test Motorola One Vision

Ny konge av mellomklassen

Til tross for enkelte utfordringer leverer Motorola One Vision mer enn man egentlig kan forvente til denne prisen. Her snakker vi om mellomklasse med superkrefter.
Motorola One Vision
21:9-skjermen gir deg kinoopplevelse med film og video, og på tross av små problemer er kameraet svært bra ut fra prisen. Med Android One er du garantert viktige oppdateringer fra Google, og ytelsen imponerer også.
Lyden er ullen og kunstig med hodetelefoner, og mobilen har kun en innebygget høyttaler. Mangler trådløs lading, og kameraet sliter med korrekt eksponering av bilder.
  • Operativsystem: Android 9 Pie
  • Skjerm: 6,3" LTPS IPS, 21:9 Full HD+ (2520 x 1080), 432 ppi
  • Prosessor: 2,2 GHz Exynos 9609 octa-core
  • Minne: 4 GB RAM / 128 GB lager (+ microSD opptil 512 GB)
  • Kameraer: 48 Mp + 5 Mp f/1.7 (primært) / 25 Mp f/2.0 (front)
  • Trådløst: 4G/LTE, 802.11a/b/g/n/ac, Bluetooth 5.0, NFC, A-GPS, GPS, GLONASS, Galileo
  • Mål/vekt: 160,1 x 71,2 x 8,7 mm / 180 g
  • Batteri: 3500 mAh, 15W TurboPower
  • Web: motorola.com
Benchmark

Veil. pris 2990 Produktside

Som navnet mer enn antyder, kom Motorola One (som vi testet like før jul i fjor) med Android One. Det er en «ren» utgave av Android, nærmest støvsuget for alle ekstra-appene som mobilprodusentene ofte installerer på mobilene. En av fordelene er at mobilen din mottar en sikkerhetsoppdatering fra Google en gang i måneden, og at den oppdateres med nye Android-versjoner de første to årene.

Dessverre skuffet Motorola One på de fleste andre punktene, så derfor er det veldig gledelig at Lenovo-eide Motorola med nye One Vision virkelig viser seg fra en bedre side. Selv om det er den direkte etterfølgeren til Motorola One, har One Vision mer til felles med Motorola moto G7 Plus, som vi for et par måneder siden ikke nølte med å kalle «kongen av mellomklassen». Motorola One Vision koster til og med litt mindre enn moto G7 Plus, så det store spørsmålet er om Motorola vil utkonkurrere seg selv ved å sette en ny mobil på mellomklasse-tronen.

Motorola har funnet plass til frontkameraet på One Vision ved å stanse ut et lite hull øverst til venstre på skjermen. På den måten strekker skjermbildet seg nesten til kanten hele veien rundt. (Foto: Motorola)

Utseende og konstruksjon

Av utseende er Motorola One Vision mer lik sin direkte forgjenger, Motorola One. Begge modellene har speilblanke overflater og glass på forside og bakside (Gorilla Glass 3). Fingeravtrykkleseren er plassert i midten på den øverste halvdelen av baksiden, så den er lett å nå med en pekefinger. Der moto G7 Plus hadde en markant sirkelformet kameramodul midt på baksiden, sitter kameraene på Motorola One Vision øverst til venstre på baksiden. Og hadde det ikke vært for den lille «M»-logoen på fingeravtrykkleseren, ville det vært vanskelig å skille Motorola One Vision fra de fleste andre billige Android-mobilene på markedet.

Glassoverflaten gjør mobilen svært glatt, så pass på hvor du legger den. Hvis underlaget ikke er helt flatt, lever Motorola One Vision sitt eget liv og faller fort på gulvet! Heldigvis følger det med et gratis silikon-cover i pakken, som løser problemet.

På grunn av det spesielle 21:9-skjermformatet (mer om det senere) er Motorola One Vision ganske avlang, men ikke like avlang som Sony Xperia 1, som har samme skjermformat. Til gjengjeld er den grei å holde rundt, og den virker relativt lett selv om vekten er 180 gram.

Det primære kameraet har to linser og optisk bildestabilisering (OIS). Hovedsensoren er på 48 Mp, og dybdesensoren på 5 Mp. (Foto: Motorola)

Skjerm

Og ja, Motorola One Vision har i likhet med nevnte Sony Xperia 1 og Sony Xperia 10 Plus skjerm i det avlange 21:9-formatet, som vi også kjenner fra kino. Det gir mer plass til feeden i Facebook-appen og visning av nettsider. Både YouTube og Netflix har også en del innhold tilgjengelig i 21:9-formatet. På Netflix gjelder det for eksempel to tredeler av de tilgjengelige filmene. Dessuten tilpasser en rekke spill seg også til 21:9-skjermen. Til gjengjeld må man leve med sorte stolper til høyre og venstre på skjermen, når innholdet (både apper, spill og video) ikke støtter formatet.

Skjermen dekker hele fremsiden. Dette gjør at Motorola One Vision ikke føles så avlang som Sony Xperia 1, som har et smalt sort felt på toppen av skjermen for å gi plass til frontkameraet og en høyttaler. Motorola har i stedet funnet plass til frontkameraet på One Vision ved å stanse ut et lite hull øverst til venstre på skjermen. På den måten strekker skjermbildet seg nesten til kanten hele veien rundt.

Skjermoppløsningen på 2520 x 1080 piksler (Full HD+, 432 ppi) er høy nok til at mobilen har et ganske skarpt skjermbilde, og med en lysstyrke på 468 nits fungerer One Vision også fint i sollys. Ikke forvent å bli overveldet av denne skjermen, men prisen tatt i betraktning, er resultatet hederlig.

Kamera

Det primære kameraet har to linser og optisk bildestabilisering (OIS). Hovedsensoren er på 48 Mp og dybdesensoren på 5 Mp. Det benyttes såkalt quadpixels-teknologi, som kombinerer fire piksler til en 1,6 µm piksel. Slik leverer sensoren større lysfølsomhet, og sluttresultatet blir bilder på 12 Mp.

Under helt vanlige forhold tar Motorola One Vision flotte bilder, og kameraet er mer enn godt nok for de fleste. Vær likevel klar over at mobilen blir utfordret så snart lysforholdene blir vanskelige. Jeg var i Rovinj, Kroatia, da jeg testet Motorola One Vision, og kameraet leverte dessverre skuffende resultater hver gang motivet hadde for mange kontraster – for eksempel ved skarpt sollys kombinert med skygge. Da ble de lyse delene av bildene kraftig overeksponert. Til gjengjeld er fargegjengivelsen ganske god, og kameraet tar også glimrende bilder i mørke omgivelser. Alt i alt får man mer for pengene med Motorola One Vision, enn man normalt kan forvente seg i denne prisklassen.

Her har jeg fotografert havet gjennom en port. Kameraet har store problemer med eksponeringen av vannet og de andre områdene som rammes av sollyset. (Foto: Peter Gotschalk)

Her er akkurat samme motiv fotografert med OnePlus 7 Pro. Her er belysningen korrekt, og man kan se alle detaljene – både lys og skygger. (Foto: Peter Gotschalk)

Kameraet tar glimrende nærbilder, og fargegjengivelsen er livlig uten å være for hissige. (Foto: Peter Gotschalk)
Kameraet på Motorola One Vision har en rekke artige kamerafunksjoner som fungerer glimrende. Bl.a. Spotfarge hvor du kan velge å fremheve et spesielt objekt i bildet, mens bakgrunnen holdes i sort/hvit. (Foto: Peter Gotschalk)

Fargegjengivelsen og skarpheten er på topp så snart lysforholdene er mer normale. Som her på et marked i Rovinj, Kroatia. (Foto: Peter Gotschalk)

Motorola One Vision har problemer med sterk kontrast, men kameraet tar fine bilder når mørket faller på. (Foto: Peter Gotschalk)

Lyd

Hvis 21:9-skjermen gir deg noe som ligner en kinofølelse, kan man dessverre ikke si det samme om lyden. For å være helt ærlig er nok lyden One Visions svakeste punkt. Selv med gode hodetelefoner er lydbildet ullent og merkelig kunstig. Det er heller ikke mye futt i lydstyrken, og mobilen låter faktisk best uten hodetelefoner. I motsetning til Motorola moto G7 Plus er Motorola One Vision dessverre ikke utstyrt med innebygde stereohøyttalere, men må nøye seg med en enkelt høyttaler i bunnen av telefonen, ved siden av USB-C-inngangen. Den gjør til gjengjeld sitt beste, og leverer et greit resultat.

Ytelse og funksjoner

Under panseret på Motorola One Vision sitter en Exynos-prosessor fra Samsung – fra samme familie som Samsung selv bruker i Samsung Galaxy A50. Men Motorola får mer ut av prosessoren, enn Samsung gjør i sin egen telefon. One Vision klarer seg også bedre i våre Benchmark-tester, enn alle konkurrentene i samme prisklasse, inkludert Sony Xperia 10 Plus og Motorolas egn moto 7 Plus. Faktisk presterer den på nivå med Nokia 8.1, som kostet nesten en tredel mer enn Motorola One Vision da den kom på markedet, og som på ingen måte er et like komplett produkt som Motorola One Vision.

I daglig bruk er opplevelsen også positiv. Motorola One Vision kjører store spill som Asphalt 9 og Into The Dead nesten uten problemer, og man kan navigere rundt i menyer og på nettsider uten avbrudd.

Det må også nevnes at batteritiden er ganske imponerende. Heldigvis, for hurtiglading er ikke akkurat mobilens sterke side, og trådløs lading har den ikke.

Er Motorola One Vision en bedre mellomklassemobil enn Motorola moto G7 Plus? Ja, det er den nok. Designen er litt kjedeligere, og moto G7 Plus byr faktisk på bedre lyd, men når det kommer til både skjerm, kamera og ytelse vinner Motorola One Vision den innbyrdes konkurransen.

Valget av 21:9-formatet er modig, men riktig for nettopp denne mobilen. Dermed skiller den seg positivt ut fra mange av konkurrentene i prisklassen. Samtidig leverer den på et nivå man egentlig forventer fra langt dyrere mobiler. Er du på utkikk etter en rimelig mobil som kan oppfylle de aller fleste behov på nøyt nivå, taler mye for at Motorola One Vision er det riktige valget.

(f. 1973): Strategisjef og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.