Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV
Vi utfører vedlikehold på våre nettsider fra kl 23:00 22.04.24. Noe nedetid vil forekomme.

Klassiker

Quad ESL-63

I høyttalernes Hall of Fame, vil en høyttaler stå for seg selv. I et eget rom med en liten rørforsterker tilkoblet. Spillende Ella Fitzgerald eller Arthur Rubinstein. Folk vil bli bergtatt av klangen.

Skrevet av / 20.11.22 - 09:00
Quad ESL-63

Kritikerne var samstemt. Dette måtte være verdens beste høyttaler. Hvert fall den mest gjennomsiktige, nøytrale og presise høyttalerkonstruksjonen. Peter Walkers andre elektrostathøyttaler ble berømt over natten. Den forrige hadde ikke gjort det så verst den heller. ESL 57 som den het, etter året utviklingen av høyttaleren startet, var ikke verdens enkleste høyttaler å drive, og sofaryggene som de muntert ble kalt, ble stort sett bare kjøpt av kjennere.

De nye høyttalerne var fremdeles brede, 66 cm brede og 93 cm høye. Med sokkelen som inneholdt elektronikken til elektrostatmembranen, ble de 27 cm dype, og skulle stå på gulvet. Tilbehørsprodusenter laget senere stativer, og mange eiere koblet ESL 63 sammen med subwoofere. For selv om de lød så naturlige og virkelighetsnære at man frøs på ryggen, var det ikke bassgjengivelsen som var høyttalernes styrke.

Den første, ESL 57.

Det fantes ikke mye bassenergi under 50 hz, men med litt jobbing med optimal plassering og en godforsterker, var det likevel mulig å få elektrostatene til å skape et troverdig bilde av bassinstrumenter. Høyttalerne var ikke akkurat enkle å drive. Lav følsomhet på 86 dB og varierende impedanskurve, stilte store krav til forsterkeren, Quads egne var ikke alltid de beste sammen med ESL 63, og mange valgte Audio Research, Threshold, Krell eller Electrocompaniet. Det ga ikke noe høyere lydtrykk, maks var omtrent 106 dB, men det hjalp betraktelig på basskvaliteten.

Peter Walker med ESL 63 i bakgrunnen. Foto QUAD.

Selv om høyttalerne ble introdusert i 1981, lyder de fremdeles friskt. Det store flortynne elektrostatmembranet tåler ikke alltid tidens tann like godt, men et par i god stand kan man få så lavt som 10.000 kroner paret. Da har man fantastisk lydkvalitet for pengene. De fantes i sort, med sorte topp og bunnplater og stofftrekk. Eller rosentre med mørkbrunt trekk, og valnøttpaneler med brunt trekk. I Tyskland kunne man, og man kan det fremdeles, kjøpe en variant av ESL 63 ikledd design fra Braun.

Braun var nemlig en av de mest progressive produsentene av elektronikkdesign, og i dag kan man enten kjøpe ferdig, eller få sine ESL 63 ombygget til en Braun LE2. Da er elektrostaten avkledd og alt er montert i et stilrent art deco-kabinett hvilende på et slankt stålstativ.

Quad har siden ESL 63 gikk ut av produksjon, fått nye arvtagerne til høyttalerne, og de nåværende heter ESL 2812 og 2912. 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

En usedvanlig høyttaler for alminnelige stuer

Bærbare høyttalere du kan ta med på reise

5 tips til bedre lydplanke-lyd

Lyd & Bilde
Scroll to Top