Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Renault Mégane E-TECH neste vår

Romslig, kjapp og god rekkevidde.

Skrevet av / 07.09.21 - 09:48
Renault Mégane E-TECH neste vår

Selv kaller de det en Renaulution, men som vi alle vet er ikke Mégane E-TECH den første elektriske Renaulten. Men det er den første på CMF-EV plattformen, som den deler med blant andre Nissan Ariya.

Det betyr også at den kommende Mégane E-TECH ikke blir noen småbil, selv om den stiller i det såkalte C-segmentet, også bare kalt Golf-klassen, men alle vet at det egentlig heter ID.3-klassen nå. Klinger ikke like bra, men det er Volkswagen og ikke vi som bestemmer hva bilene deres skal hete.

Da skjønner alle at Mégane E-TECH retter siktene mot ID.3, og som ammunisjon har den forhjulstrekk med et 60 kWt batteri som kan gi opptil 470 km rekkevidde, 440 liter bagasjerom, og 220 hk som flytter den til hundre på 7.8 sekunder.

Google innvendig

Renault har strukket akselavstanden til 2,7 m sammenlignet med forrige generasjon Mégane, og lover merkbart bedre innvendig plass. Blant annet er man omgitt av resirkulerte materialer.

Der finner man også Google integrert. OpenR Link systemet er nytt og basert på Android Automotive OS.

Fra en stor 12,3» vertikal skjerm i midtkonsollen, får man Google Maps, Play og assistent med talestyring, sånn at man kan be om veibeskrivelser (nærmeste ladestasjon), og styre musikken.

Bak forsetene finner man et flatt gulv og nedfellbare seter, USB-C-porter og en 12 V -kontakt.

Den kan leveres med et anlegg på tilsammen 410 W, med ni kanaler, fordelt på to diskanter på hver siden av dashbordet, to basselementer på sidene, og to i dørpanelene. Mens to diskanter og to basselementerer flankerer baksetepassasjerene. I tillegg er det en subwoofer i bagasjerommet.

Renault planlegger tre utstyrsversjoner, Equilibre, Techno og Iconic, men enda viktigere: de lanserer bilen våren 2022 med to motorvarianter. En på 130 hk, og en på 220 hk, begge med opptil 22 kW lading, og opptil 130 kW hurtiglading.

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

Lyd & Bilde
Scroll to Top