For de fleste hjemmekinoentusiastene holder det ikke med 120 tommer. Bildekvaliteten skal også sitte. Med flere og flere 3D-titler tilgjengelig på film, er den ekstra dimensjonen også blitt viktig. Ikke for alle, men mange nok til at de fleste nye projektorer i dag kan vise film i 3D. Så får det være opp til en hver å vurdere hvor viktig 3D faktisk er. Hvis man ser ni av 10 filmer i 2D uansett, er det ikke noe poeng i å prioritere maksimal bildekvalitet i 3D. Det er nemlig ikke mulig – ennå – å få både i pose og sekk. Epson EH-TW9000W er et godt kompromiss, som utvilsomt vil gjøre 3D-entusiastene lykkelige. Men for mange kan faktisk JVCs nye DLA-X30B være et bedre valg.
I hvert fall hvis man stort sett ser film og spiller konsollspill i 2D. For X30 har noen spesielle kvaliteter som konkurrentene knapt kan oppvise maken til.
Projektoren deler teknologi fra de mer påkostede og teknisk mer avanserte X70 og X90. På papiret ser spesifikasjonen ikke særlig imponerende ut. Kontrastomfang på 50.000:1 er ikke all verden, ikke 1300 lumen lysstyrke heller, men som så ofte før, handler X30 ikke om teoretiske muligheter, men hva den kan i praksis.
Sort
Og det er ikke småtterier. Her får man sortnivå rivalene ikke klarer å hamle opp med, en superstille kjølevifte, bildedynamikk som får øynene til å balansere på kanten av øyelokkene, og en skarphet som er klasseledende. Alle som digger sort sortnivå trenger ikke lete lengre. Dette er projektoren. Samtidig er den mye bedre enn forgjengeren til å få frem detaljer, konturer og kontrast i sorte deler av motivet. Den har også integrert blender (iris) som kan aktiveres og jobber med 16 forskjellige lysåpninger, om man ønsker et enda bedre sortnivå. Testen ble foretatt på et Dreamscreen Tab V3 med grå duk og gain på 1,0 (avshop.no) som fungerer fortreffelig med projektorens dype sortnivå. Og gir mye bedre kontrastgraderinger enn et hvitt lerret.
Fargestyring
Om sortnivået er aldri så bra, er det lite å glede seg over om ikke også fargebalansen sitter. På X30 har JVC utelatt sitt mest avanserte fargestyringssystem [CMS), men det er fint mulig å justere alle komplementær og sekundærfarger. Til nær perfeksjon, bare ta en titt på kalibreringsdataene. Den har heller ikke de dyrere modellenes THX 3D-modus eller ISF-støtte for kalibrering, likevel er det fullt mulig å få gamma, gråskala og fargegjengivelsen langt bedre med kalibrering. Selv om X30 slett ikke ser så verst ut rett ut av esken og med grunninnstillinger – kanskje håndkalibrert med det blotte øye – er det, ikke uventet, mye å hente på en skikkelig kalibrering. Sjekk eget avsnitt om kalibrering, for å se hvor bra bildekvaliteten faktisk kan bli på X30B.
Crosstalk i 3D
På 3D-materiale er dobbeltkonturer, også kalt crosstalk, enten det er 2D til 3D konvertering som X30 også behersker eller 3D-film, ikke helt i klasse med Epsons TW9000. Man kan se dobbeltkonturer særlig på kontrastrike deler av motivet, og tydeligst er det kanskje på vertikale linjer.
Projektoren leveres ikke med 3D-briller. De må man kjøpe ekstra. Da kan man velge mellom de eldre PK-AG1 eller de nye oppladbare PG-AG2. Som også er lettere. Et alternativ er XPands nye X104, som er tynne, lette og oppladbare. Alle tre fungerer med den eksterne senderen PK-EM1.
De fleste oppegående butikkene selger projektoren i en pakke med to par briller og sender, og det er fullt mulig å slippe unna med 25.000 kroner for alt.
Linseminne
En kjekk finesse er minne som husker tre linseposisjoner. Det betyr at projektoren lagrer den horisontale og vertikal posisjonen til objektivet, fokus, zoomavstand, slik at man kan ha en innstilling hver for 4:3, 16:9 og 2.35:1-bildeformat, uten at bildet havner utenfor lerretet når man bytter format.
Konvergensjustering
På X30 er det også mulig å foreta konvergensjusteringer. Man kan forskyve pikslene én pikselbredde for å rette konvergensfeil horisontalt og vertikalt. Det gir i praksis hakket skarpere bildekvalitet, med tydeligere fargeoverganger, og er en stor fordel å ha på en projektor med tre bildepaneler.
Innvendig sitter tre av JVCs D-ILA bildepaneler, montert bak den dynamiske blenderen, som kan slås av om man er fornøyd med kontrasten og sortnivået uten den aktivert. Foran sitter et av de skarpeste objektivene i klassen. Sammen med D-ILA panelene som knapt har synlig pikselstruktur – med mindre du kliner nesen i duken – får du en svært jevn og uniform skarphet og lysfordeling på lerretet.
Pikslene dekker om lag 97-98 prosent av bildeflaten. Til sammenligning klarer et LCD-panel cirka 65 prosent dekning. Det sier litt om pikseltettheten.
Oppsett
Projektoren er stor og blytung. Siden den ikke støyer i det hele tatt i normal lampemodus, kan den stå nært sofaen. Eventuelt henge i taket over. Men da skal man ha et solid takfeste å henge den i.
Med motorisert zoom, fokus og linseforskyvning, er første gangs oppsett en lek. Etter å ha varmet opp UHP-lampen ser man raskt at sortnivået er i en klasse for seg. Det samme kan man knapt si om fargegjengivelsen. Uansett fargemodus.
Dynamikkbombe
For uten kalibrering er fargene så overmettet at øynene blør. Man må skru ned fargene temmelig mye for at bildet skal se noe i nærheten av naturlig ut. Litt håndkalibrering med et skarpt øye til hjelp, må til for å få noenlunde edruelige innstillinger som gir et brukbart bilde. Da snakker vi farger, kontrast, lysstyrke og gamma. Som er de grunnleggende innstillingene man kan gjøre før neste steg. Proffkalibrering. Som man kan se av grafene til Gorm, er det fullt mulig å kalibrerer X30 til fantastisk høy bildekvalitet. Det er bare én ting man ikke får gjort noe med.
Crosstalk i 3D. For mange akilleshælen i 3D-film, men det er slett ikke så ille som fryktet. Det er nemlig synlig mindre sjenerende crosstalk enn på forgjengeren X3, det er bare ikke like bra som på den nye målestokken, Epsons TW9000. Det er mulig å justere seg vekk fra det verste, og da ser det faktisk ganske greit ut, men borte blir det aldri. På 3D mister man også mye lys, ikke så mye som på X3, men det blir mørkere gjennom brillene, fargene blir dusere og bildekvaliteten holder ikke samme klasse som i 2D.
For i 2D skal du lete lenge etter maken. Det sylskarpe fokuset i bildet, skaper nesten dybdefølelse alene, legg til et sortnivå med synlig kontrast og nesten ikke noe tap av detaljer, og man har et bilde mange av konkurrentene bare kan drømme om. Den sorte bakgrunnen på scenen til Bruce Springsteens konsert fra Hyde Park i London, blir beksort, samtidig ser man tydelige detaljer i skygger, og skarpøyde – og sømkyndige – kan sikkert skimte hva slags søm som er brukt i den sorte skjorten til Springsteen. Så bra er det faktisk.
Med kalibrering sitter også fargegjengivelsen bra, med CMS kunne det blitt enda bedre, men da må man legge ut adskillig mer for JVC DLA-X70. Raske panoreringer og sport eller action, hvor man følger kjappe bevegelser på lerretet, kan gi en svak hakking i bevegelige objekter. Men også her er det mulig å justere vekk det aller verste, og da blir flyten i scenene merkbart bedre.
Konklusjon
Selv uten CMS er det mulig å få et spektakulært bilde fra JVC DLA-X30. Med klassens beste sortnivå og sylskarpt fokus, blir det ikke så rent lite fett på 106 tommers lerret. Hvis man legger stor vekt på 3D, er Epson TW9000 et bedre valg, men på 2D handler det om hva man foretrekker. Og da dukker Sony HW30 opp som et alternativ. Men ingen av dem har den samme smellen i bildet, med dypsort som et vanedannende fundament. Pakkeprisen med to par briller og 3D-sender, er absolutt konkurransedyktig, men denne projektoren må kalibreres om den skal yte sitt aller beste.
Mye å hente på kalibrering
En profesjonell kalibrering henter det beste ut av projektoren, og i X30 sitt tilfelle, er det mye å hente.
På tross av at DLA-X30 i det store og hele er samme projektor som sine langt dyrere ”søsken”, er det gjort tydelige grep for å rettferdiggjøre lavere pris. Ett av disse, er en mye enklere kalibreringssoftware. I så måte er X30 unik i sin prisklasse, ved at den ikke har fullverdig kalibreringssystem for fargegjengivelse. Vi er derfor prisgitt de pre-kalibrerte fargemodus fra JVC, og kan ikke tilpasse fargegjengivelsen til eget lerret.
Programvarefeil
Rett ut av esken er DLA-X30 et begredelig skue, da fargetemperaturen er særdeles ulineær gjennom gråskalaen. Som du kan se av illustrasjonen ”pre-kalibrert RGB balanse”, er rødt undertrykket, mens grønt tar fullstendig overhånd i den mørke enden av gråskalaen. Dette ekstreme avviket er heldigvis (?) bare en programvarefeil i projektoren, for gråskalaen forbedres drastisk i det vi går inn i RGB balansen og gjør endringer. Ett klikk ned på grønn bias, og hele gråskalaen ser med ett betraktelig bedre ut. Selv etter at jeg endrer tilbake til utgangspunktet, klarer jeg ikke å gjenskape det ekstreme avviket målt rett ut av esken.
Før og etter kalibrering
Med ”programvarekrøll” ute av bildet, er det fortsatt mye å hente ved gråskala-kalibrering av X30. Normalt sett gjøres dette ved å justere RGB gain og bias, der lysstyrken i rødt, grønt og blått justeres, for å oppnå en bestemt fargetemperatur (D65) i gråskalaen. Softwaren er imidlertid så dårlig konstruert av JVC, at vi må benytte gamma kontrolleren for å kunne gråskala-kalibrere projektoren skikkelig. JVC har imidlertid ”verdens beste” gammakontroller, så vi kommer i mål med en perfekt gråskala, på tross av den noe tidkrevende ”omveien”.
Med kontroll på lysstyrke, kontrast og fargetemperatur, velges også rett fargemodus. Som du kan se av illustrasjonen ”Kalibrert Gamut CIE”, er fargerommet ”Standard” noenlunde i nærheten av ønsket BT709 fargerom. Det du ikke kan se i illustrasjonen, er at lysstyrken i hver fargekanal ikke stemmer 100 prosent, resulterende i eksempelvis noe mindre korrekte hudtoner enn fra konkurrentene HW30 og TW9000.
Med eksemplarisk gråskala, og høy bildedynamikk i mørke scener, fremviser X30 en utrolig dybde i bildet. Grunnkontrasten måles til hele 43.300:1 i kalibrert tilstand (59.800:1 med lukket iris), og X30 er således soleklar referanse i sin prisklasse. Dynamikken i lyse scener er dessverre ikke like god (276:1 ANSI kontrast), så her er X30 faktisk dårligst i klassen. Klisjeen ”mørkets fyrste” er brukt gjentatte ganger på JVC projektorer, og X30 forsvarer dette med glans.
On/off kontrast:
34.142:1 – åpen iris
43.333:1 – halvveis lukket iris
59.800:1 – lukket iris
ANSI kontrast:
280:1 – åpen iris
271:1 – halvveis lukket iris
260:1 – lukket iris
RGB Balance – Etter kalibrering
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned (Mest å spare)
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser