgt for autokalibrering, hvor man nå ikke lenger kan velge mellom ulike klangbalanser. EQ-balansen som blir satt av autokalibreringen fungerer ikke spesielt godt for musikk i stereo, som er litt leit.

 

Les alle artikler i en uke for 19 kr.

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Også i denne testen:

Yamaha RX-V781

Fortsatt kongen

Det later til at Yamaha virkelig har knekt hjemmekinokoden, når de nok en gang stikker fra feltet.

Her er mer overskudd og kraft enn de andre, og dessuten en elegant gjengivelse av både film og musikk. Receiveren er også den mest gjennomførte hva funksjoner angår.
I skrivende stund er det fremdeles ingen støtte for Tidal og Apple Music i MusicCast-systemet. Skjermmenyen er ikke like enkel som hos Denon.

Onkyo TX-NR656

Helt greit

Onkyo gjør jobben, men har et par lyter.

Lyden er både klar og energisk, og har gode tilkoblingsmuligheter. Romkorreksjonen AccuEQ har blitt mer avansert enn i begynnelsen.
Også Onkyo får en i overkant spiss klang på musikk av romkorreksjonen, og man kan ikke skifte mellom 5.1.2 Atmos og 7.1 uten å koble om høyttalerne og rekalibrere.

Denon AVR-X2300W

Luftige toner

Denon går litt mer forsiktig frem, men tar igjen med svevende overtoner og fin musikkgjengivelse. Dessuten den mest brukervennlige skjermmenyen.

Denon låter mykt, varmt og behagelig på så vel film som musikk. Velprøvde Audyssey MultEQ XT er fremdeles blant markedets beste romkorreksjonssystemer.
Noen vil savne kraft. Bare sju høyttalerutganger gjør at man ikke lett kan bytte mellom 7.1 og Dolby Atmos. Trådløs multiromsfunksjon mangler, så også platespillerinngang.
Har du dette produktet?
Gi din karakter.
Ant: 0

Samlet score:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også: