Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Bakrus-rabatt på burgere

Burger King skanner ansiktet ditt. Og hvis du ser like full ut som du føler deg, kan du få rabatt. I Brasil.

Skrevet av / 01.01.24 - 08:02
Bakrus-rabatt på burgere

Burgere og bakrus går hånd i hånd. Det vet vi, og det er en teori som er testet i grundige empiriske studier. Men hvor dårlig må du føle deg dagen derpå for å fortjene en burger? Burger King har tilsynelatende funnet svaret.

Burger King har introdusert Hangover Whopper – en versjon av deres Whopper-burger spesielt for dager som denne nyttårsdagen. I tillegg gir de rabatt til kunder som er synlig fyllesyke. Hvorvidt du er så plaget at du fortjener rabatt, avgjøres av Burger Kings mobilapp, som bruker kameraet til å analysere kundens ansikt. Jo mer preget av gårsdagens synder, desto større rabatt.

Det høres ut som en dystopisk fantasi om et overvåkningssamfunn hentet rett ut av George Orwells 1984 eller Terry Gilliams Brazil. Men det er virkelighet – selv om «Brazil» ikke var helt ved siden av. Bare brasilianske drikkere kan dra nytte av rabatten.

Les også Hold øye med boligen fra mobilen Et overvåkningskamera kan advare deg på mobilen hvis det er tegn til innbrudd når du er langt vekke hjemmefra. Her tester vi fem modeller som kan monteres utendørs.

Hangover Whopper og ansiktsskanningsappen er utviklet av reklamebyrået DM9. Det er uklart hvor mye kunstig intelligens som egentlig ligger bak appen (og det kan også diskuteres hvor mye ekte intelligens det egentlig er snakk om). Burger King lover i alle fall å ikke samle inn data om kundenes edruelighet for senere bruk.

Kampanjen varer frem til 2. januar, så hvis du har feiret nyttår i Brasil og ikke føler deg helt frisk, kan du kjøpe en Whopper med rabatt.

 

Kilde: Gizmodo

Overvåking eller markedsføringsstunt? I Brasil kan du få rabatt hvis du er bakfull. Og hvis du synes det høres ut som en god idé, har du definitivt drukket for mye! (Skjermdump: Burger King)

 

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skjermen gjør alt, bortsett fra å lese tankene dine!

KI planlegger ferien vår

Styr datamaskinen med hjernen

Blir det Google-AI i iPhone?

Solcellepaneler i øynene?

Googles AI fantiserar fram spill

Nye funksjoner for Pixel-enheter

Ny AI utfordrer GPT-4

Google lanserer mini-AI

Kinas superdatamaskin slår rekorder

AI-generator lager realistiske videoer

Kan dette pannebåndet kontrollere drømmer?

Lyd & Bilde
Scroll to Top