: Being Flynn

Paul Weitz (About a Boy) har både skrevet manuset og regissert denne filmatiseringen av Nick Flynns prisbelønte selvbiografi «Another Bullshit Night in Suck City». Et hederlig forsøk men med et middels godt resultat.

Publisert 01.10.13 - 10:41
Being Flynn

Being Flynn forteller historien om den unge og sårbare forfatteren Nick Flynn (Paul Dano) som har vokst opp alene med sin mor (Julianne Moore), og som sliter med å finne ut av hvem han er og hva han skal gjøre med livet sitt. Hans far Jonathan (De Niro), er en selvutnevnt genial poet som midlertidig jobber som taxisjåfør mens han skriver sin «store roman». Han har ikke møtt Nick på 18 år, men dukker opp på et senter for hjemløse som Nick har begynt å arbeide på, for å finne et sted å bo. Forsoningen blir alt annet en enkel.

Det er utrolig godt å se den gamle storheten Robert De Niro tilbake i en god rolle etter mange år med mest lett komedie. Han gjør en flott innsats som mange andre av skuespillerne i Being Flynn. Paul Danto er også en bra som Nick Flynn og leverer en troverdig og interessant rolle. Problemet til filmen er at vi aldri kommer ordentlig inn i karakterene, konfliktene og spørsmålene rundt tematikken. I stedet gjenforteller Weitz bruddstykker fra Flynns biografi uten å ta hensyn til den totale filmfortellingen. Det er synd fordi potensialet er langt større enn det endelige resultatet. Tre stjerner.

BD-en har kun en liten bakomfilm på 6 minutter som ikke imponerer nevneverdig men den har masse kvalitet på det audiovisuelle. Både lyden (dts-MA 5.1) og bildet holder høy standard med en klar og naturlig gjengivelse.

Being Flynn

• Release: 17. juli 2013
  • Regi: Paul Weitz