TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Vi kårer

Årets beste hi-fi produkter

Få ting er så tilfredsstillende som å kjenne hårene reise seg i nakken når man hører musikk.

Av / 05.11.19 - 12:00
Årets beste hi-fi produkter

Noen ganger sitter vi i det store testrommet og bare ser måpende på hverandre. Hva i all verden er det som skjer, står det å lese i øynene til samtlige. Det som vanligvis skjer når vi ser ut som overraskede idioter, er at lyden fra det vi tester der og da, går opp i en høyere enhet. En slags nirvana om man vil, og da strør vi lett seks stjerner i testen.

Slikt skjer heldigvis flere ganger i året. Resultatet av det kan du lese på de her, hvor vi har samlet det siste årets aller beste hi-fi-produkter. Det finnes flere, men dette er de aller, aller beste vi testet siste 12 månedene.

Du kan oppleve det samme som oss, så ofte du vil, hvis du velger produkter basert på våre anbefalinger. Hvis du lurer på hva som er bra, finner du noe av det aller beste i premium- og high-end klassen her. La oss guide deg til det rette valget.

Platespillere og pickuper

Det er ikke bare hipstere som har kjøpt seg platespiller. Unge såvel som eldre har fattet interesse for vinylplater, og markedet flommer over av spillere i alle prisklasser. Vårt råd er å styre unna de aller billigste. Spillere under 2.000 er bare et godt valg, dersom prisen er den viktigste faktoren. Husk at de fleste rimelige spillerne er helmanuelle, men som regel enkle å bruke. Få hi-fi-produkter er så enkle å forbedre som en platespiller. Kjøp en bedre pickup, og vips har du mye bedre lyd. Det gjelder også for spillere i høyere prisklasse, hvor de mer påkostede Moving Coil-pickupene er kjent for å gi best lyd.

Phono-trinn

Kjært barn har mange navn, RIAA-trinn, fonoforsterker, step-up trafo (det er egentlig noe annet), pickupforsterker. Prinsippet er det samme. Korrigere RIAA-kurven platene er spilt inn med, og forsterke det svake signalet fra pickupen. Særlig fra Moving Coil-pickuper. Et phono-trinn kan være innebygget i forsterkeren, men de separate er å foretrekke hvis man har valgt en platespiller med pickup i høyere prisklasse. Husk å spesifisere om phono-trinnet skal være til en Moving Magnet- eller Moving Coil-pickup.

CD-spillere

Selv om platebutikkene er borte, selges det fremdeles CD-er. Derfor selges det også CD-spillere. Utvalget er ikke hva det en gang var, og det er stort sett i høyere prisklasse, der entusiastene befinner seg, at man finner et utvalg av spillere. Vårt råd er å kjøpe etter bruk, og selvsagt krav til lydkvalitet, men det finnes fantastisk lyd i spillere fra 5.000 kr og oppover, og himmelens porter åpner seg når man passerer 15.000-20.000 kr.

Forsterkere

Den tradisjonelle helanaloge stereoforsterkeren finnes fremdeles, men mange foretrekker at den har digitalomvandler ombord, kanskje strømming også, for hvem vil vel ikke ha både i pose og sekk. I premium-klassen finnes begge deler, og gudbedre så mye bedre lyd man får i dagens forsterkere. Har man en gammel forsterker og er i tvil om oppgradering, er vårt råd, gjør det! Det kan være den siste forsterkeren du noensinne trenger, men det vil være verdt det. Hvilken? Ta en titt her og sjekk lydogbilde.no for flere anbefalinger.

Digitalkonvertere

De første digitalomvandlerne (DAC) så dagen lys i studioer for 40 år siden. Senere har de gjort sitt inntog i hjemmet, og en separat DAC kan løfte lyden fra enhver digital lydkilde flere hakk. De finnes også med innebygget forforsterker, praktisk hvis man har et par aktive høyttalere, og i lommeformat for de som vil ha bedre lyd fra hodetelefonene om mobilen. DAC i kombinasjon med en hodetelefonforsterker, er en glimrende løsning for folk som bruker dyre hodetelefoner, og snakker vi forsterker med innebygget DAC, sørg for at DAC-modulen kan oppgraderes eller byttes ut med en bedre.

Andre anbefalte av årets hi-fi produkter

Vinnere av Årets beste hi-fi produkter

Årets hederspris

Årets hederspris

Kongen på haugen

Innenfor lydproduksjon er det ingen som når Jan Erik Kongshaug til knærne. Det er på høy tid at denne lydguruen får sin egen hederspris.

*Oppdatering 05.11.19*

Vi har akkurat fått den utrolig triste nyheten om at Jan Erik Kongshaug har gått bort, etter lengre tids sykdom. Våre tanker går ut til familie og venner.

Den opprinnelige saken fortsetter under bildet.

Jan Erik Kongshaug
Jan Erik Kongshaug, en av de virkelig store guruene innen lydproduksjon, har gått bort. Vi har aldri vært mer beæret over å få dele ut en hederspris. Foto: John Nordahl

 

Hvis du spør en hvilken som helst musiker innenfor jazz, blues, visesang eller hva som helst annet som inkluderer akustiske instrumenter, så kan vi garantere deg at vedkommende har hørt om Jan Erik Kongshaug. Svaret du gjerne vil få er noe sånt som: Å, jeg har alltid drømt om å spille inn i Rainbow Studio! Med en god porsjon ærefrykt. Enten det, eller så har vedkommende allerede spilt der. Og gjerne da opptil flere ganger, for har man først fått smaken på Rainbow Studio og følt sjelen i veggene, så blir man gjerne en repeterende kunde.

Rainbow Studio

Det legendariske studioet var grunnlagt og drevet av Kongshaug fra 1984 til 2017, og huset i løpet av de 33 årene legender som Keith Jarrett, Chick Corea og Pat Metheny, og var for øvrig åstedet til et stort antall av utgivelsene på det tyske, legendariske jazz-plateselskapet ECM. Av våre egne storheter er det nesten enklere å nevne hvem som ikke har spilt inn der, men la oss i hvert fall ramse opp Jan Garbarek, Kari Bremnes, Lillebjørn Nilsen, Terje Rypdal, Morten Harket, Arild Andersen, Bugge Wesseltoft, Inger Lise Rypdal, Anne Grete Preus og Mattias Eick, for å nevne en liten brøkdel.

Hi-fi-lyd

Kongshaug er viden kjent for sin ”hi-fi” lydsignatur, hvor instrumentene får pusterom i et stort og luftig lydlandskap. Han sørget for at artister som kom inn i studioet for å spille og ta opp, kom ut igjen med mastergull! Det er ikke en altfor fjern påstand å slenge ut, at uten Jan Erik Kongshaug, så ville listen over norske musikkstorheter kunnet sett ganske annerledes ut. Det er slettes ikke sikkert at ECM hadde hatt den stjernen de har i dag, uten gullfingrene til Jan Erik Kongshaug. Hvem vet, kanskje Keith Jarrett ikke hadde hatt sin enorme suksess, om det ikke var for Kongshaug?

Innspillinger med Kongshaug ved spakene, nyter en sånn organisk klang, et lydbilde fullt av varme og luft, at det er ikke rart de blir brukt til å demonstrere hi-fi-anlegg på messer rundt i hele verden.

Prisutdeling

Frem til og med 2013 holdt vi i Lyd & Bilde vår årlige prisutdeling i nettopp Rainbow Studio. For å sørge for at de som mottok prisene for de beste produktene i sine respektive kategorier skulle få opplevelsen av noe ekstraordinært. Og med live-underholdning med en lydkvalitet som bare Kongshaug kan skru.

Det er en sann glede at vi nå gir Jan Erik Kongshaug sin egen pris. Det er på høy tid.

Årets analoge lydkilde

Technics SL-1500C

Sensasjonelt god platespiller

Technics-spilleren er den mest komplette og vellydende spilleren i klassen.

Hvem har ikke danset til lyden fra en Technics platespiller? Verdens mest kjente spiller og DJ-enes favoritt, er også en utmerket spiller for hjemmebruk. Men der behøver man hverken pitch-kontroll eller avspilling i revers.

Der er SL-1500C et mye bedre valg. Den ligner på DJ-spilleren, men er en rendyrket hi-fi-spiller, med Technics robuste direktedrevne drivverk, og høydejusterbar tonearm med avtakbart pickuphus.

Den leveres med en Ortofon 2M Red, en utmerket MM-pickup med utskiftbar og oppgraderbar stift.

Spilleren har også innebygget phono-trinn, slik at den enkelt kan kobles til forsterkere eller høyttalere som ikke har innebygget platespillerinngang. Den kan også kobles til et separat phono-trinn, f.eks. innebygget i en forsterker, og da kobles det innebyggede ut for å redusere støy på utgangene.

Den starter opp nesten umiddelbart, og en fiffig mekanikk kan løfte armen ved plateslutt, slik at man unngår slitasje.

Technics-spilleren er solid bygget, og leveres med støvlokk og alt av kabler. Det er tydelig at den er bygget for å vare, og hvem vil vel kvitte seg med noe som låter så bra?

Den overgår det meste vi har hørt på bassdynamikk. Bassen er nemlig ytterst potent, strekker seg dypt, og den er godt kontrollert og definert. Det er ikke noe dårligere på høyere frekvenser, hvor spillerens åpenhet og detaljrikdom gjør det til en opplevelse å lytte til musikk fra vinylplater.

Den åpner opp lydbildet som en analog boksåpner, og henter frem klanger som vanligvis stiller seg beskjedent i bakgrunnen, på andre platespillere vi kjenner.

Med utskiftbar stift, og pickup, er den temmelig fremtidsikker, og de som ønsker det kan løfte lyden ytterligere med et separat phono-trinn og bedre kabler.

Eller, så kan man bare sette opp spilleren og heller bruke pengene på nye plater.

For den spiller så bra rett ut av boksen at de færreste vil ønske seg mer. LS

ÅRets DAC

RME ADI-2 DAC

Den beste lyden vi har hørt

Du finner knapt noen bedre DAC til prisen, enn RME ADI-2 DAC.

RME er en tysk produsent, først og fremst av høykvalitets studioutstyr. Det betyr at man tenker litt annerledes enn de fleste hi-fi-produsenter. Både med oppbygning, men også funksjonalitet.

ADI-2 DAC er tysk presisjon hele veien, og i tillegg har man gjort en liten genistrek på innsiden. De fleste digitale hi-fi-produkter bruker integrerte kretser (IC), hvor man har loddet sammen komponenter som hver for seg bare kan én ting. Det er vel og bra, og funker fint, men man er låst til denne kretsen om man ikke fysisk går inn og skifter ut komponenter.

FPGA

I hjertet av RME ADI-2 DAC sitter i stedet en såkalt FPGA. Eller Field Programmable Gate Array. Kort sagt en programmerbar krets, med mye mer prosesseringskraft enn vanlige IC-er. Dette er ikke veldig vanlig for tradisjonelle hi-fi-komponenter som DAC-er. I utgangspunktet startet RME med slike for å omgå noen problemer med FireWire-protokollen (dette var før USB ble standard for digital lydoverføring fra datamaskin). Men FPGA gir også flere fordeler. På lydkortene kan man legge til TotalMix, som gjør alle innganger konfigurerbare til hvilken som helst utgang. Alt gjøres internt i lydkortet, i FPGA-en.

I en DAC som ADI-2 trenger man riktignok ikke dette. Men det gir andre muligheter. Kommer det for eksempel et nytt bransjehypet format, trenger ikke RME å skifte ut komponenter på innsiden og lansere produktet på nytt i en mk2-versjon. Man trenger bare å lage en ny fastvare som brukeren kan laste ned, hvorpå FPGA-en reprogrammeres. Hvis RME for eksempel en dag vil implementere MQA (det støttes ikke i dag), så kan de gjøre dette med software. Enkelt og greit.

Vår vurdering

RME ADI-2 DAC er en meget god digitalkonverter, som låter meget dynamisk, med glassklare overtoner og fjellstø bass. Det finnes ingen digitalkonverter på markedet som støtter høyere digital oppløsning. Definitivt verdt prisen.

Et dypdykk inn i menyene, og bonusene kommer på rekke og rad. Fem ulike filterinnstillinger gir marginalt annerledes lyd, etter egen smak. Parametrisk EQ kan stilles individuell for hver kanal, og har du måleutstyr kan du gjøre en enkel men effektiv romkorreksjon.

EQ funker også på hodetelefonutgangen. Som er den virkelige prikken over i-en. Denne er nemlig eksemplarisk god, og kan drive selv temmelig tungdrevne saker med brask og bram. Til prisen må dette være den mest komplette DAC-en vi har hørt. GN

Årets forsterker, basic

Onkyo TX-8270

Alle mann på dekk!

Hvis du vil ha alt fra AV-receiveren, men bare har bruk for to kanaler, er Onkyo svaret.

Hvis man trådde sine audiofile barnesko på 1970-tallet eller bare liker vintage-hi-fi, er det ikke et øye tørt ved synet av Onkyo TX-8270! Med sin sølvblanke frontplate med store innbydende knapper kunne den vært tatt ut av en hi-fi-katalog fra 1979.

Det er ikke snakk om en forsterker, men om en receiver. Tro mot sitt 70-talls forbilde domineres fronten av et bredt ”vindu” i nesten hele apparatets bredde. En knapp på størrelse med en ishockeypuck sitter der hvor stasjonsinnstillingen skulle være, men er selvfølgelig volumknappen, da all tuning skjer digitalt.

Som sagt har Onkyo TX-8270 innebygd radiomottaker – og det av alle typer. FM-radio, DAB+ og internettradio (TuneIn). I tillegg kommer musikkstrømming og multiromsfunksjonalitet via Play-Fi. Og skulle det likevel lykkes å finne en digital kilde som ikke er innebygd, kan signalet strømmes via Chromecast, AirPlay eller hvis alt annet glipper, Bluetooth.

Det er totalt så mange funksjoner i Onkyo TX-8270 at det ville fylle flere sider å ramse opp alt, men blant høydepunktene er 384 kHz / 32-bit digital oppløsning, avspilling av DSD-filer og en utgangseffekt på 160 W per kanal.

Med så mange funksjoner og en lekker design kunne man frykte at det ikke var blitt råd til lydsiden. Det er ikke tilfellet. Onkyo TX-8270 låter faktisk helt riktig! Det er en god live-fornemmelse på konsertopptak, med høyde til taket og langt til veggene, prisen tatt i betraktning. Det mangler heller ikke krefter i bunnen, og lydbildet er behagelig på en litt tilbakelent fasong

Konklusjon

Hvis du leter etter noe diskré som bare skal levere musikk fra strømmetjenester, er Onkyo TX-8270 ikke svaret. Til det har den for mye personlighet, og du ender også opp med å betale for funksjoner som du ikke har bruk for. Til gjengjeld vil den være helt perfekt som sentrum i ditt private stereotempel, hvor du kan hygge deg med både vinylplater, radio, strømming og en TV-lyd i høy kvalitet. Lyden feiler det definitivt heller ikke noe, så lenge du ikke stiller urimelige krav. JAH

Årets forsterker, premium

NAD M10

High-end i bonsaiformat

Et komplett lydanlegg i det tunge sjiktet behøver ikke fylle hele stueveggen. Det beviser det nyeste medlemmet av NADs ­Masters-serie.

NAD M10 gjør ikke mye ut av seg når den troner på toppen av stereoanlegget. Men det er heller ikke der man normalt vil sette den. Den lille enheten er som skapt til å bli skubbet inn i en reol eller til å stå på en skjenk. Når apparatet er slukket, er hele overflaten høyglanssort. For når man slår den på med en berøring, lyser hele glassfronten opp i et touch-display.

NAD M10 behersker en hel vifte av filformater, inkludert MQA. Det er generelt vanskelig å finne et hi-fi-musikkformat som ikke støttes. Bortsett fra vinylplater.

Den «komponenten» i anlegget som har størst innflytelse på lyden, er verken forsterkerne, høyttalerne eller for den saks skyld strømtilførselen. Farging fra lytterommet påvirker mer enn alt annet. Derfor er det en spennende nyhet at NAD M10 har innebygget romkorreksjon. Det skjer i form av Dirac Live.

NAD M10 ligner en nipsgjenstand, men til rundt 25 000 kroner kan man forlange mer. Og det oppfyller den. Den har ikke helt den samme glassklare åpenheten som storebror M32, men den tegner fortsatt den akustiske scenen flott, bredt og dypt.

Dirac Live-romkorreksjonen virker ganske glimrende! Uten romkorreksjon var lyden glimrende og med god definisjon. Men med korreksjon slått på faller perspektivet på plass, og rommet bak høyttalerne ble større og bredere. Lyden ble samtidig også litt mindre nær og kontant, men det er ingen tvil om at lyden etter korreksjonen er den mest riktige!

Konklusjon

NAD M10 er en sjarmerende liten fyr som kan være med på å bryte ned noen fordommer om hva man kan forvente at et lite, dekorativt mini-anlegg. Anlegget kombinerer en lydkvalitet som kan konkurrere med fullvoksne anlegg, men samtidig med bekvemmelighet som vi er vant til fra multiromsanlegg. Som det i tillegg også kan inngå i.

Det er litt til alle: DSD- og MQA-avspilling til entusiastene – og romkorreksjon for å sikre at anlegget kan låte godt, selv om høyttalerne settes bort og ikke får lov til å dominere stuen. Prisen er solid, men man får valuta for alle pengene. JAH

Årets forsterker, High-End

Lyngdorf TDAI-3400

Riv ned stueveggene

Plassering av høyttalere og stueinnredning er en vanskelig kombinasjon. Lyngdorf Audio vil redusere lytterommets negative innvirkning på lyden.

Når vi tester produkter i det høyeste sjiktet av skalaen, går som oftest prangende design hånd i hånd med imponerende lyd. Men ikke alle er like overdådige. Lyngdorf TDAI 3400 kan nesten minne om laboratorieutstyr designet av Philippe Starck.

Hos Lyngdorf er de ikke tilhengere av ”sound” eller ”lydsignatur”. TDAI setter alene ikke noe bemerkelsesverdig fingeravtrykk på lyden. Med den innebygde romkorreksjonen fjerner den heller farging av lyden, enn det motsatte

Romkorreksjonen kan rette opp ujevnhetene i frekvensgangen. Til en viss grad, vel å merke. Pukler er lette å fjerne, mens å rette opp en dipp kan kreve voldsomme mengder med effekt. Og hvis utfasingen fra stående bølger er total i lytterposisjonen, kan det likevel være mange bortkastede watt.

Jeg har i det siste prøvd hele tre forskjellige romkorreksjonssystemer. Alle tre forbedret den ubehandlede lyden, men Lyngdorfs alternativ ga de beste resultatene.

Med RoomPerfect slått på ble frekvensgangen roligere. Men den største forbedringen var gjengivelsen av perspektiv og rom! Det ble rett og slett høyere under taket! Fra følelsen av å lytte gjennom et vindu inn til konsertsalen, var det nå mer som å være i rommet.

Konklusjon

Lyngdorf TDAI 3400 er et svært usedvanlig produkt. Det er ikke bare snakk om en overordentlig gjennomført forsterker i high-end-kvalitet, selv om lyden og den konsekvente konstruksjonen – som er digital fra inngang til utgang – kunne forsvart prisen. Det som skiller den fra alt annet i klassen, er RoomPerfect-systemet, som flytter grenser for hva du kan få ut av både høyttalerne og stuen din! Det finnes superforsterkere med godlyd som gleder sjelen mer. Men hva hjelper det hvis romakustikken i praksis overdøver det meste? JAH