Skoda Enyaq iV

Skoda-Enyaq-front

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV er bygget på Volkswagens skalerbare MEB-plattform, og her er akselavstanden strukket til 2765 mm, slik at bilen er blitt 4,65 meter lang. Til sammenligning er VWs ID.3 4,26 m lang.

Det betyr at Enyaq iV vil konkurrere med elbiler som Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E, og VWs kloning på samme plattform, ID.4.

Bilen vil få både Apple CarPlay og Android Auto, og man kan styre lyden fra den store 10- eller 3-tommers pekeskjermen i midten. Ved lansering heter det beste anlegget du kan velge Skoda Sound System, og har ni høyttalere. Etterhvert vil man også kunne velge Canton Sound System, med ti høyttalere. Dette er imidlertid ikke tilgjengelig for de første som har reservert bilen. Etter hva vi har forstått er det heller ikke mulig å utsette bestillingen med nåværende reservasjon, til Canton-anlegget blir tilgjengelig. Hva forskjellen vil være i lydkvalitet mellom de to anleggene vet vi ikke ennå. Vi har fått tvetydige meldinger fra Skoda-importør Møller, og venter nå svar fra Canton på en nylig henvendelse.

Annet

Enyaq iV kan trekke henger opptil 1200 kg, og bagasjeromvolumet er oppgitt til 585 liter. Firehjulstrekk er tilgjengelig, med rekkevidde opp til 500 km.

Bilen vil ikke bli tilgjengelig før tidlig i 2021, men den kan bestilles allerede nå.

Priser:

  • Enyaq iV 50: 148 hk, bakhjulsdrift, rekkevidde opptil 340 km. Pris fra 348.520 kr.
  • Enyaq iV 60: 180 hk, bakhjulsdrift, rekkevidde opptil 390 km. Pris fra 408.520 kr
  • Enyaq iV 80: 204 hk, bakhjulsdrift, rekkevidde opptil 510 km. Pris fra 449.520 kr
  • Enyaq iV 80X: 265 hk, firehjulsdrift, to motorer, rekkevidde opptil 460 km. Pris fra 478.520 kr.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Lyd & Bilde,
se våre abonnementstilbud her .
forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Les også

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

    30 fete stereoanlegg på fire hjul

    Her er over 30 elbiler du kan kjøpe i dag, med oppgradert lydanlegg. Og dette koster de.

    Tidligere var det lekende lett å oppgradere bilens lydanlegg. Og det er bra, for det anlegget bilen ble levert med var kjipe saker. Bare ved å skifte ut hovedenheten (headunit) fikk man mye bedre lyd, og tok du høyttalerne i tillegg begynte det virkelig å svinge. De mest ihuga installerte en subwoofer og effektforsterker, så fikk det være opp til ekstremistene å bygge om hele bilen rundt anlegget, mens rånerne tok steget med blinkende lys og neonskilt.

    Avanserte biler

    Men med tiden har bilene blitt stadig mer avanserte. Den samme skjermen brukes til å vise informasjon om musikken, som til navigasjon og ryggekamera – ja, til og med klimaanlegget vises på denne skjermen. Å få alt dette til å funke sømløst etter å ha skiftet ut hovedenheten, er slettes ikke selvsagt.

    Når du skal kjøpe ny bil, er det derfor smart å bestille premium lyd- og underholdningsanlegg som oppgradering. Skal du kutte i budsjettet, er det mye annet utstyr som kan ettermonteres siden. Ekstra sett hjul, hengerfeste og takstativ er noe av det som i verste fall kan vente. Det kan bli noe dyrere enn å velge det med en gang, men ikke halvparten så knotete som hvis du skulle bli etterpåklok etter å ha kjøpt bilen med det dårligste lydsystemet.

    Bedre lydanlegg kan kreve dyre tilvalg

    I mange tilfeller kan du ikke bare huke av for premium lydanlegget når du bestiller, men må i stedet velge en spesiell utstyrspakke hvor anlegget er inkludert. Som inkluderer mange andre premium funksjoner som for eksempel navigasjon med trafikkskiltgjenkjenning, utvidet parkeringsassistent og filskiftassistent. Dette kan bli ganske mye dyrere enn standardpakken, for eksempel må du ut med 120.000 kroner ekstra for å Luxury-pakken i Lexus UX 300e. Som da inkluderer et lydanlegg fra Mark Levinson.

    I andre tilfeller kan du velge bedre lyd uten å måtte ta med mye annet på kjøpet, så får det være opp til deg hva du ønsker av teknosnacks ved siden av.

    Kjøp bil med oppgradert lydanlegg. Her Harman Kardon lydplanke i Ford Mustang Mach-E. Foto: Ford

    Rimelige biler har også bra lydanlegg

    Nå som det har blitt såpass komplisert å ettermontere lyden, er det ekstra kult å vite at selv rimelige biler tilbys med premiumlyd. Visste du for eksempel at du kan velge Bose lydanlegg i Nissan Leaf? Enda bedre blir det naturligvis i de dyre luksusbilene hvor det dyreste lydanlegget i større grad er skreddersydd kupeen til nettopp den bilmodellen. Pristillegget blir også gjerne deretter.

    Billig oppgradering i elbil

    Det er imidlertid et smutthull her til lands, om du skal kjøpe ny elbil. For visste du at det ikke bare er selve bilen som er avgiftsfri – men også alt av tilleggsutstyr? Det betyr at også lydanlegget er fritatt mva, og dermed 20 prosent rimeligere enn om det samme anlegget skulle velges til en diesel- eller bensinbil. Som gjør det ekstra dumt å ikke velge premiumlyden når du kjøper bilen. Avgiftsfritaket gjelder nemlig kun for forhåndsinstallert tilleggsutstyr. Installer det siden, og du får slenge på både moms og arbeidstimer oppå den opprinnelige prisen.

    Stillere kupé i elbil

    Aller best forutsetning for en god lydopplevelse får du med elbil. Fraværet av motorstøy slår positivt ut med renere lyd, spesielt i hastigheter under 50 km/t. Over dette vil veistøy overta som den verste støykilden, og på motorveien kan du oppleve at en dieselbil med en godt dempet kupé støyer mindre enn en dårligere konstruert elbilkupé. Derfor er det viktig at heller ikke elbilprodusentene sover i støytimen her. Lyd- og musikkentusiaster bør absolutt ta en prøvetur på motorveien før de handler!

    Når det gjelder fremkomstmidler skriver vi i Lyd & Bilde-redaksjonen hovedsakelig om elektrifiserte. Derfor fokuserer vi også på elbiler i denne artikkelen, selv om prinsippet om å huke av for det beste lydanlegget ved nybilkjøp, også gjelder for brenselsmotorer.

    Stadig flere biler tilbys med oppgradert lydanlegg. Under er et utvalg biler som du kan kjøpe i dag.

    Mazda MX-30

    Pris fra: 249.900 kr
    Premium Lydanlegg: Bose
    Tilleggskostnad: 35.000

    Renault Zoe

    Pris fra: 249.900 kr
    Premium Lydanlegg: Bose
    Tilleggskostnad: 55.000

    Honda E

    Pris fra: 266.200 kr
    Premium Lydanlegg: Honda
    Tilleggskostnad: 28.700 kr (Advance-utgaven)

    Peugeot e-208

    Pris fra: 275.900 kr
    Premium Lydanlegg: Arkamys
    Tilleggskostnad: 0

    Mini Cooper SE

    Pris fra: 285.800 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 20.000

    Hyundai Ioniq Electric

    Pris fra: 287.900 kr
    Premium Lydanlegg: Infinity
    Tilleggskostnad: 30.000

    Kia e-Soul

    Pris fra: 294.900 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 31.000

    Nissan Leaf

    Pris fra: 297.900 kr
    Premium Lydanlegg: Bose
    Tilleggskostnad: 29.500 kr (Tekna utstyrspakke)

    DS 3 Crossback E-Tense

    Pris fra: 334.900 kr
    Premium Lydanlegg: ukjent
    Tilleggskostnad: ukjent

    Opel Ampera-E

    Pris fra: 335.900 kr
    Premium Lydanlegg: Bose
    Tilleggskostnad: 16.000 kr (Komfortpakke)

    BMW i3

    Pris fra: 350.320 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 6.400

    Volkswagen ID.3

    Pris fra: 351.900 kr
    Premium Lydanlegg: Beats?
    Tilleggskostnad: Uvisst

    Hyundai Kona Electric

    Pris fra: 354.900 kr
    Premium Lydanlegg: KRELL
    Tilleggskostnad: 46.000

    Kia e-Niro

    Pris fra: 379.900 kr
    Premium Lydanlegg: JBL
    Tilleggskostnad: 14.500 kr (Teknikkpakken)

    Xpeng G3

    Pris fra: 398.000 kr
    Premium Lydanlegg: Xpeng
    Tilleggskostnad: 0

    Lexus UX 300e

    Pris fra: 409.900 kr
    Premium Lydanlegg: Mark Levinson
    Tilleggskostnad: 85.900 kr (Luxury-pakken)

    Ford Mustang Mach-E

    Pris fra: 422.000 kr
    Premium Lydanlegg: Bang & Olufsen
    Tilleggskostnad: 22.000

    Tesla Model 3

    Pris fra: 430.900 kr
    Premium Lydanlegg: Tesla
    Tilleggskostnad: 54.000 kr (Long Range-utgaven)

    Xpeng P7

    Pris fra: 450.000 kr
    Premium Lydanlegg: Dynaudio
    Tilleggskostnad: Uvisst

    Polestar 2

    Pris fra: 469.000 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 0

    Volvo XC40 Recharge Pure Electric

    Pris fra: 499.900 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 7.120

    Tesla Model Y

    Pris fra: 534.900 kr
    Premium Lydanlegg: Tesla
    Tilleggskostnad: 0

    Audi e-tron 50 / 55 Quattro

    Pris fra: 606.000 (e-tron 50 quattro Basis) kr
    Premium Lydanlegg: Bang & Olufsen
    Tilleggskostnad: 17840 (inkl. ambientlyspakke)

    Mercedes-Benz EQC

    Pris fra: 636.900 kr
    Premium Lydanlegg: Burmester
    Tilleggskostnad: 23.230

    Jaguar i-Pace

    Pris fra: 649.900 kr
    Premium Lydanlegg: Meridian
    Tilleggskostnad: 8.600

    Tesla Model S

    Pris fra: 721.990 kr
    Premium Lydanlegg: Tesla
    Tilleggskostnad: 0

    Tesla Model X

    Pris fra: 849.990 kr
    Premium Lydanlegg: Tesla
    Tilleggskostnad: 0

    Porsche Taycan

    Pris fra: 959.900 kr
    Premium Lydanlegg: Bose / Burmester
    Tilleggskostnad: 14.200 kr (Bose) / 57.800 kr (Burmester)