Nyhet

Hyundai Kona Electric blir ny i 2023

Nye Kona vokser og får bedre plass og nytt utseende.

Skrevet av / 20.12.22 - 10:11
Hyundai Kona Electric blir ny i 2023

Den kompakte Hyundai KONA Electric er blant de kompaktbilene som går lengst i rekkeviddetester. Dét endrer seg neppe med den kommende utgaven av KONA Electric, som snart kommer i en helt ny versjon.

2023-modellen får et helt nytt og mer stilrent design. Bilen vokser i alle retninger og byr på enda mer innvendig plass.

Foto: Hyundai

– KONA er oppskalert med en unik karakter, og den helt nye modellen utrykker med selvtillit sitt tøffe og dynamiske utseende, sier toppsjef i Hyundai Design Center, SangYup Lee.

Den vokser med 15 cm i lengden og ender på 4,35 meter, og kan knapt kalles en småbil. Biløen blir 2,5 vm bredere, men viktigere er det at akselavstanden økes med 6 cm. Det gir bedre innvendig plass.

Foto: Hyundai

Utvendig har den mer strømlinjeformede Kona Electric, fått front- og baklykter som bindes sammen til en såkalt Pixelated Seamless Horizon Lamp. Den langsgående lysstripen kjenner vi blant annet fra Mercedes EQC, og Volkswagens ID-serie.

Foto: Hyundai

Hvis vi vender oss til innsiden igjen, finner man to 12,3’’ skjermer og en flytende konsoll, ikke ulikt det vi kjenner fra Ioniq 5. Girvelgeren er flyttet til rattstammen og frigjør plass i midtkonsollen. Plassen i baksetet er økt, og Hyundai sier at plassen i bagasjerommet er optimalisert for å gi mest mulig plass.

Så langt har ikke Hyundai sluppet noen konkrete detaljer om drivlinje eller batteri, men det er neppe lenge til vi vet mer om neste års modell av Kona Electric.

Foto: Hyundai

 

 

Hyundai Kona Electric

Konas sang

Om Hyundai Kona er litt traust i sporet, så er lyden fra musikkanlegget det stikk motsatte. Elbilen har også alt man kan forvente av moderne fasiliteter.

Les videre
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Tilbud i samarbeid med vår kommersielle partner Prisjakt.no

Det ER størrelsen som teller, hevder Volkswagen.

Luksusbilen kommer endelig - prisen er vanskelig å svelge

BMW i5 avkledd - og den ser bra ut

Elektrisk speedbåt får Polestar-design

Når kommer firehjulssykkelen fra Tesla? Kanskje snart.

Flyvende bil er et steg nærmere virkelighet

Scroll to Top