: Spring Breakers

Fra manusforfatteren bak kontroversielle ungdomsfilmer som Kids og Ken Park kommer her de prektige jentenes ungdomsopprør.

Publisert 21.10.13 - 13:18
Spring Breakers

Kids (1995) fortalte oss den usminkede «sannheten» om ungdommer på skråplanet i New York, Ken Park tok oss med bak fasaden i det nihilistiske forstadslivet i California, der sex kun er et tidsfordriv uten grenser.

Med Spring Breakers har Korine satt seg i registolen, og selv om tematikken er mye av den samme som tidligere, så gir han oss her sin mest konvensjonelle/kommersielle film så langt. Noe ikke minst det stjernetunge skuespillerensemblet sørger for; med tenåringsidoler som Vanessa Hudgens, Selena Gomez og Ashley Benson fremstår Spring Breakers, noe unødvendig, mer som en lekkert koreografert, stor fyllefest enn som et kritisk blikk på amerikansk ungdom i forfall.

Den unge venninnegjengen er kritisk blakke, og ser desperat etter en måte å komme seg ut av det dørgende småbylivet på i påskeferien; løsningen bli å rane den lokale dineren. På lykke og fromme drar de til solfylte Florida, og en amerikansk versjon av Ayia Napa. De blir satt i buret for bruk av narkotika, og kausjonert ut av den unge narkobaronen Alien (en fantastisk James Franco). Jenten tar seg vann over hodet og mister kontrollen.

En merkelig film som sliter mellom den delikate balansegangen ved å være ren underholdning og samfunnsrefsende. Med en herlig outrert Franco fremstår den mer som komisk absurd, der lekre, solbrune ungpikekropper flashes en masse på en spekulativ måte. Like fullt er filmens sjel dypere enn det øynene ser, i det tenåringsjentene fremstår som akkurat så umoden og korttenkte at vi lar oss troverdig skremme.

Et meget godt lydspor matcher de tunge bassrytmene bra, og billedkvaliteten får frem alle de grelle fargene på en utmerket måte. Bonus med bl.a. bakomfilm, kommentarspor, utelatte scener og trailers.

Spring Breakers

• Release: 10. juli 2013