TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
Kommentar

Når viljen er større enn forstanden

Vi kan være enige om at teknologi skal være for alle. Men trenger man virkelig å gjøre det så tåpelig?

forfatter
Publisert 28.07.22 - 17:36
Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

En stor andel av produktnyhetene i Lyd & Bilde er basert på pressemeldinger vi mottar fra produsenter eller pressebyråer. Hvis utstyret virker interessant pleier vi som oftest å bestille det inn til en senere test, hvor vi så vurderer det kritisk. Men når det er snakk om raske produktnyheter er vi som regel nødt til å holde oss til opplysningene vi får i pressemeldingen.

Det sier seg selv at produsentene er begeistret over sine egne produkter. Og siden formålet er å selge så mange produkter som mulig, vil de og pressebyråene gjøre alt for å fortelle at nettopp dette produktet er helt fantastisk og den mest revolusjonerende oppfinnelsen siden flammer, hjulet og skivet toast. Selv om det bare er snakk om en datamus som kommer i en ny farge.

Slik er altså spillereglene. Som teknologijournalister er det vår oppgave å velge ut og formidle nyhetene som kan være interessante for leserne – helst i et mer nøkternt og faglig språk, enn det vi mottok informasjonen i. Derfor er det en del av den daglige rutinen å trimme vekk de største og mest luftige superlativene.

Her tenker jeg ofte på en novelle fra 1948 av science fiction-forfatteren Jack Finney: «Cousin Len’s Wonderful Adjective Celler.» Novellen handler om en teknisk innretning som automatisk støvsuger en tekst for tilleggsord og biord. Jo nærmere man holder den over teksten, jo tyngre og mer tullete fraser kan den fjerne.

Den er bare firkantet

SRS XG300 H cw handleup Large
Sony SRS XG300 har firkantede fulltoneenheter og slavebasser. (Foto: Sony)

En oppfinnelse som denne har jeg dessverre ikke, så når for eksempel Sony gledelig forteller at sine nye bluetoothhøyttalere har en X-Balanced høyttalerenhet og Dual-passive radiatorerSå må jeg selv forklare at høyttaleren er firkantet i stedet for rundt. Og at det er to slavebasser. Altså handler det ikke om radiatorer hvor varmen er lukket. I markedsføringens vidunderlige verden blir avlang åpning også til en Line Shape Diffuser…

G705
En myk, hvit G705-mus med beroligende lys. (Foto: Logitech)

En velkommen opplevelse med mykere tonalitet

Ingenting slår imidlertid teksten som på tirsdag dukket opp i den redaksjonelle postkassen. På flere språk til og med. Denne gangen er det Logitech som har pustet inn litt for mye helium fra partyballongene.

Det handler om en ny serie av spillutstyr. Her blir produktene presentert med ordene:

«For å adressere mulighetene rundt tilgjengelighet har teamet
gått bort fra de typiske skarpe kantene, svarte fargene og bråkete estetikk for
å skape en mer innbydende opplevelse med mykere toner, gjennomskinnelige
materialer og behagelig ut-av-boksen-lys.»

Hæ?

«Den nye kolleksjonen ble designet for å
være kjønnsinkluderende, ikke kjønnsekskluderende, og adresserer behovene og
ønskene til kvinner som gamer, samtidig som den appellerer til de som ønsker seg et lekent design og en kuratert opplevelse.»

Ja vel…

G715
Logitech vil gerne i kontakt med en (mye) bredere kundegruppe. Hensikten er god. Dessverre hemmer det overtenkte markedsføringspråket innsatsen. (Foto: Logitech)

Bak det mildt sagt tåpelige språket skjules Logitechs reelle formål om å lage utstyr som retter seg til en annen gruppe enn de gammeldagse, klassiske nerdene. Så vidt vi kan lese ønsker de nok å nå ut til kvinner. Og trolig også andre kjønnsidentiter, selv om det ikke er nevnt noe mer spesifikt. Og all respekt for det formålet. Det er bra med variasjon!

Resultatet er en serie med utstyr i et design som ligger et sted mellom Teletubbies og japanske subkulturer som Kogal og Kawaii. Vi snakker pastellfarger og myke former. Og for å være ekstra behagelige utstråler enhetene et mildt diffust lys.

Som jeg skulle ønske at de nevnte. Det er ikke noe galt i utvide kundebasen. Det er drømmen til enhver produsent. Men hvis målet er å inkludere, ikke skrem folk vekk med tull. Produktene snakker bedre for seg selv.

«Det er jo bare litt MDF…»

Heldigvis er ikke alle produktpresentasjoner slik. Engelskmenn er spesielt dyktige. Som når Bowers and Wilkins markedsføringssjef, Andy Kerr, blir spurt om materialvalget i en høyttalerfot:

«Altså, det er ikke alumunium dette» Det bruker vi våre dyrere modeller. Det her er bare en sponplate. Men den er solid – og god til prisen.

 

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 900 kr
(spar opptil 300kr)
12 Måneder 1198 kr
(med 11 utgaver av magasinet)
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Ingen bindingstid.
Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 900 kr
(spar opptil 300kr)
12 Måneder 1198 kr
(med 11 utgaver av magasinet)
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Ingen bindingstid.
Annonse
forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Nei, USA forbyr IKKE alle Huawei-produkter Amerikanske myndigheters fokus er på å stoppe salget av telekommunikasjonsutstyr og overvåkningsteknologi fra fem navngitte kinesiske selskaper
Fargesprakende skjerm fra MSI MSI Prestige 16 er en ny kontor-bærbar fra MSI, som er den første med bakbelyst skjerm med Mini-LED.
Koster den virkelig ikke mer? Acer Swift 5 ligner og oppfører seg som et direktørleketøy. Men den koster så lite at de fleste kan være med.
Få den gamle PC-en på det raske nettet Netgear AXE3000 gir deg enkel tilgang til det lynraske Wi-Fi 6E med en USB 3.0-adapter.
Musestille fra Trust Hvis du - eller omgivelsene dine - plages av høylytte tastetrykk og museklikk, da har Trust et alternativ.
Fin til de fleste Lenovos lettvekts-spillmaskin gir god ytelse til de fleste spill uten å velte budsjettet. Men den begeistrer ikke.
Følg Lyd & Bilde