Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Elektriske ferger lader trådløst

Batteridrevne ferger som lades uten kabel. Velkommen til fremtiden.

Skrevet av / 21.04.15 - 08:51
Elektriske ferger lader trådløst

Batteridrevne ferger er ikke dagligdags. Like fullt er de en realitet, og verdens første bilferge ble sjøsatt tidligere i vinter på Vestlandet, nærmere bestemt Sognefjorden.

Men det er ikke rare greiene i forhold til hva de jobber med på Stord. Vi kunne nemlig lese i gårsdagens Aftenposten at de der tester et system for trådløs lading av batteridrevne skip. Ladingen skjer momentant fra fartøyet legger til kai. Ingen koblinger, ingen rengjøring av smuss fra kontaktpunktene. Om det er is eller snø mellom ladepunkt og båt spiller også fint liten rolle. Så lenge det er maksimum 50 cm mellom dem.

Les også: Snart kommer frakten med droneskip

Induksjonslading
Trådløs lading av elektriske landkjøretøy er ikke helt nytt. Det foregår ved hjelp av induksjon, med en ladeplate på understellet, som kan lades opp med en tilsvarende plate på ladestasjonen. I Nederland har de bygget en veistrekning med induksjonslading i elbil-feltet. For ikke å snakke om Formel E, serien for elektriske racerbiler. Bilene ligner utseendemessig på de man ser på Le Mans, men i stedet for å spy ut avfallsstoffer fra enorme diesel- og bensinmotorer, går de på elektrisitet. Og lader med trådløs induksjon.

Enkelte elbiler kan lade med induksjon.
Noen elbiler kan lade med induksjon.

– Med trådløs lading kan batteridrevne rutegående skip bruke hele den korte liggetiden ved land til lading, helt fra det sekundet de klapper til kai, skriver forskere Jon Are Suul og Giuseppe Guidi, ved SINTEF Energi.

Samme som for komfyrer
Teknologien er den samme som brukes i elektriske tannbørster og mobiltelefoner med trådløs lading. Og også biler og busser. Strøm i en spole lager et varierende magnetfelt som igjen overfører elektrisk effekt til en mottakerspole. Denne overtar stafettpinnen, og fører effekten videre til et batteri. Induksjon brukes også i moderne komfyrer, hvor effekten i stedet for å overføres til et batteri, forplanter seg i en gryte og varmer opp denne.

Mer krevende
– Sammenliknet med disse bruksområdene, var utfordringen vår mer krevende, skriver Suul og Guidi. – En buss står i ro på holdeplassen, og avstanden til et ladeelement i veibanen kan ofte gjøres kortere enn 20–30 centimeter. Skip, derimot, kan bevege seg ved kai og trenger mer effekt enn de største systemene som er laget for busser. I vårt prosjekt har vi derfor utviklet et system for trådløs lading som kan overføre opptil 1 megawatt (fem ganger mer enn de største systemene for elbusser) og som tåler avstander på opp til 50 centimeter mellom skipssiden og ladeplaten på land.

Les mer om dette spennende prosjektet i forskernes egen artikkel i Aftenposten.

Artikkelbilde: Batterifergen MF Ampere, Norled.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Blir det Google-AI i iPhone?

Solcellepaneler i øynene?

Googles AI fantiserar fram spill

Nye funksjoner for Pixel-enheter

Ny AI utfordrer GPT-4

Google lanserer mini-AI

Kinas superdatamaskin slår rekorder

AI-generator lager realistiske videoer

Kan dette pannebåndet kontrollere drømmer?

ISS oppgraderer sine datamaskiner

Nå blir Googles AI mye flinkere - på norsk!

Hyperloop i Italia

0
Scroll to Top