Man kan godt lukke øynene i en periode for at man har laget et dårlig produkt, men man kan ikke fornekte det inn i uendeligheten. Og forutsigbart nok forsvarte Sonos sitt makkverk av en app i en periode, før de etter hvert innrømmet at den hadde sine utfordringer. Nå innrømmer de at den er så dårlig, at alle produktlanseringer må utsettes, til appen er fikset.
Daglig leder (CEO) Patrick Spence, innrømmet onsdag i en investorkonferanse i forbindelse med siste kvartalsrapport, at «… det gjør så vondt å svikte kundene på den måten vi har gjort med vår nye app.»
Sonos får gjennomgå
Sonos har fått så ørene flagret både i forumet på sine egne hjemmesider, på Reddit og sosiale medier, for ikke å snakke om i pressen, på grunn av en elendig ny app. Enten har produkter ikke kunnet kobles til, spillelister har forsvunnet, og funksjoner har blitt flyttet til lite intuitive steder. Og siden appen ble lansert i mai, har den fortsatt ikke blitt særlig bedre.
«Vennligst informer strategiske ledere om å ikke bruke ord som ‘modig’ når de rettferdiggjør å sende ut uferdige programvare som er essensielle for å kontrollere produktene deres. Det er rett og slett fornærmende,» sier en Reddit-bruker.
«Det er vanskelig å tro at Sonos-styret godkjente en appversjon som ekskluderer brukere med Android 11,» sier en på Sonos-forumet.
Undertegnede hadde også problemer med å koble til Sonos Amp da jeg skulle teste den opp mot et annet produkt bare for få dager siden. Det beste jeg til slutt klarte, var å bruke AirPlay.
Spence innrømmet at arbeidet med appen gikk for raskt, og at hans ønske om å lansere den raskt slo tilbake på selskapet.
– App-situasjonen har blitt en motvind for salget av eksisterende produkter, og vi mener vi må fokusere på å fikse appen fremfor alt annet, sa Spence.
– Det betyr at vi utsetter de to store produktlanseringene vi hadde planlagt for fjerde kvartal til app-opplevelsen møter kvalitetsnivået vi, kundene våre og partnerne våre forventer fra Sonos.»
Toppmodell-lydplanke sannsynligvis blant produktene
En av de utsatte produktene er trolig en ny toppmodell-lydplanke med kodenavn «Lasso», som skal være en oppgradering fra dagens Arc-modell. Ifølge rykter skal den nye lydplanken blant annet levere betydelig bedre bass enn Arc.
Sonos har lovet oppdateringer av appen annenhver uke fremover for å løse problemene. Selskapet planlegger også kampanjer for å blidgjøre eksisterende kunder.
– Jeg kommer ikke til å hvile før vi er i en posisjon der vi har løst problemene og kundene hyller Sonos igjen, understreket Spence.
Utsettelsen av produktlanseringene vil redusere selskapets salgsutsikter for fjerde kvartal, men Spence mener det vil legge grunnlaget for større suksess på mellomlang og lang sikt.
Kilder: