Test av 3 PCM-opptakere

Live-opptak i lommeformat

En liten opptaker, i virkeligheten en high-end-diktafon, kan være den perfekte løsningen i forbindelse med intervjuer, konsertopptak eller meget enkel studioinnspilling. Vi tester de tre mest populære.
Liten og lett Cubase AI
Overdimensjonert bass Dynamikk
Respons 40 Hz–20 kHz stereo Maks oppløsning 44,1 kHz/16-bit Ekstern mikrofoninngang Batteri 9 timer (PCM) Internminne 2 GB Pris 3710 kr

De fleste MP3-spillere og mange mobiltelefoner kan brukes som diktafon. Sistnevnte er meget praktisk, ettersom mobilen alltid er med uansett hvor man ferdes. Problemet er at lydkvaliteten er dårlig. Man har som regel ingen mulighet for å stille optimalt lydnivå fra den innebygde mikrofonen, og dermed ingen kontroll på om opptaket blir for lavt med uønsket mye sus, eller om det blir for høyt og dermed låter forvrengt. Bruken begrenser seg derfor til korte intervjuer og enkle ting som å fange ideer og øyeblikk. Praktisk, men langt fra optimalt.

Bruksområder
De tre high-end-diktafonene vi her tar for oss kan brukes til mye mer, og kan vise seg å være et godt verktøy selv for den som aldri har tenkt at han eller hun trenger en slik. Med den har man nemlig et helt opptaksstudio i lomma hvor enn man går. Disse er for musikeren som vil ta opp fra øvingslokalet eller forevige sine gitar- eller pianotimer. Ta opp egne konserter (eller andres!), eller bruk opptakeren til studioopptak. Eller hva med amatørfilmskapere som trenger bedre lyd enn man får med kameraets fastmonterte mikrofon. Diktafonen kan plasseres nærme objektet mens kameraet kan stå langt borte. Dette øker mulighetene. Det er lett å synkronisere lyden fra diktafonen mot bildet fra videokameraet i ettertid med et dataprogram.

Gode mikrofoner innebygd
Disse diktafonenes innebygde mikrofoner har større membranflate og er langt mer påkostet enn det skvipet som sitter innebygd i MP3-spilleren eller mobilen. Det gjør at den kan fange et langt bredere frekvensområde, noe som er nødvendig for best mulig lydkvalitet. Det kan sammenliknes med objektivet på et kamera. Et stort objektiv slipper igjennom et større lysspekter, på samme måte som en stor mikrofonmembran fanger opp et videre frekvensområde – og det med mye lavere forvrengning. Resultatet er langt mer realistiske opptak av stemmer, omgivelser og musikkinstrumenter, og fordi opptakerne har to mikrofoner gir de stereoopptak i stedet for mono. Zoom H2 har faktisk fire mikrofoner og kan derfor ta opp i surround, mer om det siden.
De profesjonelle diktafonene har dessuten flere manuelle muligheter som å stille følsomheten på mikrofonen, de kan festes på stativ, de har inngang for ekstern mikrofon om man ikke er fornøyd med kvaliteten på den innebygde, og de har gjerne også stereo linjeinngang, for stereoopptak direkte fra en hvilken som helst lydkilde.

Studioopptak
Det høres kanskje rart ut, men de beste diktafonene kan faktisk brukes til studioopptak med overraskende god kvalitet. Med et passende opptaksprogram er det bare å sette på metronomen som holder takten, ta opp instrumentet eller stemmen med diktafonen, legge det hele inn på datamaskinen, for så å ta opp neste instrument. Alt kan så mikses sammen i opptaksprogrammet. Opptakerne fra Yamaha og Olympus leveres med hver sin forenklete variant av Steinberg Cubase multisporsprogram. Zoom-opptakeren har derimot ikke noe program, så da må du enten ha det selv eller kjøpe et. Det finnes ganske bra multispors opptaksprogrammer gratis på Internett, ellers kan vi for eksempel anbefale det billige, men bra Magix Music Maker 15 for pc til ca. 600 kroner. Dyrere og mer avanserte programmer som fullversjonene av Cubase, ProTools og Logic Studio (kun Mac), anbefaler vi kun de mest erfarne og kravstore brukerne.

Produkter i testen

Olympus LS-10

Elegant og profesjonell