Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

nyhet

Rekordomsetning for elektronikkbransjen

Men kjempefall for lyd- og bildeprodukter

Skrevet av / 13.02.19 - 12:47
Rekordomsetning for elektronikkbransjen

Nordmenn kjøper det dyreste og mest avanserte. Det sier Stiftelsen Elektronikkbransjen, som presenterer omsetningstallene for 2018. De viser ny rekord med 35,44 milliarder, opp 0,5 prosent fra 2017.

Men det er ikke lyd- og bildeproduktenes fortjeneste.

Omsetningen av tv har sunket jevnt og trutt de siste årene, og endte på 373.000 enheter i 2018, men siden nordmenn kjøper stadig større og dyrere, utgjør tv en stor del av totalomsetningen for brunevarer.

Som også inkluderer lydprodukter som radio, hjemmekino, forsterkere og høyttalere. Der er tallene langt fra like lystige.

(Foto: Lasse Svendsen) Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Selv om lyd og bilde fremdeles utgjør så mye som 19 prosent av den totale omsetningen, og er større enn PC-markedet (laptops, red. anm.), er det et stykke igjen til andelen mobil og nettbrett har på 33 prosent.

Salget av lyd- og bildeprodukter falt 16,8 prosent, fra 8 milliarder, til 6,73 milliarder, mens salget av smartarmbånd og smartklokker økte hele 21 prosent. Til en totalomsetning på 1,75 milliarder. Her er det verdt å merke seg at det ikke skilles mellom smartklokker og treningsarmbånd.

Nøkkeltall ant. enheter 2018 for lyd og bilde – tall for 2017 i parentes:

  • TV totalt: 373.000  (386.000)
  • Blu-ray totalt: 30.000  (44.000)
  • Lyd- og bildeanlegg: 235.000  (305.000)
  • Reiseradio: 280.000  (700.000)
  • Smarthøyttalere: 150.000  (ikke målt)
  • Strømmehøyttaler: 210.000  (370.000*)
  • Høyttaler: 70.000  (70.000)
  • Platespiller: 15.000  (10.000)
  • Receiver/forsterker: 20.000  (15.000)

* sannsynlig inkl. smarthøyttalere.

(Foto: Lasse Svendsen)

Mer bærbart

Hodetelefonmarkedet er langt fra mettet. 880.000 enheter ga en vekst på 3,5 prosent, og da er ikke ørepropper medregnet. Samtidig sier flere enn før – hele 16 prosent – at de bruker mer enn 3000 kr på hodetelefoner.

Salget av mobiltelefoner fortsetter å falle –  til 1.8 mill – men verdien øker fordi nordmenn kjøper gjerne de dyrere toppmodellene. Noe som har jekket snittprisen i markedet opp med 500 kr.

– Salget av de billigste mobilene faller kraftig, samtidig ser vi vekst i modellene som koster over 6.000 kroner. Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Nettbrettene fortsetter veksten, og i 2018 ble det solgt 523.000 enheter, som er en vekst på nesten 5 prosent.

Fortsatt ned for foto

Kamerasalget fortsetter å falle og nærmer seg et normalisert nivå. Actionkameraene er de eneste som øker i omsetning – hele 10 prosent til 45.000 enheter.

Kompaktkameraene faller kraftig fra  37.000 til 20.000 enheter, mens speilreflekskameraene har mer stabil omsetning på 16.000 mot mot 17.000 i 2017. De nyere kompakte systemkameraene faller betydelig mer, ned 32 prosent fra 19.000 til 13.000 solgte enheter.

Nøkkeltall ant. enheter 2018 for foto – tall for 2017 i parentes:

  • Kompaktkameraer: 20.000  (44.000)
  • Speilrefleks: 16.000  (17.000)
  • Kompakt system: 13.000  (19.000)
  • Objektiver: 20.000  (26.000)
  • Actionkamera: 45.000  (41.000)

Det er verdt å merke seg at mens objektiver utgjør kun 15 prosent av antall solgte fotoprodukter, utgjør de hele 23 prosent av verdien i markedet. Noe som indikerer at de som kjøper objektiver, er villig til å betale for kvalitet.

Vekst for bilder

– Nordmenn er glade i fotobøker, som er opp seks prosent i forhold til 2017, men også bildekalendere, veggdekorasjon og fotogaver vokser, sier Røsholm.

Nordmenn skrev ut 43 millioner bilder i 2018 og i bestilte 243.000 fotobøker, 4,3 millioner postkort og 290.000 bildekalendere.

Det gir en gir en verdi på 362 millioner kroner, en økning på to prosent fra 2017.

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Blir det Google-AI i iPhone?

Solcellepaneler i øynene?

Googles AI fantiserar fram spill

Nye funksjoner for Pixel-enheter

Ny AI utfordrer GPT-4

Google lanserer mini-AI

Kinas superdatamaskin slår rekorder

AI-generator lager realistiske videoer

Kan dette pannebåndet kontrollere drømmer?

ISS oppgraderer sine datamaskiner

Nå blir Googles AI mye flinkere - på norsk!

Hyperloop i Italia

0
Scroll to Top