Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

TEST Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8 med Harman Kardon Premium

Volvo med Harman Kardon-lyd

Den elektriske Volvo XC40 er en fabelaktig bil, spesielt i denne utgaven.
Karakter
Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8 med Harman Kardon Premium
Lyd & Bilde mener
Den raskeste Volvoen. Trygge kjøreegenskaper og god komfort med lyd fra Harman Kardon. Google Automotive er en lek å bruke. Bra rekkevidde, utstyrt med hengerfeste og soltak. Solid kvalitetsinntrykk.
Kan ikke leveres med Apple CarPlay. Varmepumpe og adaptiv fartsholder er ekstrautstyr. Begrenset farge- og utstyrsvalg.
Spesifikasjoner

Utstyrspakke: Recharge Pure Electric
Rekkevidde: 417 km (WLTP)
Batterikapasitet: 78 kWt
Ladekapasitet: 150 kW
Energiforbruk: 18,8 kWt/100km
Effekt: 300 kW/408 hk
0-100 km/t: 4,9s
Egenvekt: 2188 kg, tomvekt
Underholdning: Harman Kardon Premium Sound
Antall høyttalerelementer: 14
Forsterker: 600 Watt
Mål LxBxH: 443 x 186 x 165 cm
Annet: Pekeskjermstyring, Google Automotive OS, 1500 kg hengerlast, 75 kg taklast
Web: volvocars.com

Den helektriske utgaven av XC40, er den kuleste Volvoen på lenge. Det distinkte designet kombinert med fartressurser man forbinder med sportsbiler, er en veldig tiltalende kombinasjon. For mange er Recharge Pure Electric P8 AWD, den perfekte XC40-en, men det er fire ting man absolutt bør huke av for før man legger pennen på kontrakten.

Som vi påpekte i vår første test av XC40-en, må man ikke glemme varmepumpe, siden det ikke er standardutstyr. Adaptiv fartsholder burde også være standard, så ikke glem å huke av for det også, men kjøp for all del ikke en XC40 med standard lydanlegg.

Harman Kardon-anlegget burde være standard. Foto: Lasse Svendsen

Den kan nemlig leveres med et mye bedre anlegg fra Harman Kardon, mot et relativt moderat tillegg i prisen, og med mindre man hater musikk, er det dette anlegget man skal ha i en XC40.

Vi ville også valgt det elektriske glassoltaket, fordi det skaper en langt lysere og luftig atmosfære i den ellers beksorte kupeen.

Annonse

Foto: Lasse Svendsen

Det løfter trivselsfaktoren betraktelig. Spesielt siden man utelukkende kan velge den elektriske XC40-en med sort interiør, og ikke lyse skinnseter i kombinasjon med lyst taktrekk, som man kan hvis man velger plug-in-hybriden av XC40.

Annonse

Panoramataket i glass gir en luftig og lysere kupe. Foto: Lasse Svendsen

Men for mange er den helektriske utgaven mer interessant. Etter vår grundige gjennomgang og prøvekjøring i januar, skjønner vi hvorfor.

Volvo med elektrisk fulltreffer Volvos første elbil har alt som skal til for å bli en storselger, men det er to ting man skal huske på.

Under XC40-skallet finner vi samme drivlinje som i Polestar 2. Det betyr firehjulstrekk, 78 kWt batterikapasitet, maksimal rekkevidde på 417 km, og støtte for 150 kW hurtiglading. Det er godt innenfor kravene til mange som vurderer å kjøpe elbil, og legger man til at den kan trekke hengervekt på 1500 kg, og tar taklast på 75 kg, skjønner man at den 4,43 meter lange Volvoen også er et praktisk alternativ i elbilklassen.

Semielektrisk hengerfeste. Foto: Lasse Svendsen

Den er styggrask også. Med et dreiemoment på friske 660 Nm og 408 hk (300 kW), flyttes Volvoen fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder! Det er raskere enn Porsche Macan S, som koster det dobbelte, og parkerer f.eks. Skoda Enyaq iV80X ettertrykkelig.
Volvo-en er også raskere til hundre enn Teslas kommende Model Y Long Range, som til gjengjeld har 88 km lengre rekkevidde.

Foto: Lasse Svendsen

Harman Kardon med 600 Watt

Den elektriske XC40 er basert på Volvos R-Design utstyrspakke. Den inkluderer et ganske tamt og blodfattig anlegg de noe upresist kaller High Performance, så vi anbefaler heller å velge Harman Kardon Premium Sound. Det er vel verdt pengene for de som ikke kan leve uten musikk i bilen. Harman Kardon-anlegget kan ikke velges alene, det er integrert i to pakker:

Navigasjon og lyd, som kombinerer navigasjon med Harman Kardon-anlegget, eller i Lounge-pakken som også inkluderer panoramatak i glass og 360-kamera. Da går man fra 10 høyttalere til 13, pluss en subwoofer.

Annonse

Foto: Lasse Svendsen

Lyden er optimalisert for kupeen i XC40 av svenske Dirac Unison, som har tunet lyden i høyttalerne, ved hjelp av avansert digital lydprosessering. Og anlegget kan spille i stereo, eller 71. kanals surround. For å få det til er det plassert en 80 mm stor fulltonehøyttaler i hver av C-stolpene bak baksetet, og i bagasjerommet har de integrert en 20 cm subwoofer som tar seg av de dypeste tonene.

Lydinstillingene på Harman Kardon-anlegget. Foto: Lasse Svendsen

Baksetepassasjerene får 15 cm bass/mellomtonehøyttalere kombinert med 19 mm diskantelementer i dørsidene, mens Volvo har valgt en annen løsning foran. Der har de ikke funnet plass til bass/mellomtoner. I stedet har de valgt 10 cm mellomtoneelementer øverst i dørsidene, med 19 mm diskanter i A-stolpen foran. Bassen tar en 20 cm subwoofer seg av, plassert i et ventilert kammer for mer effekt i bassen.

Under her, befinner det seg en 20 cm stor basshøyttaler. Foto: Lasse Svendsen

Annonse

Det merker man godt. Hold hånden under hanskerommet, og vibrasjonene fra basselementet er praktisk talt til å ta og føle på. Surroundeffekten foran ivaretas av en senterhøyttaler med 10 cm elementer, plassert midt på dashbordet, over pekeskjermen på 12,3 tommer, med Googles Automotive operativsystem.

Mobillading. Foto: Lasse Svendsen

Noe equalizer finnes ikke, men det er mulig å justere bass, diskant og subwoofer-nivået, og man kan velge hvor heftig surroundeffekt man ønsker. Mitt råd er å skru opp diskanten til nesten maks, den er i utgangspunktet for dempet, og legge subwooferen bare litt opp, men la bassen være på midten.

Her er det også en subwoofer. Foto: Lasse Svendsen

Last ned strømmetjenesten rett til bilen

Da er balansen i lyden godt innrettet for et variert utvalg av musikk. Enten den kommer fra radio, mobilen, eller Spotify eller Tidal. De to sistnevnte kan du selv installere i bilens operativsystem. Logg inn på en Google-konto, og trykk på Google Play, deres app-butikk, last ned foretrukken strømmetjeneste og logg inn med dine brukerdetaljer.

Annonse

Diskanthøyttaler foran. Foto: Lasse Svendsen

Det fine med å gjøre det sånn, er at det er lettere å styre musikken når appen er installert i bilen. Som naturligvis har Google Maps og Google Assistant, integrert.

Google Play. Foto: Lasse Svendsen

Hvis man har husket å velge trådløs mobillading før bestilling av bilen, kan man bare legge mobilen i rommet foran i midtkonsollen for å lade, og styre musikken med talekommandoer. Det fungerer prikkfritt.

Senterhøyttaler i dashbordet. Foto: Lasse Svendsen

Annonse

Det eneste vi savner, er Apple Carplay, som man kan få i Polestar 2, og det er klart at et kraftig anlegg fra Bowers & Wilkins lik det man kan få i større Volvoer, er enda tøffere, men Harman Kardon-anlegget sparker godt fra seg i XC40-en.

Surroundhøyttaler bak baksetene. Foto: Lasse Svendsen

Sammenlignet med det såkalte High Performance-anlegget, får man kraftfull bass, god dynamisk kontrast og et langt bedre balansert lydbilde. Bassen henger godt med også når man får lyd til å skru opp volumet i den ellers meget stillegående Volvoen, og trommer, gitarer og bassgitarer får fin fylde i lydbildet.

Høyttaler i bakdørene. Foto: Lasse Svendsen

Klangen heller heldigvis mer mot varm og fyldig, enn slank og skingrende, og det gir f.eks strykere og vokaler mer dybde og naturlig klang. Her kommer High Performance-anlegget til kort, og veksler man fra Leon Bridges Bad Bad News, til Dagnys Somebody, er det påfallende hvor mye mer engasjerende rytmen blir med Harman Kardon.

Annonse

Tidal og Sptotify kan lastes ned og installeres. Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8 vil være det perfekte valget for mange som vurderer en elektrisk SUV i kompaktklassen. Den er nydelig – og komfortabel, å kjøre, de elektriske setene i vår testbil er et vellykket kompromiss mellom komfort og støtte til lår og rygg, og med panoramataket i glass, blir det langt triveligere og mindre klaustrofobisk i bilen. Særlig for de i baksetet. Trenger man ikke enda mer rekkevidde, eller enda større lasteplass, er den elektriske Volvoen et spennende alternativ i denne klassen. Vi ville ikke bare krysset av for varmepumpe og adaptiv cruise, men også valg panoramataket i glass og selvsagt Harman Kardon-anlegget. Det er for oss den perfekte Pure Electric-utgaven av XC40.

Foto: Lasse Svendsen

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.