Rekordomsetning for elektronikkbransjen

Men kjempefall for lyd- og bildeprodukter

Nordmenn kjøper det dyreste og mest avanserte. Det sier Stiftelsen Elektronikkbransjen, som presenterer omsetningstallene for 2018. De viser ny rekord med 35,44 milliarder, opp 0,5 prosent fra 2017.

Men det er ikke lyd- og bildeproduktenes fortjeneste.

Omsetningen av tv har sunket jevnt og trutt de siste årene, og endte på 373.000 enheter i 2018, men siden nordmenn kjøper stadig større og dyrere, utgjør tv en stor del av totalomsetningen for brunevarer.

Som også inkluderer lydprodukter som radio, hjemmekino, forsterkere og høyttalere. Der er tallene langt fra like lystige.

(Foto: Lasse Svendsen) Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Selv om lyd og bilde fremdeles utgjør så mye som 19 prosent av den totale omsetningen, og er større enn PC-markedet (laptops, red. anm.), er det et stykke igjen til andelen mobil og nettbrett har på 33 prosent.

Salget av lyd- og bildeprodukter falt 16,8 prosent, fra 8 milliarder, til 6,73 milliarder, mens salget av smartarmbånd og smartklokker økte hele 21 prosent. Til en totalomsetning på 1,75 milliarder. Her er det verdt å merke seg at det ikke skilles mellom smartklokker og treningsarmbånd.

Nøkkeltall ant. enheter 2018 for lyd og bilde – tall for 2017 i parentes:

  • TV totalt: 373.000  (386.000)
  • Blu-ray totalt: 30.000  (44.000)
  • Lyd- og bildeanlegg: 235.000  (305.000)
  • Reiseradio: 280.000  (700.000)
  • Smarthøyttalere: 150.000  (ikke målt)
  • Strømmehøyttaler: 210.000  (370.000*)
  • Høyttaler: 70.000  (70.000)
  • Platespiller: 15.000  (10.000)
  • Receiver/forsterker: 20.000  (15.000)

* sannsynlig inkl. smarthøyttalere.

(Foto: Lasse Svendsen)

Mer bærbart

Hodetelefonmarkedet er langt fra mettet. 880.000 enheter ga en vekst på 3,5 prosent, og da er ikke ørepropper medregnet. Samtidig sier flere enn før – hele 16 prosent – at de bruker mer enn 3000 kr på hodetelefoner.

Salget av mobiltelefoner fortsetter å falle –  til 1.8 mill – men verdien øker fordi nordmenn kjøper gjerne de dyrere toppmodellene. Noe som har jekket snittprisen i markedet opp med 500 kr.

– Salget av de billigste mobilene faller kraftig, samtidig ser vi vekst i modellene som koster over 6.000 kroner. Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Nettbrettene fortsetter veksten, og i 2018 ble det solgt 523.000 enheter, som er en vekst på nesten 5 prosent.

Fortsatt ned for foto

Kamerasalget fortsetter å falle og nærmer seg et normalisert nivå. Actionkameraene er de eneste som øker i omsetning – hele 10 prosent til 45.000 enheter.

Kompaktkameraene faller kraftig fra  37.000 til 20.000 enheter, mens speilreflekskameraene har mer stabil omsetning på 16.000 mot mot 17.000 i 2017. De nyere kompakte systemkameraene faller betydelig mer, ned 32 prosent fra 19.000 til 13.000 solgte enheter.

Nøkkeltall ant. enheter 2018 for foto – tall for 2017 i parentes:

  • Kompaktkameraer: 20.000  (44.000)
  • Speilrefleks: 16.000  (17.000)
  • Kompakt system: 13.000  (19.000)
  • Objektiver: 20.000  (26.000)
  • Actionkamera: 45.000  (41.000)

Det er verdt å merke seg at mens objektiver utgjør kun 15 prosent av antall solgte fotoprodukter, utgjør de hele 23 prosent av verdien i markedet. Noe som indikerer at de som kjøper objektiver, er villig til å betale for kvalitet.

Vekst for bilder

– Nordmenn er glade i fotobøker, som er opp seks prosent i forhold til 2017, men også bildekalendere, veggdekorasjon og fotogaver vokser, sier Røsholm.

Nordmenn skrev ut 43 millioner bilder i 2018 og i bestilte 243.000 fotobøker, 4,3 millioner postkort og 290.000 bildekalendere.

Det gir en gir en verdi på 362 millioner kroner, en økning på to prosent fra 2017.

 

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Lyd & Bilde,
se våre abonnementstilbud her .
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Vil erstatte HBO Nordic i løpet av 2021, med premiere på en rekke storfilmer!
Nettopp kjøpt deg ny TV til PS5 eller Xbox? Vi viser deg hvordan du aktiverer den beste og raskeste spillmodusen!
Qualcomm har i forbindelse med Snapdragon Tech Summit lansert etterfølgeren til Snapdragon 865. Den nye Snapdragon 888 vil være å finne i en rekke Android-flaggskip i 2021.
Nettopp kjøpt deg ny 4K-TV? Da kan du innvie den med Last Christmas i remastret 4K-versjon!

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
La ikke størrelsen lure deg, Phono Box RS2 har alt en vinylentusiast trenger.
Alle ønsker seg harde pakker, vi også, derfor har vi satt sammen den feteste gavelisten vi kunne komme på.
Stereoanlegget på soverommet til Jimi Hendrix i London låter nå akkurat som det gjorde da han lyttet til det.
Dette har de aldri gjort før, hvertfall ikke på denne måten.
Parlamentet ønsker å bidra til bærekraftige løsninger ved å fremme gjenbruk og reparasjon og ved å bekjempe praksiser som forkorter produkterslevetid.
Over for Europas største fotomesse
AKMs DAC-fabrikk har brent ned, som krøpler produsentene i flere måneder. Slik responderer hi-fi-bransjen.
Duoen bak The Rain får fornyet tillit hos strømmegiganten.
Nå er det bare tre uker til vi igjen kan humre og le med sjarmerende Johanne & Co.
Risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp.
Light Speaker fra svenske Transparent er ikke som andre trådløse høyttalere.
Popprinsessen går helt nye veier - nå på Disney+.