Volkswagen har restrukturert sin programvaredivisjon Cariad fullstendig. I stedet for å utvikle teknologien internt, kjøper det tyske bilselskapet nå primært løsninger fra eksterne partnere, sier konsernsjef Oliver Blume ifølge Financial Times.
«Vi har gjort hjemmeleksen vår», sa Blume på et arrangement i München, og forklarte at Cariad nå er klar til å konkurrere med Tesla og kinesiske produsenter, lover han.
200 utviklere har forlatt VW
Det tidligere Cariad-teamet på rundt 200 programvareutviklere har for det meste forlatt Volkswagen-konsernet, sier interne kilder til Financial Times.
I stedet er den nye strategien basert på partnerskap med amerikanske Rivian og kinesiske Xpeng.
Et joint venture mellom VW og Rivian i California sysselsetter allerede rundt 1300 personer. Samarbeidet vil i første omgang fokusere på programvare for Rivians SUV-modell R2, og deretter vil det bli utviklet løsninger for Volkswagens egne modeller.
Porsche Macan og Audi Q6 e-tron får ny programvare først
De første VW-bilene med den nye programvaren blir den oppdaterte Porsche Macan og Audi Q6 e-tron. Cariad har også fått i oppgave å oppdatere Volkswagens eksisterende programvareplattformer og integrere nye løsninger utviklet av Rivian.
En sentral utfordring blir å tilpasse Rivians programvare, som opprinnelig er utviklet for elektriske biler, til biler med forbrenningsmotor og hybridteknologi. VW og flere av datterselskapene har utsatt lanseringen av nye elbiler og forlenget levetiden til eksisterende modeller med forbrenningsmotor. Den nye programvaren må derfor også fungere i disse bilene.