En bil står parkert 95 prosent av tiden. Likevel behandler vi den som ren transport. Citroën ELO, en fersk konseptbil som vises i Brussel i januar, stiller et enkelt spørsmål: Hva om bilen kan gjøre mer?
Her er fem problemer den forsøker å løse, og hvorfor løsningene burde vært standard for lengst.

80 kWt til kjøkkenet og høyttaleren
Du har et batteri på 70–80 kWt i bilen. Det er nok strøm til å drive hele kjøkkenet ditt – komfyr, oppvaskmaskin og kjøleskap – i over to uker. Likevel kan de fleste elbiler bare bruke denne energien til én ting: å kjøre.
Citroën ELO har V2L (Vehicle-to-Load) som lar deg koble til elektrisk utstyr direkte. Grillen på campingplassen, høyttaleren på stranden, eller lading av elverktøy på hytta. Bilen blir en mobil kraftstasjon.
V2L finnes allerede i Hyundai Ioniq 5 og Ioniq 6, Kia EV6 og EV9, og flere kinesiske modeller. Den amerikanske utgaven av Ford F-150 Lightning kan forsyne et helt hus ved strømbrudd, men er dessverre begrenset til noen få kilowatt her til lands. I de fleste europeiske elbiler er funksjonen helt fraværende. Det er som å ha en sveitsisk lommekniv og bare bruke bladet.

Kortere enn Golf, men plass til seks
Moderne SUV-er har vokst seg enorme. En Mercedes EQS SUV er over fem meter lang. Og hvis du synes norske parkeringshus er trange, prøv «skoeskene» nedover på kontinentet.
Citroën ELO måler bare 4,10 meter – kortere enn en Volkswagen Golf. Likevel rommer den opptil seks personer. Elektrisk arkitektur med flatt gulv gir maksimal plassutnyttelse, og høyden på 1,70 meter betyr at du kan stå oppreist inni.
Føreren sitter i midten, inspirert av sportsbiler som McLaren F1. Fire dører uten midtstolpe gjør at du kan åpne hele siden av bilen på trange plasser. Kompakt utenpå, romslig inni. Så enkelt, så sjelden.

Luftmadrass som blåser seg opp selv
Å campe med bilen er en populær trend. Men løsningene er tungvinte: løse madrasser som må pumpes opp, tepper som sklir rundt, og et bagasjerom fullt av utstyr som tar timer å pakke.
Citroën ELO har to integrerte luftmadrasser som blåses opp automatisk via bilens kompressor. Trykk på en knapp, vent noen sekunder, og soveplassen er klar. Den samme kompressoren kan fylle luft i sykkeldekk eller padlebrett.
Tre av baksetene kan løftes ut og brukes som stoler ute. Praktisk på en måte som får deg til å lure på hvorfor ingen har gjort dette før.
Et festepunkt for projektor og et lite lerret gir mulighet for filmkveld utendørs – men projektoren må du ha med selv.

Roterende sete og projektor i frontruten
Etter pandemien ble hybridarbeid den nye normalen. Men hva gjør du når hjemmet ikke gir ro, og kafeen er full?
ELO har et førersete som roterer 360 grader, et integrert PC-bord, og kan vise videosamtaler via projeksjon i frontruten. Kombiner det med V2L-strøm og mobilens hotspot, og du har et kontor som fungerer på parkeringsplassen utenfor kundemøtet eller ved sjøen i lunsjen.
Roterende seter finnes i varebiler. Head-up display finnes i de fleste premiumbiler. Citroën har bare satt det sammen på en måte som gir mening for folk som jobber fleksibelt.

Dekkene forteller deg når de må byttes
De fleste oppdager slitte dekk først når det er for sent – på vinterføre eller i en EU-kontroll.
ELO har Goodyear-dekk som overvåker trykk og slitasje selv, og varsler via app og LED-lys i felgen. Smart teknologi på et sted vi sjelden tenker på det.
Men du kan ikke kjøpe den
Her ligger frustrasjonen. Citroën ELO er en konseptbil uten annonserte produksjonsplaner. Stellantis, morselskapet, har ikke bekreftet om plattformen noensinne kommer i produksjon.
– ELO er designet ned til minste detalj for å være praktisk, morsom og smart, sier designsjef Pierre Leclercq hos Citroën.
Fine ord. Men familier som vil ha disse løsningene i dag, må sette dem sammen selv: en elbil med V2L, en løs madrass, en bærbar projektor. Det fungerer. Det er bare tungvint.
Det finnes ett reelt alternativ på markedet: Volkswagen ID. Buzz. Den har plass og flerbruksbil-følelsen, men mangler V2L og de smarte detaljene som gjør ELO så interessant.
Citroën viser hva som er mulig. Spørsmålet er om de – eller noen andre – faktisk tør å bygge det.
Mer info: citroen.no



