Bransjenytt

Sony har allerede solgt sin datadivisjon. Og TV og mobiltelefoner kan bli de neste ofre. Fremtiden er film, spill og musikkstrømming.
forfatter

Sony er kjent som en av de største og mest allsidige produsentene av forbrukerelektronikk. Selskapet lager alt fra mobiltelefoner til kjempe-TV-er – begge forøvrig med bildekvalitet i det absolutte toppsjiktet. Men det vil kanskje ikke vare. Sony vil i fremtiden lage færre produkter – men forhåpentligvis dra inn mye mer penger.

TV og mobil står for fall
Sony er i gang med en slankekur, som foreløpig har kostet 5.000 jobber, og har ført til et frasalg av selskapets dataavdeling. Og det er bare begynnelsen. De neste ofrene kan lett bli TV-divisjonen og mobilavdelingen. I stedet vil Sony satse sterkere på sine abonnementbaserte tjenester som PlayStation Network og musikkstrømming, samt selskapets produksjon av hollywoodfilmer.

Vil ikke kjempe mot Apple og Samsung
Sonys toppsjef Kazuo Hirai sier til Reuters, at selskapet ikke fremover vil kjempe om å vokse på områder hvor de allerede har tapt kampen. Det gjelder for eksempel smartmobiler, hvor Sony møter sterk motstand fra såvel billigere produsenter som markedsledere Apple og Samsung. Selv om Sonys Xperia-smartmobiler får glimrende anmeldelser, er Sony blant de minst selgende mobilprodusentene.

Sony_Xperia_Z3
Sonys Xperia-modeller har kanskje de beste kameraene på smartmobilmarkedet, men kundene går enten til Apple og Samsung eller billigere konkurrenter.

På direkte spørsmål ville Kazuo Hirai ikke avvise at selskapet overveier helt å forlate TV- og mobilmarkedet. Sony solgte i fjor sin PC-avdeling til investeringsselskapet Japan Industrial Partners. Til tross for eierskiftet lever Vaio-merket videre, og vi har netopp sett den første Vaio-datamaskinen uten Sonys logo.

Vil 25-doble overskuddet
Ved å selge tapsgivende avdelinger og satse mer konsentrert håper Sony på å kunne snu skuten økonomisk. Selskapet har hatt underskudd på regnskapet i seks av de siste sju årene. Den tendensen kan nå være vendt, og Sony forventer et mindre overskudd på 20 milliarder Yen (ca. 1,3 mrd kr), når neste regnskap legges frem i mars. Når slankekuren er gjort, venter Hirai at det i 2018 står 500 milliarder Yen (32 mrd kr) over årets bunnlinje. Altså en 25-dobling i forhold til i år.

Kilde og foto: Reuters

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også