annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Finn fram med iPhone

Nå finnes det endelig proff GPS-navigasjon til iPhone fra kjente produsenter som Tomtom og Navigon. Men er de like bra som en vanlig GPS?

Pluss lbadvantages
Opplesing av gatenavn Musikkdemping Flere land i europa-versjonen
Minus lbdisadvantages
Dårlig presisjon

For et år siden testet vi GPS-mobiler, og det eneste som var tilgjengelig for iPhone, var GPS-funksjonen i Google Maps. Den fikk da kritikk for ikke å gi en ordentlig navigering ettersom den verken holdt rede på retning eller ga stegvise instruksjoner.

I sommer ble iPhone 3G S lansert. Denne inneholdt de nødvendige forutsetningene for å bruke skikkelige navigasjonsprogrammer. Dels et innebygd kompass, dels bedre ytelse for ruteberegningen, men fremfor alt kunne applikasjonene få tilgang til maskinvare på en bedre måte, og få direktekontakt med GPS-mottakeren.
Det varte ikke lenge før Tomtom meddelte at de skulle slippe en GPS-applikasjon som så ut som en kopi av de vanlige navigatorene deres. Men først ut i Appstore var Navigon med sin Mobile Navigator, og den gikk rett inn på topplisten over mest solgte program. Nå har også Tomtom sluppet sin applikasjon, og det ligger til rette for duell.
For- og bakdeler
Å kjøpe en programvare til mobiltelefonen i stedet for et helt apparat, kan virke fristende. Dels blir det billigere ettersom man allerede eier maskinvaren med pekeskjerm og GPS-mottaker. Dels slipper man å ha enda et apparat å holde rede på og montere i bilen. Alt-i-ett er ofte smidigere. Med det gjelder å være klar over at de også har sine åpenbare bakdeler. Skjermen er mindre enn en GPS og dessuten er iPhone-skjermen blank – noe som kan gjøre det vanskelig å se hva som vises på bildeskjermen. Lyden er heller ikke like bra. Dessuten må man jo kjøpe en bilholder og en lader, noe som i praksis gjør prisforskjellen mindre.

Hvor er nytenkningen?
I disse førstegenerasjons-applikasjonene er det meste kjent fra de gamle navigasjonsapparatene. Og da mener vi de gamle apparatene, for her mangler mange av de smarte og interessante tjenestene vi liker i de nye modellene. De siste oppdateringene fra Navigon begynner så smått å legge til enkelte av disse funksjonene, men det er fortsatt en del igjen. Hvordan skal man for eksempel løse oppdatering av kart, fartsbokser og rapportere feil i kartene?
Men fremfor alt burde man ta navigeringen lenger i GPS-apparatene. Slipp tanken om å kopiere dem, og begynn å tenke fra andre siden. Hva kan man gjøre med en navigator som har både telefon- og internettoppkobling? Trafikkrapporter i sanntid og gule sider burde være en smal sak. Og hvorfor har man ikke skikkelig navigering for fotgjengere med parkveier, gangbroer, bussholdeplasser og t-banenedganger? Det skal bli spennende å se hvor langt man våger å ta det – og om et år kan disse applikasjonene faktisk være bedre enn et separat apparat.

Bilmontering
For å kunne bruke iPhone som navigator, må man selvsagt kunne montere den i frontruten der man har god satellittdekning. Vi brukte Griffin Windowseat med godt resultat.

Bli abonnent for å lese videre.
Allerede abonnent? Logg inn

Full digital tilgang


4 uker for 1 ,-
Pris pr.måned: kr 49. Ingen bindingstid.

Prøv i 4 uker for 1,-
Inkluderer:
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 749,-
Velkomstgave: KYGO E4/1000

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO E4/1000)
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 1149,-
Velkomstgave: KYGO A4/300 BT

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO A4/300 BT)
  • Ny film fra sfanytime.com hver måned
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


6 mnd (6 utgaver) for 425,-
Få print + digital
Inkluderer:
  • 6 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer
Urbanears Rålis

Urbanears Rålis

Stort er ikke alltid bedre, viser Rålis, som ikke trumfer konkurrentene lydmessig.

Legg til som favoritt
Ultimate Ears Wonderboom 2

Ultimate Ears Wonderboom 2

La ikke det søte utseendet lure deg, Wonderboom 2 har overraskende potent lyd.

Legg til som favoritt
Marshall Stockwell 2

Marshall Stockwell 2

Marshalls reisehøyttalere har endelig fått vannbeskyttelse, og låter bedre enn noensinne.

Legg til som favoritt
LG Xboom Go PK3

LG Xboom Go PK3

Minste Xboom Go-modellen ser kanskje ikke like kul ut som storebrødrene, men er tøffere.

Legg til som favoritt

Størrelse: 340 MB–1,67 GB
Land: 4–40
Pris: 350 kroner (Norden)
Pris: 700 kroner (Europa)


Pris: 350 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Produkter i testen
TomTom 1.0
Tomtom ser ut og oppleves som forventet. Den gjør jobben sin, men byr ikke på noen interessante overraskelser.

Tomtom har gått vekk fra sitt normale utseende i apparatene og har i stedet laget menyene i iPhone-stil slik at kontrasten ikke blir så stor mot andre applikasjoner. Den starter raskt og menyene føles kjappe.

Funksjoner
Det finnes mange muligheter når man skal velge destinasjon. Hjemadressen, lagrede favoritter, siste reisemål, utpekt posisjon på kartet, adressen til noen i telefonboken eller et interessepunkt. Derimot ikke koordinater. Men på den annen side, når man velger et interessepunkt, får man også muligheten til å ringe dit. Smart om man vil sjekke åpningstider eller bestille bord før man reiser.

Selvsagt kan man også taste inn adressen på vanlig måte. Landet er forvalgt og man kan hele tiden velge et av de siste stedene og gatene, noe som ofte minimerer hvor mye man må taste på det tross alt ganske lille tastaturet. Før man begynner å navigere, får man et kart over ruten slik at man kan forsikre seg om at det er riktig sted, samt en oversikt over avstand og kjøretid. Her kan man også velge å unngå ulike veityper eller legge til stopp på veien. Det finnes også valg for å sykle eller gå, men som vanlig innebærer dette bare at navigatoren da styrer unna for eksempel motorveier.

Navigering
Skjermbildet er velkjent fra Tomtoms apparater. Det er altså et tydelig kartbilde med få farger der man raskt oppfatter hvor man skal kjøre. I nederste kant finnes det hele tiden informasjon om hvor lang tid og hvor mange kilometer det er igjen, ankomsttid og hvor fort man kjører. Dessuten vises neste kjøreinstruksjon og hvor langt det er til den.
Heldigvis bruker applikasjonen IQ Routes, noe som gir et mer intelligent veivalg avhengig av tidspunkt og meget gode beregninger av når man skal være fremme. Advarselen for fartsbokser fungerer godt, men spørsmålet om hvordan man skal oppdatere dem gjenstår.

Stemmeanvisningene finnes på mange språk og er stort sett identiske med apparatenes. De er noe stive, og iblant avbrytes de midt i frasen. Men fremfor alt mangler den opplesning av gatenavn og veier.
I det store og hele har Tomtom gjort en god jobb, og viste veien på stort sett samme måte som den vanlige navigatoren ville gjort. Det merkes imidlertid at dette er første versjon, da den iblant fant på merkelige ting som å foreslå at man skulle kjøre på feil side av veien. Skjermoppdateringen er litt rykkete, og som for Navigon, er ikke presisjonen den beste. Den henger ofte etter, slik at man får instruksjonene i siste sekund.

Konklusjon
Bedre presisjon og flere funksjoner står definitivt på ønskelisten. Det skal bli interessant å se hvor mye bedre Tomtom blir i kombinasjon med sin kommende bilmonteringsbase som skal ha bedre GPS-mottaker. I dag fungerer den ok, men leverer bare eksakt det man kan vente seg.

 

MobileNavigator 1.1
Navigon legger stadig til flere av de moderne funksjonene man finner i navigatorene deres. Men hva skal man gjøre med presisjonen?

Navigon har forsøkt å etterligne grensesnittet fra de separate enhetene med svarte menyer og store knapper. Det er stilfullt, men ikke så praktisk. Valgene får ikke plass på skjermen, så man må likevel klemme inn flere valg i menyraden, og de blir i stedet vel små å treffe med fingrene når man kjører.

Funksjoner
Som destinasjon kan man velge hjemadressen, peke ut et punkt på kartet, velge en lagret favoritt, noen av de siste reisemålene, hente en adresse fra kontaktlisten eller søke etter interessepunkter. I siste tilfelle kan man praktisk nok velge nærmeste parkering eller bensinstasjon. Koordinater finnes dessverre ikke, til tross for at dette er blitt en vanligere metode å angi posisjon på, for steder som ligger grisgrendt til.

Inntasting av adresser går greit. Man trenger heldigvis ikke å angi land hver gang, men kan gå direkte til sted. Siste reisemål finnes som hurtigvalg, men det er smått om andre tidsbesparende valg. Det samme gjelder for gater. Deretter får man et kart over destinasjonen, men den gir dessverre for dårlig overblikk til at man skal kunne se om det er riktig adresse. Smart nok kan man sende målet direkte til en bekjent via e-post. Dersom han/hun har Navigons applikasjon, er det bare å lagre den og kjøre.

Navigering
Kartskjermen kjenner man igjen fra navigatorene. Den er stilisert og har meget velvalgte farger der det ikke er mye som tar for stor oppmerksomhet fra det viktigste, nemlig hvor man skal kjøre. I øverste høyre hjørne vises hastighetsbegrensningen, og den vises oftere enn i Tomtoms applikasjon. I nederste kant ser man neste kjøreinstruksjon og hvor langt det er til den, samt navnet på neste gate. Informasjonen om reisen i tid og avstand er derimot begrenset til et notat i øverste kant, og her må man velge hva man vil se.
I Navigons siste oppdatering har de lagt til noen av sine siste finesser, noe som gir en bedre kjøreopplevelse. Dels kan man spille musikk som tones ned når det kommer en kjøreinstruksjon, men fremfor alt har den en god talefunksjon. At den sier navnet på gaten man skal svinge inn i, eller navnet på stedet man skal holde utkikk etter på veiskiltene, hjelper faktisk. Den har også en tydeligere visning av hvilken fil man skal velge enn Tomtom. Fartsbokser ble innført i forrige oppdatering, og det fungerer tilfredsstillende.

Sammenfattet går det helt utmerket å navigere med Navigons iPhone-applikasjon. Opplevelsen er ennå ikke så bra som på de ordentlige enhetene, men de har vært flinke til å komme med oppdateringer som gjør den bedre for hver måned som går. Skal vi klage på noe, er det at presisjonen ikke er den beste, men det skyldes nok iPhonens GPS-mottaker. Dette blir imidlertid en hard nøtt å knekke hvis man ikke skal ty til eget maskinvaretilbehør.

Konklusjon
Det er et problem at navigasjonen henger etter på grunn av ujevn presisjon, og spørsmålet er hvordan man skal løse dette. Derimot har Navigon vært dyktige til å oppdatere applikasjonen og den er blitt mye bedre allerede måneder etter lanseringen. Så lenge man ikke kjører hver dag, er dette en fullt ut brukende løsning for deg som vil ha færre apparater i bilen.

 

    Les også

    Google Nest Hub lanseres i Norge

    Google Nest Hub lanseres i Norge

    I dag blir Googles "smart-skjerm" tilgjengelig i norske butikker! Legg til som favoritt
    Nå kommer den raskeste MacBook Pro noen gang

    Nå kommer den raskeste MacBook Pro noen gang

    MacBook Pro nå med 8 kjerner for første gang. Den nye bærbare maskinen kommer i to versjoner på henholdsvis 13” og 15”.Legg til som favoritt
    Asus Zenbook 13 vs. Huawei MateBook 13

    Asus Zenbook 13 vs. Huawei MateBook 13

    Huawei er fortsatt ikke tørre bak ørene, mens Asus lenge har vært dominerende på PC-markedet. Men hvem vinner kampen om å få sine ultralette bærbare med i din bagasje?

    Legg til som favoritt
    Microsoft Surface Pro 6

    Microsoft Surface Pro 6

    Microsoft Surface Pro 6 er den beste hybridmaskinen på markedet. Men den trenger fornyelse.

    Legg til som favoritt
    Smartklokker - Huawei vs. Samsung

    Smartklokker – Huawei vs. Samsung

    Både Huawei og Samsung er klar med nye smartklokker med fokus på fitness og trening. Vinneruret er også det smarteste.

    Legg til som favoritt
    Acer går etter Apple

    Acer går etter Apple

    New York: Etter stor suksess med gaming-PCer, ønsker Acer nå å tiltrekke seg de kreative brukerne. Legg til som favoritt
    Laptopfølelse på iPad Pro

    Laptopfølelse på iPad Pro

    Beskyttelse og bakbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modelleneLegg til som favoritt
    Netgear Orbi Voice RBK50V

    Netgear Orbi Voice RBK50V

    Mesh-nettverk inklusiv Alexa Høyttaler? Låter smart, men Netgear Orbi Voice RBK50V er en god idé som er dårlig utført.

    Legg til som favoritt