Selv om DLA-X5000 kan vise 4K-innhold, er det ikke den oppløsningen du faktisk får. JVC bruker såkalt e-shift, som simulerer 4K-oppløsning fra en 1080 HD-bildebrikke, som med en optisk motor dobles og forskyves diagonalt en halv piksel. Da har du to sammenlagte halvbilder med 1920 x 1080 piksler hver, hvorpå originalbildet gjengis av det ene, mens mens prosessoren regner seg frem til hvilke piksler som mangler og sender disse til det andre. Det sammenlagte bildet oppleves subjektivt som ”nesten 4K”. Men ekte 4K-materiale vil ikke bli like skarpt som hvis projektoren hadde en ekte 4K bildebrikke.
JVC har faktisk lansert sin første ekte 4K-projektor, nemlig laserprojektoren DLA-Z1 – et monster til 400.000 kroner. Det kan si litt om kvalitetsnivået de mener man må legge seg på, for å gjøre 4K riktig. Og med en påstått uendelig kontrast kan den kanskje få noe vettugt ut av HDR også. Men tilbake til X5000.
Brukervennlighet
JVCs kalibreringssystem har blitt markedets mest brukervennlige. Man trenger bare en Spyder 5 Pro lysprobe til under 2.000 kroner. Denne plasseres foran linsen, og så kjører man bare den innebygde autokalibreringen som sitter i projektoren.
– Dette er en skikkelig gamechanger, sier Gorm. Autokalibreringen kjører 33 punkts måling over hele gråskalen, på hver av fargene Rød, Grønn og Blå. Den setter fargekoordinatene på de tre grunnfargene pluss Cyan, Magenta og Gul. Det du sitter igjen med etterpå, er en projektor som er helt lineær over hele gråskalaen.
I motsetning til Sony kan kalibreringen lagres, og det samme kan linseminne hvor man kan ha to ulike zoom for henholdsvis 16:9 og 21:9 innhold.
Bildekvalitet
Hvordan er så bildet etter en perfekt kalibrering? Ett ord: fantastisk! Skygger er svarte som natta, så det er ikke noe å tenke på. Vi bruker da dynamisk iris, i den moderate Auto 2-modusen i stedet for Auto 1, som knuser de mørkeste gråtonene og gjør dem helt svarte.
Bildene er så skarpe, det er så mye trøkk og smell i dem, at vi aldri har sett et bedre bilde fra en projektor. Og da inkluderer vi Sonys dobbelt så dyre VPL-VW550ES. Grunnen er rett og slett at svartnivået er så svart, samtidig som lysstyrken er helt på høyde, at dynamikken i bildet er helt overlegent hos JVC.
Det gjelder med vanlig 1080p Blu-ray, men faktisk også i de fleste scener med Ultra HD Blu-ray. De mørkeste scenene i Deadpool har en fantastisk realisme. Det er to ting som påvirker det vi opplever som skarphet: oppløsning og kontrast. I lyse dagslysscener er Sony best, men i mellommørke og mørke scener er bildeskarpheten til JVC vesentlig høyere enn på Sony. Da er det kontrasten som teller, og JVCs bilder ser mer tredimensjonale ut enn med Sony.
Med andre ord det er ikke Ultra HD som gjelder for enhver pris. Det meste annet ser nemlig blast ut i forhold til JVC X5000.
*NB! Projektoren har droppet i pris siden testen ble gjort, og er nå tilgjengelig for 39.999 kroner!*
Les hele vår kalibreringsrapport her (PDF).
Også i denne testen:
Oppsummering
Bedre enn på kino
Er det noe vi har lært, er det at high-end hjemmekinoprojektorer gir bedre bilde enn på kino. Og at det finnes viktigere ting enn ekte 4K-oppløsning.
Sony VPL-VW550ES
Sylskarp kinomaskin
Sonys projektor gir sylskarpe bilder og glimrende kontrast. Men den er ikke perfekt.
BenQ W11000
Blodfattige bilder
BenQs første 4K-kompatible projektor skuffer stort.
Epson EH-TW9300
Imponerende komplett
Den rimeligste 4K-kompatible projektoren i testen er imponerende kapabel.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser