Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMW iX1 eDrive20 crossover

Blir BMWs billigste elbil.

Skrevet av / 28.09.23 - 13:00
BMW iX1 eDrive20 crossover

Den kompakte crossoveren fra BMW, er et tiltalende alternativ for de mange som liker SUV-stilen, og trives best når de sitter litt høyere over bakken. Selv om den ikke er blant BMWs mest sportslige, er den kjøreglad og byr på en fin kombinasjon av komfort og dynamiske kjøreegenskaper.

Nå kommer den i en billigere utgave med forhjulsdrift i stedet for firehjulsdrift. BMW iX1 eDrive20, som den kalles, byr ellers på de samme egenskapene som iX1 xDrive30 med firehjulsdrift.

Men den sniker seg under den magiske grensen på 500.000 kroner i Norge, og blir BMWs billigste elbil.

Les også Fulltreffer fra BMW BMW iX xDrive30 er et opplagt valg for alle som verdsetter kjøreglede, men trenger praktiske egenskaper i tillegg.

Rekkevidden fra bilens 64,8 kWt batteri, er oppgitt til 475 km. BMW oppgir forbruket avhengig av utstyrsversjon, til mellom 15,4 til 17,2 kWt/100 km, altså er rekkevidden et sted mellom 430 og 475 km etter WLTP-normen. Man kan hurtiglade med en opptil 130 kW, og BMW sier at man kan lade fra 10 til 80 prosent på 29 minutter. Hvis hastigheten holder det den lover, skal man klare å lade 120 km rekkevidde på 10 minutters hurtiglading.

Foto: BMW

Hurtigladere finner man enkelt på navigasjonsskjermen, og når man har valgt en foretrukken ladestasjon, forvarmes batteriet slik at man får maksimal ladeeffekt når bilen plugges inn.

Foto: BMW

BMW-en blir ingen racerbil, men 0–100 km/t på 8,6 sekunder er respektabelt for en kompakt familie-SUV, som har en elektromotor med en effekt på 150 kW/204 hk og et dreiemoment på 250 Nm. Toppfarten er elektronisk begrenset til 170 km/t.

Foto: BMW

Innstegsmodellen er utstyrt med BMWs førerassistentsystemer, tosoners klimaanlegg, navigasjon, og den vil bli tilgjengelig i tre utstyrsversjoner: Charged, som også har adaptive frontlykter med fjernlysassistent, trådløs mobillading, rattvarme, tilhengerfeste, og muligheten for å kjøpe BMWs mer avanserte Driving Assistant Plus i appen.

Les også Volvo EX30 vist fram Se bildene av Volvos nye baby.

Charged Plus er neste steg på utstyrsfronten, og har i tillegg elektrisk setejustering med minne og massasje på førerplassen. Harman Kardon-anlegget er inkludert her, det samme er Live Cockpit med head up-display, og mer avansert parkeringsassistent.

Foto: BMW

Fully Charged heter utgaven som i tillegg leveres med Driving Assistant Plus inkludert, samt M Sport designdetaljer utvendig og innvendig.

Prisene starter på 499.900 kroner for Charged, 519.900 kr for Charged Plus, og 559.900 for Fully Charged.

iX1 eDrive20 kan bestilles nå, produksjonen starter i november, og startprisen for enkleste versjon er 466.500 kr. eks. levering.

Les også Luksus i premiumklassen Den ser kanskje ikke spennende eller tøff ut, men EQA er en nytelse på innsiden.

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Lyd & Bilde
Scroll to Top