Nyhet

Bridgerton knuser alle Netflix-rekorder!

Kostymedrama fra Netflix har fått en koronastengt verden til å flokke seg foran TV-skjermen.
forfatter

At en kostymedramaserie skulle bli Netflix’ største suksess var ganske så uventet.

Men som en vellykket miks av Dynastiet, Askepott, Farlige forbindelser og Downton Abbey, og med en touch av Fifty Shades of Grey, har Bridgerton blitt en megasuksess siden strømmegiganten lanserte serien i romjulen.

Rekordmange TV-seere har, som fluer rundt en varm kuruke, flokket seg foran sin egen hjemmekino for å se hva det poshe, og høyst seksuelt aktive, borgerskapet hadde fore på begynnelsen av 1800-tallet.

Bridgerton, sesong 1 (Foto: Netflix)

Til nå har hele 82 millioner abonnenter (dvs. husholdninger) sett serien – og det på kun én måned!

Det er faktisk 6 millioner flere enn antallet som så den middelmådige fantasyserien The Witcher, som inntil nå hadde Netflix-rekorden.

Les også
Det kåte borgerskapet! Vellykket kostymedrama i en miks av Dynastiet, Askepott, Farlige forbindelser og Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.

I sentrum for intrigene i serien står den rike familien Bridgerton, en enke med sine 7 (!) barn, hvorav snusfornuftige, og smånaive, Daphne (Phoebe Dynevor) nå er i gifteklar alder.

Mor og familiens eldste sønn, Anthony (Jonathan Bailey) gjør alt i sin kraft for å skaffe Daphne den beste ektemannen, som kan sikre familien status, posisjon og rikdom.

Bridgerton, sesong 1 (Foto: Netflix)

Samtidig forsures det bekymringsfrie rikmannslivet av en slange i Paradis. En anonym skribent, som signerer med «Lady Whistledown» har tatt i bruk datidens sosiale medier, et flyveblad, for å skrive sine ukentlige betraktninger om de overfladiske rikmannsfamiliene, deres kjærlighetsliv, problemer, sorger og mer eller mindre ondsinnet sladder.

Annonse

Netflix har allerede bekreftet sesong 2 av suksesserien!

Strømmegiganten takker nå den dedikerte fanskaren med en spesialvideo:

At Netflix, mye takket være koronapandemien, har hatt et rekordaktig 2020, hersker det ingen tvil om. Strømmegiganten passerte nylig 200 millioner abonnenter.

Det vil si at imponerende 41 % av Netflix’ abonnenter logget seg inn for å se hva fiffen i London foretok seg på 1800-tallet, og det i et overdådig kostymedrama krydret med intriger, sex, blonder og sex.

I tillegg til Bridgerton oppnådde blant annet Ratched, The Queens Gambit og årets Lupin enorme seertall for Reed Hastings & Co.

Les også

Briljant!
Bridgerton, sesong 1 (Foto: Netflix)

Intrigemakeriet blant det velbeslåtte London-borgerskapet, er basert på romanserien til Julia Quinn.

Innspillingen av sesong 2 vil starte i UK i løpet av våren, og Netflix bekrefter at samtlige av hovedrollene vil returnere, samt at nye aktører kommer inn på banen.

Annonse

I forbindelse med annonseringen av grønt lys for sesong 2 (i forrige uke), uttalte serieskaper Chris van Dusen:

I think the show really provides an incredible escape for audiences at a time where that’s exactly what’s needed. “Bridgerton” is this lavish, vibrant, steamy Regency love story; it is about romance, love and joy; I think all of those things are really universal themes people are responding to.

Les alle artikler i en uke for 19 kr.

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også: