: Lawrence of Arabia

Betegnelsen episk drama passer bedre på svært få filmer enn Lawrence of Arabia! Nå kan du endelig nyte den slik den var tenkt å fremstå!

Publisert 22.12.12 - 13:44
Lawrence of Arabia

Den sanne historien om T.E. Lawrence (Peter O’Toole), en britisk (fanatisk) offiser som under første verdenskrig maktet å samle det arabiske folket til seier i krig mot tyrkerne, fremstår i nyoppusset HD-versjon lekrere enn noensinne. Prins Feisal (Alec Guinnes) er araberlederen som med Lawrence’ krigskunnskap, og Sherif Alis (Omar Sharif i sin glansrolle) kloke råd, makter å slå tyrkerne tilbake. Under prosessen blir den bemerkelsesverdig sære Lawrence enda mer fanatisk, fornektende og desillusjonert over sitt eget hjemland enn han var da han ankom Kairo.

Sine tre og en halv time til tross, er det en vanvittig gripende historie som holder deg i ånde filmen igjennom, et foto som med de overveldende naturomgivelsene tar pusten fra deg, og utsøkt skuespill fra O’Toole og birollene. Med krigen som bakteppe blir vi med på Lawrence’ personlige reise og transformasjon; sterkt og urovekkende. Slå opp i en ordbok på ”episk film” og du bør få frem Lawrence of Arabia – en film som har definert storslagne filmer siden. Seks strålende stjerner.

Både lyd- (dts-HD 5.1) og billedkvaliteten har til denne utgaven fått en optimal oppussing! Det golde og storslagne ørkenlandskapet, som vi får mengder av, er her så skarpt og vitalt at vi føler sandkornene mellom tennene, lydsporet, som i stor grad består av musikk, er klokkerent og i nydelig surround. Det bobler over av bonusmateriell, med i fremste rekke en timeslang bakomfilm samt et intervju i retrospekt med O’Toole, i tillegg får vi løpende informasjon under filmens gang, intervju med Spielberg, blikk på premieren samt en rekke minidokumentarer.

Lawrence of Arabia

• Release: 14. november 2012
  • Regi: Mabrouk El Mechri