annonse
annonse
annonse
annonse

Musikk i alle rom

Slipp musikken løs i hele huset!

Nå som musikken har tatt steget fra fysisk hylleplass over til nettskyen, åpner det for mange bekvemme muligheter. Som å strømme musikken trådløst til alle rommene i hjemmet – samtidig. Du trenger aldri å gå glipp av en sang eller få avbrudd i nyhetssendingen bare fordi du skal ta en tur på baderommet eller smøre deg en brødskive på kjøkkenet.

 

Tidligere når man ville forlenge lyden fra stueanlegget til andre rom, måtte man trekke lange ledninger fra forsterkeren i stua, langs lister og kanskje gjennom vegger, for så å koble til et par høyttalere i rommet ved siden av. Nå trenger man bare å installere små høyttalere i alle rommene man ønsker, som kommuniserer med hverandre via et felles trådløst nettverk. Ingen komplisert installasjon nødvendig.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Hvordan fungerer multiromshøyttalere?

Felles for alle multiromshøyttalere er at de må kommunisere sammen, slik at man kan styre musikken både felles og individuelt i systemet. Som regel skjer dette ved å koble dem til hjemmenettverket. Du må da ha passordet til nettverket for hånden. Men noen er enkle, og henter automatisk informasjonen fra mobiltelefonen. Har ruteren din en knapp for enkel tilkobling (WPS), slipper du også å skrive passordet.

 

En skikkelig ruter er viktig. Netgear R8500 Nighthawk X8 har tre bånd og gir tilkoblede produkter automatisk det beste båndet. Foto: Netgear
En skikkelig ruter er viktig. Netgear R8500 Nighthawk X8 har tre bånd og gir tilkoblede produkter automatisk det beste båndet. Foto: Netgear

 

Noen høyttalere setter opp et internt nettverk seg imellom og trenger ikke ruteren i det hele tatt. Høyttalerne fra Philips bruker for eksempel Bluetooth til å motta musikk fra mobilen eller PC-en, og distribuerer lyden videre til de øvrige høyttalerne direkte. Ingen ruter nødvendig, som gjør det enklere hvis man for eksempel ønsker et slikt system på en hytte uten internett.

 

Hvor kommer musikken fra?

Når anlegget er koblet opp og klart til bruk, er det bare å spille i vei. Men hvor kommer musikken fra? Noen har musikksamlingen sin lagret lokalt på en harddisk, andre på mobiltelefonen. Men i dag velger veldig mange å bruke en strømmetjeneste som for eksempel Spotify eller Tidal, som gir langt bedre utvalg. Disse har man gjerne liggende på mobilen allerede. Avspillingen kan da styres via mobilen, hvor denne enten fungerer som kilden hvor musikken kommer fra – eller bare som en fjernkontroll som setter i gang musikken på anlegget, som henter musikken via internett. Sistnevnte er å foretrekke, da det bruker mindre batteri på mobilen, pluss at man slipper å miste musikken hver gang noen ringer.

 

Derfor er brukervennlighet så viktig

Brukervennlighet er alltid et viktig element, men sjeldent så viktig som med multiromssystemer. For det er lite hjelp i et anlegg som fyller huset med lyd, hvis ikke det er lett å bruke for hele familien. Og siden det styres fra mobilen eller nettbrettet med en app, er det i stor grad denne som bestemmer brukervennligheten. Er det lett å koble produktet til nettverket? Kan man lett gruppere flere rom sammen og sende musikk til alle? Styres spillelister og strømmetjenester i samme app, eller må man hoppe frem og tilbake mellom flere? Jo enklere og mer intuitiv appen er, desto mer gøy og mindre hodebry vil anlegget bringe.

Interior of modern living room
Interior of modern living room

Hvor bra låter det?

Vi har selvsagt også et krav om at lydanlegget skal låte bra. Vi snakker her om meget kompakte høyttalere til relativt lav pris, som ikke er det beste utgangspunktet for topp lyd. Ikke forvent at det skal låte som et dyrt hi-fi-system, spesielt om bare én høyttaler skal spille opp til dans. Men nøyaktig hvor bra kan det bli? Det ønsker vi å finne ut av.

 

Spesielt de største modellene, som er naturlig å velge til å gjengi lyden i stua, må møte kriteriene våre. Det er også disse vi bedømmer lyden av i denne testen. I tillegg har vi testet høyttalerne i system sammen med mindre høyttalere i samme familie. Dette for å sjekke ut brukervennligheten til hele systemet. De minste høyttalerne viser det seg å være variabel lydkvalitet på, men det er kanskje ikke så viktig for folk flest at den minste høyttaleren man plasserer på soverommet eller kjøkkenet låter helt topp. Viktigst er det at stueanlegget låter så bra som mulig, mens det enkelt ”snakker med” de øvrige høyttalerne.

 

Om deltakerne

Vi har tatt et utvalg blant de mest aktuelle multiromssystemene på markedet i dag. Vi endte opp med tolv systemer. Som vanlig har vi ikke fått med alle, men dette er et representativt utvalg.

 

To høyttalermodeller er kalt inn fra hver produsent: en liten og en større.

 

Slik testet vi 

Den største høyttaleren har vi plassert på hovedtestrommet, mens den minste har fått stå på et annet rom, tilkoblet samme nettverk. Lydkvaliteten har vi vurdert fra den store, mens den lille først og fremst er brukt for å teste multiromsfunksjonaliteten. Lydomtalen gjelder derfor i hovedsak den store høyttaleren, mens vurderingen av brukervennlighet er representativ for hele systemet.

 

Vi har lagt vekt på brukervennlighet, lydkvalitet og hvor godt høyttalerne fungerer som system. Det vil si hvor lett de er å få til å ”snakke sammen”.

 

Vi har lastet ned tilhørende app til alle systemene. Vi har sjekket hvor enkelt det har vært å koble anlegget til nettverket, og deretter hvor intuitiv appen er i bruk. Skjer både musikkavspilling og styring av systemet i samme app, eller veksler man frem og tilbake mellom to apper? Er det enkelt å navngi hvert rom i appen, og fremstår systemet som stabilt? Kan man koble seg med Bluetooth på hvilken som helst høyttaler, og strømme tilbake til hele systemet, eller må en høyttaler være master, mens de andre er slaver?

 

Til å bedømme lydkvaliteten har vi brukt et assortert utvalg av musikk. Vi har benyttet både strømmetjenestene Spotify og Tidal der denne er tilgjengelig, samt musikk direkte fra mobiltelefonen.

 

De fem mest brukte sangene:

Bob Dylan – The Man in the Black Coat

Tommy Tokyo – Alberta

Morphine – Yes

Daft Punk – Lucky

Leif Ove Andsnes – The Beethoven Journey: Concerto for Piano and Orchestra No. 5 in E-Flat Major, Op. 73: III. Rondo. Allegro

Vi tester

  • LG MusicFlow H7                             2.995 kr
  • Samsung R5                                      3.989 kr
  • Bluesound Pulse 2                           6.998 kr
  • Denon HEOS 7 HS2                          4.998 kr
  • Sonos Play:5 II                                 4.998 kr
  • Panasonic SC-PMX100                    5.795 kr
  • Raumfeld Stereo Cubes                   5.000 kr
  • Geneva Aerosphere Large              6.995 kr
  • Sony SRS-X99                                   6.000 kr
  • Monster Streamcast S3                   4.490 kr
  • Yamaha ISX-80                                 3.700 kr
  • Philips Izzy BM7                               2.499 kr

Pris: kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Produkter i testen
Lik lyd i alle retninger

Samsung gir lik lyd uansett hvor du er plassert i forhold til høyttaleren.

Å koble opp Samsung R5 til nettverket går nesten automatisk via appen. Her kan du også velge mellom “Group” og “Surround” modus. I “Group” kan en høyttaler grupperes sammen med en annen i et annet rom, og dermed styre musikken til begge rom, med individuelt lydnivå til hver. Velger du derimot “Surround”, kan to høyttalere fungere som et stereopar. Du kan få inntil 4.1 surroundlyd, med for eksempel to R5 sammen med en kompatibel Samsung-lydplanke.

 

Samsung støtter mange strømmetjenester. I siste oppdatering har endelig også Tidal kommet med, noe vi tidligere har savnet. Høyttaleren kan også spille av høyoppløste lydfiler lagret på nettverket, for de som er interessert.

 

Siden R5 stråler i 360 grader, er den ganske enkel å plassere, da lyden stråler likt i alle retninger uansett. Men den er best tjent med å stå litt ut fra veggen, for at lyden ikke skal slå tilbake og kludre til det hele.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Lydkvalitet

Tonemessig er høyttaleren i fin balanse, bassen maskerer ikke noe for mellomtonen, og instrumenter og sangstemmer låter ganske balansert og bra. Man hører fint forskjell på en fiolin og en bratsj, og Bob Dylans stemme har den fine raspingen vi kjenner så godt. Og siden høyttaleren stråler 360 grader, gir den et større lydbilde enn de andre høyttalerne, når man bruker bare én om gangen.

 

Ulempen ligger i at mye energi forsvinner til å spre lyden i alle retninger. Lyden blir dermed i flateste laget til å gi den store underholdningsfaktoren. Både Sonos, Heos og Bluesound har vesentlig mer trøkk, og Samsung er heller ikke i nærheten av Sonys oppløsning.

 

Vi liker godt at R5 har lik klangbalanse som de øvrige i serien, som R1 og R3, som vi har fått til å teste R5 sammen med. Og de snakker bra sammen, brukervennligheten er god. Vil du ha 360 graders lyd, er dette svaret. Men det finnes enda mer engasjerende alternativer.

Såre enkelt å bruke
Det blir ikke enklere å bruke enn dette.

Med litt overdrevet bass er ikke Philips-høyttaleren blant de mest balanserte, men den klarer definitivt å engasjere. Ikke nok med det, den leverer et forbløffende stort lydbilde, og det er relativt godt definert med klar og klangfull mellomtone.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Det som virkelig gjør at Philips Izzy skiller seg fra andre multiromshøyttalere, er at du ikke trenger noen app for å bruke høyttalerne. Man trenger ikke noe hjemmenettverk for å koble dem sammen. Izzy-høyttalerne kan lage sitt eget trådløse nett (WiFi Direct) og kobler seg enkelt sammen fra rom til rom. Bare pass på at avstanden ikke blir for stor mellom dem.

Alt du trenger å gjøre, er å trykke Group-knappen på høyttalerne, for å koble dem sammen i et multiromsoppsett. Så er det bare å strømme musikk via Wifi eller Bluetooth, og du kan også bytte musikk mellom høyttalerne når du har lyst. Det blir ikke stort enklere å bruke trådløse multiromshøyttalere enn dette, og det tok ikke lange tiden før vi hadde bordmodellen BM7 koblet sammen med den batteridrevne og sprutsikre BM6 – og det var ingen tvil om at den større høyttaleren lød best.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Lydkvalitet

Den bærbare BM6 er bedre egnet til nærfeltslytting, for eksempel når man har den stående på bordet ved siden av, på badekarkanten eller kjøkkenbenken. Den klarer ikke å fylle et rom slik den større BM7 klarer. Men selv om den større høyttaleren lyder mye bedre, er bassen litt vel ivrig og det kan fort bli for mye av det gode.

 

Enkelte instrumenter kan lyde litt hule, og det er en betoning i mellomtonen som kan gi vokaler en litt nasal karakter. Skifter man til klassisk musikk, oppleves strykerne som litt for ulne og her er også betoningen i mellomtonen hørbar. Så den er best egnet til musikk som ikke krever mye oppløsning og en mer nøytral klangbalanse.

Men prisen tatt i betraktning, er Philips Izzy et godt valg for de som setter brukervennlig høyere enn lydkvalitet.

Kulerund designerlyd
Geneva kan fylle hele stuen med lyd, samtidig som de er lekre å se på. Men det koster!

Noen vil ha lyd som synes, andre vil gjemme den bort. Sveitsiske Geneva lager høyttalere som man definitivt vil ha stående fremme. Aerosphere Large kan forveksles med en ren pyntegjenstand, men skjult bak det lekre stofftrekket sitter det hele 5 fullvoksne høyttalerelementer, inkludert en egen basshøyttaler på toppen.

 

Systemet er enkelt å koble opp via Wifi hvor man bruker Airplay til å spille musikk. Alternativt kan man koble den direkte til mobilen via Bluetooth, noe som kan være kjekt når man har en venn med stor musikksamling på besøk.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Utfordringene kommer når man vil utvide Geneva-systemet til flere rom. Høyttalerne krever nemlig en separat enhet (AeroSphere Base) for å fungere som multiromssystem. Denne legger til ekstra funksjoner som DAB/FM radio og CD-spiller, men bidrar også til å trekke opp prisen ytterligere. Genevas app til Android og iOS er heller ikke den mest multiromsvennlige: Selv om den er oversiktlig og enkel i bruk, har den kun basis funksjonalitet med få innebygde tjenester.

 

Lydkvalitet

På den positive siden er lyden virkelig god. Geneva-systemet leverer kraftfull og fyldig lydkvalitet, som er fullt på høyde med de beste i testen. Aerosphere Large er en relativt stor høyttaler med separate elementer for bass, mellomtone og diskant. Det kan man også høre i form av en stor, åpen, og velbalansert lydgjengivelse. Sangstemmene kommer godt ut og høres nærmest ut som de står foran oss i rommet! Samtidig er det rikelig med ”luft” mellom instrumentene, slik man forbinder med et godt hi-fi anlegg. Vi synes diskanten kunne vært enda mer tydelig bak stofftrekket, men dette kan justeres med tonekontrollene.  Bassgjengivelsen er virkelig fyldig og strekker seg dypt nedover i frekvens – her får man virkelig med seg de dypeste bassgitar- og synth-tonene, som glimrer med sitt fravær på mange av de mindre høyttalerne.

Heftige rytmer
Slagkraft kombineres med musikalsk teft, i en brukervennlig innpakning.

Foruten strømmetjenester som Spotify og Deezer er også Tidal med CD-kvalitet bakt inn i Pulse 2. Man kan spille av musikk lagret på USB-minne, og høyttaleren støtter høyoppløste musikkfiler. Den har også Bluetooth, så besøkende enkelt kan strømme fra mobilen uten å måtte tigge seg til nettverkspassordet. Toppen av kransekaken er at Bluesound-systemet er innebygd i utvalgte forsterkere og hjemmekinoreceivere fra NAD, slik at man kan bygge seg et enda fetere anlegg i stua, som snakker med Bluesound-høyttalere i hele huset.

 

Musikktjenestene, deriblant Tidal, er innebygd i appen, så man hele tiden styrer anlegget fra en og samme app. Unntaket er Spotify, hvor original-appen skal brukes. Det er enkelt å sette opp høyttalere til de ulike rommene, og de nye Bluesound-produktene er raskere til å starte opp og manøvrere i enn forrige generasjon. Det eneste vi stusser på, er at man må velge i innstillingene om man ønsker å starte en sang med én gang eller legge som neste eller siste i spillelisten. Deretter gjelder dette valget inntil neste gang man går inn i innstillingene. Vi ønsker heller å holde fingeren ned på valgte sang, for så å velge å spille som neste eller siste.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Lydkvalitet

Lydkvaliteten er derimot topp. Du får riktignok ikke stereoperspektivet som med Raumfeld Stereo Cubes eller mikroanlegget fra Panasonic. Og i skrivende stund kan man heller ikke koble sammen to Bluesound-høyttalere til et stereopar. Men når det kommer til å gjengi lyd fra bare én høyttaler, er det ingen som har kraften til Bluesound. Her er det skikkelig trøkk, med fete og engasjerende rytmer. Det er mer varme og fylde i vokalister enn de andre, det gjelder også ellers lyse kvinnestemmer. Derimot mangler det siste lille av oppløsning i toppen, men Bluesound er vesentlig bedre enn LG i så måte.

 

Det eneste å trekke for er at bassen kan bli for dominerende om Pulse 2 plasseres i bokhylla. Her savner vi Sonos’ romkorreksjon.

Store forskjeller!
Etter å ha testet brorparten av tilgjengelige multiromssystemer på markedet, sitter vi igjen med mange erfaringer, både positive og negative.

Det første vi kan slå fast er at utvalget av gode multiromsprodukter har blitt mye bedre enn det var for bare få år siden. Bransjen har virkelig fått øynene opp for denne kategorien og hva som skal til for å hevde seg. Men det er fortsatt store forskjeller mellom de ulike systemene, både når det kommer til brukervennlighet, finesser og ikke minst lydkvalitet.

 

Sonos skal ha en del av æren for at multirom har blitt så populært. De hadde lenge nær sagt monopol i markedet, noe som har gitt dem et tydelig forsprang på mange områder. Vår erfaring etter å ha sammenlignet de ulike systemene opp mot hverandre, er at Sonos fortsatt ligger et hestehode foran konkurrentene – både når det gjelder hvordan systemet settes opp, tas i bruk og hvordan det utvides til flere rom. Parallelt med dette har lydkvaliteten fra deres største høyttaler Play:5 blitt betydelig bedre. Sonos fremstår med dette som den beste totalpakken og en velfortjent ”Best i test”!

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Likevel er det flere konkurrenter som fortjener å nevnes. Sony og deres toppmodell SRS-X99 byr på svært høy lydkvalitet og en rekke brukervennlige finesser, som gjør dette til et attraktiv alternativ for de litt mer avanserte brukerne. Dette er en sterk kandidat for deg som ønsker enda større fleksibilitet, som muligheten for Bluetooth og evnen til å spille av high-res 24 bit musikkfiler, for eksempel. Bluesound er også et interessant alternativ for deg som er opptatt av best mulig lyd, da deres Pulse-høyttalerne kan spille både høyt og rent.

 

Det anlegget som gir mest og best lyd til prisen, kommer fra tyske Raumfeld. De små Stereo Cubes er ikke nødvendigvis det mest praktiske alternativet, men til gjengjeld får du her ekte stereolyd med et stort og bredt lydbilde, som skapt for koselytting fra sofakroken. Selv om flere av konkurrentene (blant annet Sonos) tilbyr å koble to høyttalere i stereo, blir det da vesentlig dyrere enn hva Raumfeld tilbyr her. Et meget bra kjøp!

 

En ting vi kan slå fast etter å ha testet dusinvis med multiromshøyttalere, er at størrelsen fortsatt teller. Dersom du er opptatt av god lyd (og det er du jo) lønner det seg helt klart å legge pengene i en av de større modellene. Spesielt hvis du har ambisjoner om å bytte ut gamle stereoanlegget i stua. I andre nærliggende rom, slik som kjøkken, bad og soverom, kan du derimot spare litt ved å gå for en av de mindre modellene. Ellers er det greit å nevne at flere av produsentene også tilbyr TV-lydplanker med multirom-tilkobling, som dermed kan fungere som del i et større system.

 

 

 

Romfølelse i ekte stereo
Raumfeld slår et slag for hi-fi folket med disse kompakte, men vellydende stereohøyttalerne.

Hos Raumfeld hevder de fortsatt at ekte stereolyd fra to høyttalere er mye bedre enn simulert stereo fra én! Noe vi saktens kan være enig i. Stereo Cubes er deres minste og rimeligste stereopar: To små kubeformede høyttalere med minimalistisk, funksjonelt utseende. Lyden er dog alt annet enn kompakt!

 

Oppsett

De to høyttalerkubene har all elektronikken montert i den ene høyttaleren, mens det trekkes en ledning videre til høyttaler nummer 2. Raumfeld-systemet er altså ikke helt ledningsfritt, men tilkoblingsmulighetene er gode. Analog stereoinngang lar deg koble til for eksempel CD eller LP og strømme lyden trådløst til andre høyttalere i systemet.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Raumfeld-anlegget er enkelt å sette opp. Du bare laster ned appen og trykker på ”Connect” knappen på baksiden for å konfigurere og koble opp systemet. Dette gjentas når vi setter opp den mindre One-S i rom nummer 2. Raumfeld krever altså at du setter opp hvert enkelt rom/sone for seg, men utover det gikk oppsettet glatt for seg. Appen har kun engelsk språk – til gjengjeld er den oversiktlig og enkel å bruke. Man blir raskt fortrolig med avspilling og lagring av spillelister. Raumfeld gir tilgang til både Spotify og Tidal musikktjenester, og har kunngjort at de også vil støtte Google Cast.

 

Lydkvalitet

Raumfeld tegner opp et stort og tydelig stereoperspektiv som ingen av de frittstående enkelthøyttalerne helt klarer å kopiere. Det låter kort sagt riktig bra! Her får vi servert et vesentlig større og bredere lydbilde, som også har mye bedre dybdeperspektiv og separasjon mellom instrumentene. Høyttalerne bruker spesielle koaksialelementer der diskanten er montert i senter av mellomtone/bass. Dette gir en veldig fokusert og fin lyd, der både sangstemmer og instrumenter kommer tydelig frem i lydmiksen. Ikke bare det – her er det også en utmerket og fyldig bass, som får trommer og synth til å låte både saftig og spenstig. Vi kan også dra opp volumet til ordentlig ”hjemmefestnivå” uten at høyttalerne mistrives. Dette låter som et lite, men ordentlig stereoanlegg!

Flatt lydbilde
Mye for pengene og god brukervennlighet.

Den slanke Yamaha-høyttaleren lyder akkurat som den ser ut. Litt slank i bassen, med et flatt lydbilde. Her er det absolutt bass til stede, men ikke av den overdrevne typen, som i Monster-høyttaleren.

Yamaha-høyttaleren kan henges på veggen, det hjelper litt på fylden i bassen, men selv det er ikke nok. På den positive siden, er den godt utstyrt og enkel å sette opp. Med Bluetooth, Wifi, FM og DAB+ radio og analog lydinngang, kan Restio-anlegget fungere som husets hovedanlegg.

 

Her får man Spotify integrert, pluss flere tjenester, og Yamahas MusicCast-app gjør dette til et av de enkleste anleggene å koble sammen med trådløse høyttalere i en multiromsløsning. Vi koblet den kjapt og enkelt til en liten Yamaha WX-030 i det andre rommet. MusicCast er veldig fleksibelt å sette opp. Du kan ta bilde av rommet høyttalerne skal stå i, og lage et ikon av bildet med det navnet du foretrekker, så er det bare å peke på rommene du vil ha lyd i. Enkelt og elegant.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Lydkvalitet

Dessverre holder ikke klangen fra den flate høyttaleren samme nivå. Snarere er den slankere enn de fleste, og med mindre du setter den helt inn til veggen, er det ikke mye dybde eller dynamikk i bassen. For mens brukervennligheten er upåklagelig, er lydbildet for tynt.

 

Generelt sett kan mellomtonen også oppleves som slank, og med et trykk på sibilanter (s-lyter), lyder den av og til spiss i mellomtonen – og diskanten. Lydbildet er ikke av de største, og den trives ikke med å spille høyt. Lydbildet fra Yamaha-høyttaleren er greit balansert og spiller slett ikke verst, men den sliter med å engasjere oss noe særlig.

Den største styrken hos Yamaha, heter MusicCast, og brukervennligheten til appen som også fungerer på nettbrett, er eksemplarisk. Synd bare at lyden ikke holder samme nivå.

Strøken klang
Sony-systemet er en fryd for både øyne og ører.

Sony-høyttaleren er langt fra den største i klassen, men er en av de få vi har testet som lyder som en vanlig høyttaler. En stor, og fyldig klang som går utenpå størrelsen til X99, og et godt balansert lydbilde med forbausende naturtro klang – selv på strykere og klaver, gjør dem både behagelige og interessante å lytte til.

Størrelsen gjør dem enkle å finne plass til, men de to diskantelementene på toppen, krever at man ikke stapper høyttaleren inn i en hylle. De fungerer best når de spiller fritt. Med Sonys SongPal-app kan du gi navn til høyttalerne, som den mindre SRS-X88 som vi koblet trådløst sammen med X99.

 

Du får mange muligheter med Sony-høyttalerne. De støtter strømming med Bluetooth og Wifi, men har også AirPlay-strømming fra Apple-enheter, Google Cast og USB-inngang. Dermed er du sikret muligheten for å spille høyoppløste musikkfiler, fra Tidal HiFi (via app) til 24-bits lydfiler i studiokvalitet fra DSD-filer.

En fiffig detalj er den bevegelsesfølsomme topplaten, hvor du bare trenger å føre hånden over for å justere volum når den bakgrunnsbelyste pekeflaten lyser opp.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Lydkvalitet

Bassen er ikke så voluminøs som hos Monster eller Bluesounds høyttalere, men er meget godt definert og dynamisk. Den rocker bedre enn de fleste, fordi bassen er så kraftfull og kontrollert på samme tid. Her kan du følge nyanser i rytmen som drukner i andre høyttalere. Mellomtonen er på den fyldige siden, godt definert og rikelig med detaljer. Her hørte vi skarptrommen og barytonsaksen på Morphine-sporet klarere og bedre definert enn på de fleste høyttalerne i testen.

 

Diskantgjengivelsen er kanskje den beste blant høyttalerne av denne typen. Luftig nok til at du hører detaljer, og myk nok til at den ikke lyder spisst, hverken på cymbaler, strykere eller vokaler.

 

Den takler til og med klassisk musikk med bravur, og klaveret lyder fyldigere, strykere mykere, større og bedre oppløst. En på alle måter vellykket trådløs høyttaler som er godt egnet for multiromsbruk.

Multirom-kongen
Ingen store overraskelser. Sonos er fortsatt kongen på haugen når det kommer til multirom.

Sonos er for mange det første merket man forbinder med multiromslyd. Det amerikanske selskapet startet med trådløse høyttalere allerede i 2002, og har skaffet seg et solid forsprang på konkurrentene.

 

Det er først og fremst på brukervennligheten at Sonos skiller seg ut. De har lagt ned store ressurser på software, med egne apper til mobil og nettbrett, og et bredt utvalg av musikktjenester.  Alt virker veldig gjennomført og gjennomtenkt fra start. Man veiledes raskt gjennom de første innstillingene. Oppsettet går veldig glatt, man finner raskt frem til riktig nettverk og de tilkoblede høyttalerne på et øyeblikk. Og når alt er ferdig satt opp, fungerer systemet veldig stabilt i bruk. Det eneste vi vil trekke for, er mangel på ”ad hoc” tilkoblingsmuligheter. Av og til får man venner på besøk, og det er litt mer tungvint å koble seg til Sonos siden da det er et mer lukket system som ikke støtter tilkobling via Bluetooth/NFC eller USB.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Lydkvalitet

Selv om Sonos alltid har levert godkjent lyd, er det på brukervennlighet de har imponert mest. I senere tid har de imidlertid tatt noen grep for å heve lydkvaliteten: Den største høyttaleren Play:5 fikk en heloverhaling i fjor, inkludert romkorreksjon-funksjonen Trueplay: Ved hjelp av mobilens innebygde mikrofon kan man måle og kompensere for plassering og romakustikk, med renere og mer nøytral lyd som resultat.
Effekten av den lydmessige ”ansiktsløftningen” kan man virkelig høre. Den tidligere litt tamme og innestengte høyttaleren er knapt til å kjenne igjen! Nye Play:5 har en imponerende klarhet, med ren og tydelig vokalgjengivelse som smeller friskt imot oss i godstolen. Balansen er upåklagelig, og selv lyse kvinnestemmer som norske Aurora gjengis uten at høyttaleren forvrenger lyden. Lydbildet er vesentlig større, mer detaljert og fokusert enn det vi opplevde fra LG og Samsung, og bassen er mye strammere og mer taktfast. I denne testen har vi brukt en stykk Play:5 som hovedhøyttaler, men det er også mulig å koble til en ekstra Play:5 og kjøre disse som stereo venstre/høyre. Det samme gjelder den mindre Play:3 modellen, som også leverer fin lyd til størrelsen. Men i stua foretrekker vi definitivt en eller flere Play:5!

Bare nesten
LG byr på mye bra, men mangler det lille ekstra.

Music Flow-systemet til LG er lett å sette opp. Du holder inne koblingsknappen på baksiden av høyttaleren, og velger “Koble til” i appen. Appen starter med å anbefale musikk, men dette kan lett avbrytes om du ikke ønsker det.

 

To høyttalere kan kobles sammen i stereo, noe som er enkelt å gjøre i appen. Kommunikasjonen mellom H7 i det ene rommet og H3 i det andre går veldig fint, og musikk kan alternativt stoppes og startes direkte på høyttaleren, hvor lydnivå også kan stilles. LG har ikke laget sitt eget grensesnitt for strømmetjenester, som rett og slett styres av sin respektive app. En fordel ved at man bruker tjenesten slik man kjenner den fra før, for eksempel Spotify. Strømmeprotokollen er Google Cast, som dessverre ennå ikke støtter Tidal. Dette er antakelig bare et tidsspørsmål.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Lydkvalitet

LG H7 låter helt greit. Bassen er fyldig og mellomtoneområdet kommer ganske bra frem, slik at vokalister blir fyldige nok. Diskanten er på sin side i overkant dempet, men det kan funke i et minimalistisk hjem med få møbler og hard klang. Vi ønsker oss en bedre EQ, da diskantjusteringen går for langt ned i frekvens. Drar vi opp diskanten, blir det spissere, ikke mer luftig, fordi man får med seg de skarpeste frekvensene. Vi foretrekker derfor å la toneinnstillingene være.

 

Bassen er fyldig nok, men manglende overtoner gjenspeiler også basstonene. Bassgitaren på Daft Punks Lucky låter litt ullent, og kvinnevokaler som Aurora kunne trengt mer luft under vingene. Vi kunne dessuten tenke oss et høyere maksimalt lydnivå, da høyttaleren stopper litt for tidlig. Spesielt dersom innspillingen har svakt lydnivå i utgangspunktet, blir det litt for tamt til å bruke H7 som hovedhøyttalere i stuen. Kobler du to høyttalere sammen, blir det naturligvis både kraftigere og større lyd, men vi vil fortsatt ha luftigere overtoner.

Brukervennligheten selv
HEOS er blant de mest brukervennlige systemene, og låter bra.

HEOS 7 HS2 er den største høyttaleren i sin familie, og en av de største høyttalerne i denne testen. Den fungerer alene, eller du kan koble to sammen i stereo for ekstra stort lydbilde.

 

Nytt siden sist er støtte for høyoppløste musikkfiler, og der hvor Bluetooth tidligere var tilgjengelig med en USB-adapter, er funksjonen nå innebygd i høyttaleren. Dermed kan man frigjøre USB-inngangen til å spille musikkfiler fra minnepinne eller harddisk.

 

Tilkobling til nettverket går enkelt som bare det, ved å koble til mobilen med den medfølgende minijack-kabelen. Det er enkelt å navngi rommene i appen, og i det hele tatt liker vi brukervennligheten meget godt. To rom kan grupperes sammen ved å dra med fingrene inn i hverandre, og de separeres like enkelt med omvendt manøver.

 

I likhet med Sonos og Bluesound er musikktjenester innebygd i appen. Dette gjør det enkelt å blande flere kilder inn i en og samme spilleliste. Unntaket er Spotify, som må bruke egen app.

Interior of modern living room
Interior of modern living room

Lydkvalitet

Lydmessig er HEOS 7 fyldig og fin i klangen, med en stor og kraftig bass. Dette kommer godt med når man spiller lavt, da høyttaleren fyller rommet bedre enn en del av de andre.

 

Dette går litt på bekostning av snert og dynamikk. Sangen Yes av Morphine, med tøff bruk av bass, trommer og saksofon, låter stort og frodig, men vi ønsker det litt mer stramt og kontant. At vokalist og bassist Mark Sandman har erstattet den lyseste basstrengen med en gitarstreng gir normalt en veldig krisp gjengivelse. Det mangler litt her, sett i forhold til Sonos, Sony og Bluesound. Bob Dylans steelgitar klirrer heller ikke like raspende, det låter litt som om noen har trykt inn ”loudness-knappen”.

 

Til gjengjeld er dette en lyd som aldri stikker av og blir krass, i stedet er det lugnt og behagelig hele veien. Dette kan nok mange trives med.

Monster-lyd
Slank og smekker design, og veldig potent bass.

Digger du bass, lever Monsters høyttaler absolutt opp til navnet. Den leverer et formidabelt basstrykk som få andre høyttalere av denne typen matcher. Vel og merke når vi snakker om Streamcast S3, som er den største av dem. Den kan kobles til det trådløse nettverket hjemme, du kan strømme med Bluetooth og koble til andre lydkilder.

Monster-høyttaleren er slank og lett å plassere, men vi strevde med å få koblet den sammen med den mindre Streamcast S2. Da vi fikk lyd i begge rom, stusset vi over hvor forskjellige de lød. Den mindre modellen manglet gutset fra den store. Med Streamcast-appen kan du legge til strømmetjenester som Spotify og AllPlay Radio. Det ryktes også om kommende støtte for Tidal.

 

Lydkvalitet

Den spiller mye tøffere enn man skulle tro. Plasserer du den ikke så langt fra bakveggen, dundrer den ut bass i mengder som nesten opphever fysikkens lover. Det kan bli for mye av det gode, men da drar du den lengre ut fra bakveggen. Da blir også balansen i lyden litt bedre. Dessverre oppleves mellomtonen som alt for slank, innesluttet og spiss i toppen til at vi lar oss begeistre. Vokaler ligger lengre bak i lydbildet enn vi liker, og diskanten er så klangfattig og spiss at vi undres over hva de har tenkt hos Monster da de tunet lyden på S3.

For oss virker det som bassfokuset har overskygget helheten, og det er selvsagt helt greit dersom man liker litt overdrevet bassgjengivelse, og ikke bryr seg så mye om lydkvalitet. Klassisk musikk? Ikke på disse høyttalerne. Leif Ove Andsnes klaver låter nesten som han spiller på en synth. Fiolinene låter som synth-samples.

Monster-høyttaleren støtter høyoppløste musikkfiler, og har optisk lydinngang for andre lydkilder – som TV-en, men tross et godt førsteinntrykk skuffer den på musikkgjengivelsen. Her hadde vi forventet mer.

Multitalentet
Panasonic er ikke klar for å gi opp det klassiske stereoanlegget helt enda.

Et minianlegg i en multirom-test? Ja, faktisk. Selv om Panasonic tilbyr små multiromshøyttalere, anbefaler de et ordentlig stereoanlegg til stua. SA-PMX100B er et komplett minianlegg med CD-spiller, radio og treveis høyttalere. I tillegg kan det strømme musikk over nettverket på lik linje med de trådløse høyttalerne i testen. Egen USB-DAC for PC er også på plass. Du kan også spille av de ulike lydkildene i flere rom, noe Panasonic kaller ”restreaming”.

 

Brukervennligheten er ikke den beste vi har opplevd. Aller først måtte vi oppdatere med ny firmware, noe som tok unormalt lang tid. Systemet er ganske tidkrevende å sette opp, og hadde litt flere problemer med å finne riktig nettverk enn de andre testdeltakerne. Appen har også en veldig begrenset funksjonalitet når man sammenligner med de mer etablerte konkurrentene som Sonos og Samsung.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Lydkvalitet

Panasonic både ser ut og låter som et ekte stereoanlegg. Det merkes på klaverspillet fra Leif Ove Andsnes, som får en mye større klangrikdom og dybde over seg enn de andre systemene. Her hører vi også klart fordelen med fysisk adskilte stereohøyttalere: Musikken blir mer levende og riktig når man får den viktige kanalseparasjonen. Vokalistene står tydelig i midten av lydbildet mens instrumentene brer seg i rundt dem i vifteform.

 

Panasonic-høyttalerne har en velbalansert og fyldig lyd som minner mye om tradisjonell hi-fi. Effekten er varierende mellom ulike typer musikk, men det som går igjen er at stereo er å foretrekke ved kritisk lytting fra sofakroken.

 

Dette inntrykket blir bare sterkere når vi får høre den bittelille multiromshøyttaleren SC-ALL2. Lyden fra denne kan dessverre best sammenlignes med en klokkeradio, og er ikke noe vi vil anbefale til annet enn sekundærlyd på bad eller kjøkken og lignende.

 

    Les også

    Audio Physic Virgo III

    Audio Physic Virgo III

    Dette er høyttaleren for alle som vil ha mer trøkk, uten å gi avkall på nyanser og alle klangfargene.

    Legg til som favoritt
    Forbedret undervannsbombe

    Forbedret undervannsbombe

    Logitech-eide UE har forbedret sin vanntette minihøyttaler og lover mer bass og mer robusthet Legg til som favoritt
    Naim Mu-so 2

    Naim Mu-so 2

    Glem de andre. Naim Mu-so 2 setter standarden for lydkvalitet.

    Legg til som favoritt
    Nydelig klang fra Sverige

    Nydelig klang fra Sverige

    Vi lyttet litt til Marten Oscar og ble forført.Legg til som favoritt
    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One er et bassmonster. På en dårlig måte.

    Legg til som favoritt
    Audiovector slipper ny høyttalerserie

    Audiovector slipper ny høyttalerserie

    Den nye R-serien slektes på high-end-utgavene.Legg til som favoritt
    Dynaudio priser Confidence

    Dynaudio priser Confidence

    Ett år etter lanseringen, er Confidence-høyttalerne priset.Legg til som favoritt
    Focal feirer 40

    Focal feirer 40

    Bursdagsfest med nye høyttalere - og bilstereo!Legg til som favoritt
    annonse
    Lukk meny