TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

forfatter
Publisert 29.05.20 - 06:06

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV er bygget på Volkswagens skalerbare MEB-plattform, og her er akselavstanden strukket til 2765 mm, slik at bilen er blitt 4,65 meter lang. Til sammenligning er VWs ID.3 4,26 m lang.

Det betyr at Enyaq iV vil konkurrere med elbiler som Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E, og VWs kloning på samme plattform, ID.4.

Bilen vil få både Apple CarPlay og Android Auto, og man kan styre lyden fra den store 10- eller 3-tommers pekeskjermen i midten. Ved lansering heter det beste anlegget du kan velge Skoda Sound System, og har ni høyttalere. Etterhvert vil man også kunne velge Canton Sound System, med ti høyttalere. Dette er imidlertid ikke tilgjengelig for de første som har reservert bilen. Etter hva vi har forstått er det heller ikke mulig å utsette bestillingen med nåværende reservasjon, til Canton-anlegget blir tilgjengelig. Hva forskjellen vil være i lydkvalitet mellom de to anleggene vet vi ikke ennå. Vi har fått tvetydige meldinger fra Skoda-importør Møller, og venter nå svar fra Canton på en nylig henvendelse.

Annet

Enyaq iV kan trekke henger opptil 1200 kg, og bagasjeromvolumet er oppgitt til 585 liter. Firehjulstrekk er tilgjengelig, med rekkevidde opp til 500 km.

Bilen vil ikke bli tilgjengelig før tidlig i 2021, men den kan bestilles allerede nå.

Priser:

  • Enyaq iV 50: 148 hk, bakhjulsdrift, rekkevidde opptil 340 km. Pris fra 348.520 kr.
  • Enyaq iV 60: 180 hk, bakhjulsdrift, rekkevidde opptil 390 km. Pris fra 408.520 kr
  • Enyaq iV 80: 204 hk, bakhjulsdrift, rekkevidde opptil 510 km. Pris fra 449.520 kr
  • Enyaq iV 80X: 265 hk, firehjulsdrift, to motorer, rekkevidde opptil 460 km. Pris fra 478.520 kr.

Også i denne testen:

Volkswagen ID.4

Tesla Model Y

Tesla Model S

Tesla Model X

Porsche Taycan

Audi e-tron 50 / 55 Quattro

Jaguar i-Pace

Mercedes-Benz EQC

Mazda MX-30

Polestar 2

Ford Mustang Mach-E

Peugeot e-208

Volvo XC40 Recharge Pure Electric

DS 3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.3

Renault Zoe

Mini Cooper SE

Nissan Leaf

Lexus UX 300e

Kia e-Soul

Kia e-Niro

Tesla Model 3

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Kona Electric

Opel Ampera-E

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Endelig en større elbil fra Citroën ë-C4 X kan bli Citroëns nye bestselger.
Endelig testet: Ariya innfrir på det meste Med Ariya endelig på markedet, kan Nissan fint pensjonere Leaf for godt. Dette er for mange den aller mest fornuftige bilen.
Det beste Volvo-kjøpet Klarer man seg med forhjulstrekk, kan denne utgaven av Volvo XC40 være midt i blinken.
Sjekk bilder og data på nye Hyundai Ioniq 6 Ekstremt lav luftmotstand gir lengre rekkevidde.
Mest plass, og likevel god komfort Mercedes-Benz EQV er vanen for deg som trenger plass til hele familien og masse bagasje! Her er grunnen til at vi ikke helt tar bølgen.
Verdens raskeste budbil? Tar netthandel-pakkene dine fra 0-100 på 2 sekunder.
Følg Lyd & Bilde
Send this to a friend