En nyere forklaring på navnet er at det er på denne dagen, som er den største shoppingdagen i USA, at forhandlernes røde tall blir svarte.
I Norden ble Black Friday først anerkjent i 2013, selv om fenomenet ble introdusert i Norge allerede i 2010, da en rekke butikker og nettbutikker hadde spesialtilbud denne dagen. I Danmark tok det først av for alvor i 2015, og siden da har Black Friday vokst i betydning for hvert år.
Elgiganten meldte for eksempel at Black Friday 2018 overgikk alle forventninger, og sa at de på fredagen solgte hvitevarer og forbrukerelektronikk for 617 millioner svenske kroner, 21 prosent mer enn i 2017, noe som sies å være ny omsetningsrekord i Sverige for Elgiganten, elektronikkbransjen og detaljhandelen generelt.
Niclas Eriksson, adm. dir. i Elgiganten, sa etter Black Friday 2018 at gjennomsnittskjøpet har økt med 50 prosent under Black Friday de siste tre årene, noe som tyder på to ting – for det første planlegger kundene større innkjøp til Black Friday fordi de vet at det kommer gode tilbud, og for det andre benytter de også anledningen til å kjøpe produkter i de litt høyere prissegmentene. Og utviklingen har fortsatt siden den gang.
I løpet av de siste to årene har mye endret seg, vi har tilbrakt mer tid hjemme og blitt vant til å bruke mer avansert teknologi. Vi ser tydelig at interessen for det smarte og oppkoblede hjemmet har vokst seg stadig sterkere», sa Niclas Eriksson i november 2021.
I fjor fortsatte høstens store shoppingbegivenhet Black Friday å vokse sammenlignet med året før, og flere benyttet seg av muligheten til å oppgradere og digitalisere hjemmet med hjemmeelektronikk, skriver Elgiganten, og forteller at produktene som dominerte salget var blant annet airfryers, robotstøvsugere, TV-er på 65 tommer og oppover, hodetelefoner og kjøle- og frysepakker.
Salgsperioden forlenges
Da støvet la seg i fjor etter Black Fridays tiende år i Sverige, var det tydelig at salgsperioden blir lengre og lengre, og at fysiske butikker økte salget fordi pandemien var borte, ifølge betalingsleverandøren Nets.
Mens nettbutikkene feirer 10-årsjubileum for Black Friday, er det imidlertid de fysiske butikkene som er de store vinnerne under hele salget, ettersom folk ønsker å komme seg ut og handle etter to år med restriksjoner. For ti år siden var det bare en håndfull nettbutikker som deltok, nå er det vanskelig å finne noen som ikke deltar. Den samme utviklingen skjer også i den fysiske handelen», sa Patrik Müller, e-handelsekspert hos Nets, etter Black Friday 2022.
E-handelen på Black Friday har vokst for hvert år og har nytt godt av pandemirestriksjonene. At høytiden blir mer langvarig med generelt høyere omsetning sammenlignet med tidligere år, bekreftes også av Nets statistikk, der forhandlerne i økende grad konkurrerer om å gi forbrukerne de beste tilbudene før jul. Netts statistikk viser imidlertid at Black Friday fortsatt er den desidert største handelsdagen. I 2022 var netthandelen mest intens mellom klokken 12 og 13 på fredagen, da forbrukerne benyttet anledningen til å handle i lunsjen. De største volumene totalt sett ble imidlertid registrert mellom klokken 16 og 17, da folk kjøpte med seg varer hjem fra butikken etter jobb.
Det er tydelig at salgsperioden forlenges mer og mer i begge kanaler – Black Friday har definitivt blitt Black Week og i økende grad Black Month», sa Patrik Müller 26. november i fjor.
November tar nesten igjen desember
8. november lanserte HUI Research «Julehandelsrapport 2023», og i den kan man blant annet lese at en del av omsetningen i julehandelen gradvis har flyttet seg fra desember til november. I 2022 ble det handlet nesten like mye i november som i desember i varehandelen – omsetningen i november utgjorde 49,8 prosent av omsetningen i november og desember. For 30 år siden var det tilsvarende tallet 40,6 prosent.
Forskyvningen av salget fra desember til november forklares hovedsakelig med at det nå er store salgsperioder som Black Friday, skriver HUI, og sier at i en tid der husholdningenes forbruksrom krymper, blir stadig flere tvunget til å se over økonomien og planlegge forbruket deretter. Innkjøp som tidligere ble gjort i desember, forventes derfor til en viss grad å bli flyttet til de store salgsperiodene i november, og mange forbrukere vil trolig benytte anledningen til å finne julegaver allerede under Black Friday.
Mange venter på Black Friday-salget
I Prisjakts undersøkelse «Konsumentkompassen Q4 2023» skriver Peter Greberg, administrerende direktør i Prisjakt, at deres undersøkelse viser at forbrukerne er uvanlig ivrige etter å spare penger under Black Friday i år.
Prisjakt har spurt 1000 forbrukere i alderen 18-79 år om deres Black Friday-planer, og 31 prosent oppgir at de kommer til å handle på Black Friday i år, en økning på 3 prosentpoeng sammenlignet med i fjor. I aldersgruppen 18-29 år oppgir nesten én av to (48 prosent) at de kommer til å handle på Black Friday.
https://kommunikasjon.ntb.no/presserom/17848377/elkjop/r