Tesla Model 3

Tesla Model 3

Når du kjøper en Tesla, kjøper du Teknologi med stor T. De er flere år foran røkla med tanke på digital kjøreassistent (Autopilot), selv om nivå 2 av 5 høres småblekt ut. Men autonom kjøring er vanskelig, og ingen har altså lyktes bedre enn Tesla så langt. Om du skal betale ekstra for dette, må derimot være opp til deg. Det er ikke sikkert du får så mye mer for teknologien på bruktmarkedet om fem år, når man har kommet enda lenger med denne teknologien på nyere biler.

Les vår test av Tesla Model 3

Lyden kan ikke oppgraderes i den rimeligste Tesla Model 3 (Standard Range Plus). Derimot er premium lydanlegg standard på firehjulsdriftversjonene Long Range og den råeste Performance-utgaven.

Tesla forteller lite om anlegget, annet enn at det består av til sammen 15 høyttalere. Som er såkalt interiørtilpasset, og sammenlignbart med et platestudio.

Vi har selv testet premium-anlegget. De femten høyttalerne er plassert stort sett der man finner dem i andre biler. Fra førersetet kan man se basshøyttalerne nederst i fordørene, og diskanter plassert i hjørnet av A-stolpen. I tillegg finnes to såkalte HD-diskanter øverst på A-stolpene. De løfter bokstavelig talt lydbildet i kupeen.

Tre fulltonehøyttalere er plassert foran i toppen av dashbordet, med en ekstra diskant i midten, mens dørene bak og ved hattehyllen bak har til sammen fire fulltonehøyttalere.

Forsterkerne som driver alt dette, inklusive subwooferen, er skjult i bagasjerommet.

Anlegget og alt annet i bilen, som klimaanlegget og alle innstillinger, styres på den 15 tommer store pekeskjermen over midtkonsollen.

Anlegget spiller forbløffende bra og det kan spille skremmende høyt, uten noe særlig med forvrengning.

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Les også

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

    30 fete stereoanlegg på fire hjul

    Her er over 30 elbiler du kan kjøpe i dag, med oppgradert lydanlegg. Og dette koster de.

    Tidligere var det lekende lett å oppgradere bilens lydanlegg. Og det er bra, for det anlegget bilen ble levert med var kjipe saker. Bare ved å skifte ut hovedenheten (headunit) fikk man mye bedre lyd, og tok du høyttalerne i tillegg begynte det virkelig å svinge. De mest ihuga installerte en subwoofer og effektforsterker, så fikk det være opp til ekstremistene å bygge om hele bilen rundt anlegget, mens rånerne tok steget med blinkende lys og neonskilt.

    Avanserte biler

    Men med tiden har bilene blitt stadig mer avanserte. Den samme skjermen brukes til å vise informasjon om musikken, som til navigasjon og ryggekamera – ja, til og med klimaanlegget vises på denne skjermen. Å få alt dette til å funke sømløst etter å ha skiftet ut hovedenheten, er slettes ikke selvsagt.

    Når du skal kjøpe ny bil, er det derfor smart å bestille premium lyd- og underholdningsanlegg som oppgradering. Skal du kutte i budsjettet, er det mye annet utstyr som kan ettermonteres siden. Ekstra sett hjul, hengerfeste og takstativ er noe av det som i verste fall kan vente. Det kan bli noe dyrere enn å velge det med en gang, men ikke halvparten så knotete som hvis du skulle bli etterpåklok etter å ha kjøpt bilen med det dårligste lydsystemet.

    Bedre lydanlegg kan kreve dyre tilvalg

    I mange tilfeller kan du ikke bare huke av for premium lydanlegget når du bestiller, men må i stedet velge en spesiell utstyrspakke hvor anlegget er inkludert. Som inkluderer mange andre premium funksjoner som for eksempel navigasjon med trafikkskiltgjenkjenning, utvidet parkeringsassistent og filskiftassistent. Dette kan bli ganske mye dyrere enn standardpakken, for eksempel må du ut med 120.000 kroner ekstra for å Luxury-pakken i Lexus UX 300e. Som da inkluderer et lydanlegg fra Mark Levinson.

    I andre tilfeller kan du velge bedre lyd uten å måtte ta med mye annet på kjøpet, så får det være opp til deg hva du ønsker av teknosnacks ved siden av.

    Kjøp bil med oppgradert lydanlegg. Her Harman Kardon lydplanke i Ford Mustang Mach-E. Foto: Ford

    Rimelige biler har også bra lydanlegg

    Nå som det har blitt såpass komplisert å ettermontere lyden, er det ekstra kult å vite at selv rimelige biler tilbys med premiumlyd. Visste du for eksempel at du kan velge Bose lydanlegg i Nissan Leaf? Enda bedre blir det naturligvis i de dyre luksusbilene hvor det dyreste lydanlegget i større grad er skreddersydd kupeen til nettopp den bilmodellen. Pristillegget blir også gjerne deretter.

    Billig oppgradering i elbil

    Det er imidlertid et smutthull her til lands, om du skal kjøpe ny elbil. For visste du at det ikke bare er selve bilen som er avgiftsfri – men også alt av tilleggsutstyr? Det betyr at også lydanlegget er fritatt mva, og dermed 20 prosent rimeligere enn om det samme anlegget skulle velges til en diesel- eller bensinbil. Som gjør det ekstra dumt å ikke velge premiumlyden når du kjøper bilen. Avgiftsfritaket gjelder nemlig kun for forhåndsinstallert tilleggsutstyr. Installer det siden, og du får slenge på både moms og arbeidstimer oppå den opprinnelige prisen.

    Stillere kupé i elbil

    Aller best forutsetning for en god lydopplevelse får du med elbil. Fraværet av motorstøy slår positivt ut med renere lyd, spesielt i hastigheter under 50 km/t. Over dette vil veistøy overta som den verste støykilden, og på motorveien kan du oppleve at en dieselbil med en godt dempet kupé støyer mindre enn en dårligere konstruert elbilkupé. Derfor er det viktig at heller ikke elbilprodusentene sover i støytimen her. Lyd- og musikkentusiaster bør absolutt ta en prøvetur på motorveien før de handler!

    Når det gjelder fremkomstmidler skriver vi i Lyd & Bilde-redaksjonen hovedsakelig om elektrifiserte. Derfor fokuserer vi også på elbiler i denne artikkelen, selv om prinsippet om å huke av for det beste lydanlegget ved nybilkjøp, også gjelder for brenselsmotorer.

    Stadig flere biler tilbys med oppgradert lydanlegg. Under er et utvalg biler som du kan kjøpe i dag.

    Skoda Enyaq iV

    Pris fra: Uvisst kr
    Premium Lydanlegg: Canton
    Tilleggskostnad: Uvisst

    Mazda MX-30

    Pris fra: 249.900 kr
    Premium Lydanlegg: Bose
    Tilleggskostnad: 35.000

    Renault Zoe

    Pris fra: 249.900 kr
    Premium Lydanlegg: Bose
    Tilleggskostnad: 55.000

    Honda E

    Pris fra: 266.200 kr
    Premium Lydanlegg: Honda
    Tilleggskostnad: 28.700 kr (Advance-utgaven)

    Peugeot e-208

    Pris fra: 275.900 kr
    Premium Lydanlegg: Arkamys
    Tilleggskostnad: 0

    Mini Cooper SE

    Pris fra: 285.800 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 20.000

    Hyundai Ioniq Electric

    Pris fra: 287.900 kr
    Premium Lydanlegg: Infinity
    Tilleggskostnad: 30.000

    Kia e-Soul

    Pris fra: 294.900 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 31.000

    Nissan Leaf

    Pris fra: 297.900 kr
    Premium Lydanlegg: Bose
    Tilleggskostnad: 29.500 kr (Tekna utstyrspakke)

    DS 3 Crossback E-Tense

    Pris fra: 334.900 kr
    Premium Lydanlegg: ukjent
    Tilleggskostnad: ukjent

    Opel Ampera-E

    Pris fra: 335.900 kr
    Premium Lydanlegg: Bose
    Tilleggskostnad: 16.000 kr (Komfortpakke)

    Volkswagen ID.3

    Pris fra: 350.000 kr
    Premium Lydanlegg: Beats
    Tilleggskostnad: 100.000 (Max-pakken)

    BMW i3

    Pris fra: 350.320 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 6.400

    Hyundai Kona Electric

    Pris fra: 354.900 kr
    Premium Lydanlegg: KRELL
    Tilleggskostnad: 46.000

    Kia e-Niro

    Pris fra: 379.900 kr
    Premium Lydanlegg: JBL
    Tilleggskostnad: 14.500 kr (Teknikkpakken)

    Xpeng G3

    Pris fra: 398.000 kr
    Premium Lydanlegg: Xpeng
    Tilleggskostnad: 0

    Lexus UX 300e

    Pris fra: 409.900 kr
    Premium Lydanlegg: Mark Levinson
    Tilleggskostnad: 85.900 kr (Luxury-pakken)

    Ford Mustang Mach-E

    Pris fra: 422.000 kr
    Premium Lydanlegg: Bang & Olufsen
    Tilleggskostnad: 22.000

    Xpeng P7

    Pris fra: 450.000 kr
    Premium Lydanlegg: Dynaudio
    Tilleggskostnad: Uvisst

    Byton M-Byte

    Pris fra: 450.000 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: Uvisst

    Tesla Cybertruck

    Pris fra: 450.000 kr
    Premium Lydanlegg: ukjent
    Tilleggskostnad: ukjent

    Polestar 2

    Pris fra: 469.000 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 0

    Volvo XC40 Recharge Pure Electric

    Pris fra: 499.900 kr
    Premium Lydanlegg: Harman Kardon
    Tilleggskostnad: 7.120

    Audi e-tron 50 / 55 Quattro

    Pris fra: 500.000 kr
    Premium Lydanlegg: Bang & Olufsen
    Tilleggskostnad: 16.210

    Tesla Model Y

    Pris fra: 534.900 kr
    Premium Lydanlegg: Tesla
    Tilleggskostnad: 0

    Mercedes-Benz EQC

    Pris fra: 636.900 kr
    Premium Lydanlegg: Burmester
    Tilleggskostnad: 23.230

    Jaguar i-Pace

    Pris fra: 649.900 kr
    Premium Lydanlegg: Meridian
    Tilleggskostnad: 8.600

    Tesla Model S

    Pris fra: 809.900 kr
    Premium Lydanlegg: Tesla
    Tilleggskostnad: 0

    Tesla Model X

    Pris fra: 899.900 kr
    Premium Lydanlegg: Tesla
    Tilleggskostnad: 0

    Porsche Taycan

    Pris fra: 959.900 kr
    Premium Lydanlegg: Bose / Burmester
    Tilleggskostnad: 14.200 kr (Bose) / 57.800 kr (Burmester)