Xiaomi, den kinesiske produsenten av forbrukerelektronikk og smarte hvitevarer er nok mest kjent for sine smarttelefoner, men produserer alt fra elektriske tannbørster og airfryers til TV-er og el-sparkesykler.
I senere tid har selskapet også gjort en inntreden på markedet for store hvitevarer. Tidligere i år lanserte de to kjøleskap i Kina, og det nye Mijia Italian Style 400L tre-dørs kjøle- og fryseskapet utvider sortimentet.
Xiaomi forteller at takket være «thin-walled foaming technology» har det nye kombiskapet et kompakt design samtidig som det maksimerer lagringskapasiteten. Til tross for relativt små dimensjoner på 600 x 635 x 1911 mm (BxDxH) har kjøledelen en kapasitet på 252 liter og fryseren 148 liter – som tilsammen blir 400 liter.
Produktet kan styres via et integrert touchpanel, med stemmeassistenten XiaoAI Assistant eller via en smarttelefon og selskapets Mi Home-app.

Utenfor Kina?
Lanseringen av Mijia Italian Style 400L følger rett etter Mijia Side by Side 610L og MIJIA 540L tidligere i år, men disse produktene er kun tilgjengelige i Kina. Selv om selskapets produkter allerede er tilgjengelige i over 100 land rundt om i verden, har de fortsatt ikke annonsert noen planer om internasjonal distribusjon.
Ut fra suksessen Xiaomi har hatt med andre produktkategorier utenfor hjemmemarkedet, er det ikke usannsynlig at selskapet også vil prøve å lansere de store hvitevarene sine på det internasjonale markedet.
Xiaomi prioriterer av og til å lansere nye produkter på hjemmemarkedet før andre regioner. Dette gjør det mulig for selskapet å få de umiddelbar feedback før de lanserer produktet globalt», sa Ou Wen, Xiaomis General Manager for Vest-Europa, i en uttalelse nylig.
Ifølge Canalys er Xiaomi blant de tre største selskapene på det globale smarttelefonmarkedet når det kommer til salg av mobiltelefoner. Selskapets AIoT (AI+IoT)-plattform har ca. 589 millioner oppkoblede smart-enheter.