Burgere og bakrus går hånd i hånd. Det vet vi, og det er en teori som er testet i grundige empiriske studier. Men hvor dårlig må du føle deg dagen derpå for å fortjene en burger? Burger King har tilsynelatende funnet svaret.
Burger King har introdusert Hangover Whopper – en versjon av deres Whopper-burger spesielt for dager som denne nyttårsdagen. I tillegg gir de rabatt til kunder som er synlig fyllesyke. Hvorvidt du er så plaget at du fortjener rabatt, avgjøres av Burger Kings mobilapp, som bruker kameraet til å analysere kundens ansikt. Jo mer preget av gårsdagens synder, desto større rabatt.
Det høres ut som en dystopisk fantasi om et overvåkningssamfunn hentet rett ut av George Orwells 1984 eller Terry Gilliams Brazil. Men det er virkelighet – selv om «Brazil» ikke var helt ved siden av. Bare brasilianske drikkere kan dra nytte av rabatten.
Hangover Whopper og ansiktsskanningsappen er utviklet av reklamebyrået DM9. Det er uklart hvor mye kunstig intelligens som egentlig ligger bak appen (og det kan også diskuteres hvor mye ekte intelligens det egentlig er snakk om). Burger King lover i alle fall å ikke samle inn data om kundenes edruelighet for senere bruk.
Kampanjen varer frem til 2. januar, så hvis du har feiret nyttår i Brasil og ikke føler deg helt frisk, kan du kjøpe en Whopper med rabatt.
Kilde: Gizmodo