Tiden da man brukte nettsteder som hotels.com og booking.com for å finne hotell og deretter Momondo eller Google Flights for å finne ut hvordan man kommer seg dit, kan være forbi. Stadig flere bruker AI-chat for å få hjelp til å planlegge ferien, men kanskje først og fremst for å få tips om passende reisemål og morsomme aktiviteter.
Ifølge en undersøkelse gjort av hotels.com er reiser det området der flest brukere synes KI er nyttig. En femtedel (21 %) har allerede brukt KI til reiseplanlegging, og nesten halvparten (47 %) er interessert i å bruke ChatGPT til å planlegge sin neste reise. Her er områdene de ønsker hjelp til:
- Hjelpe meg med å finne ut hvor jeg bør dra (37 %)
- Hjelpe meg å spare tid (31 %)
- Hjelpe meg å finne aktiviteter og ting å gjøre (31 %)
- Hjelpe meg med å finne overnatting som passer mine behov (33 %)
- Hjelpe meg med å sammenligne flyalternativer (30 %)
- Hjelpe meg med å bestille reisen (21 %)
- Hjelpe meg med å kontakte kundeservice (14 %)
- Hjelpe meg med å endre eller avbestille bestillingen min (12 %)
- Annet (13 %)
Hvis du er moderne nok til å bruke KI i planleggingen, vil du sannsynligvis bo på et høyteknologisk hotell. Her er noen de anbefaler:
Hotel Puerta América i Madrid er en hyllest til futurismen med superdesignede rom som ser ut som om de er hentet fra en sci-fi-film.
CityHub Amsterdam er et pod-hotell der et elektronisk armbånd brukes som nøkkel og til å bestille drikke.
YOTEL New York Times Square har har automatisert innsjekking og en robot som håndterer bagasjeoppbevaring.
Eccleston Square Hotel i London har nettbrett på rommet, en skjerm innebygd i baderomsspeilet og automatiske gardiner.
Henn na Hotel Kyoto Hachijoguchi i Kyoto, Japan, har humanoide roboter i resepsjonen og smarthjem-teknologi på rommene.
Slik bruker du ChatGPT
Over natten gikk kunstig intelligens fra noe man leste om, til noe håndgripelig som alle kunne bruke. ChatGPT har gjort KI mainstream, men hvordan bruker du det?