test Huawei MediaPad M3 Lite 10

Prisgunstig medienettbrett

Om ytelsen ikke er det viktigste, er Huaweis nettbrett et bra valg for filmtitting.
Bra lyd med fire høyttalere. Forholdsvis bra kameraer. Bedre batteri enn ventet.
For dårlig ytelse for spill.
Operativsystem: Android 7.0 Skjerm: 10,1” IPS 1920 x 1200 (224 ppi) Processor: 1,4 GHz octacore Snapdragon 435 Minne: 3 GB / 32 GB + 256 GB micro SD Kameraer: 8 Mp + 8 Mp Trådløst: 4G LTE, Wifi ac, BT 4.0 Mål: 213 x 123 x 7,5 mm Vekt: 310 gram Batteri: 4800 mAh Web: consumer.huawei.com

Ved første øyekast er det vanskelig å se at dette er et billig nettbrett. Med den glaserte fremsiden og fasede metallrammen ser det heller påkostet ut. Men baksidens glatte plast avslører raskt at det har blitt spart på detaljene. Synd at man ikke, som Samsung, har gjort det grepsvennlig, for da hadde det vært en fordel i stedet. Plasseringen av knappene avslører at det skal brukes i liggende format, noe som antyder et fokus på spill og filmtitting.

Bilde og lyd

Til å være et IPS-panel er svartnivået bedre enn ventet, og kontrasten er riktig bra. Derimot er lysstyrken ikke spesielt imponerende, og fargegjengivelsen varierer med innstillingen. Med høyttalere i alle fire hjørner er det tydelig at Huawei har satset litt ekstra på lyden. Den når ikke opp til iPad Pros nivå, men er likevel de beste høyttalerne i testen. Med hodetelefoner er lyden mer gjennomsnittlig, men helt ok. Kameraene er derimot over snittet, og kan ta bra bilder.

Bruk

Kommer man fra Androids standard grensesnitt, kan Huaweis Emotion UI føles litt forvirrende i starten. Men gir man seg tid til å gå gjennom innstillingene, kan man få det meste til å fungere som man selv vil. Dessverre er Huawei veldig pigge på å sende med en mengde egne apper, som i mange tilfeller gjør det samme som Googles. Det hadde vært bedre om det hadde vært et valgfritt tilvalg, slik som Samsung har løst det.

Ytelse

Det er først når man begynner å presse MediaPad M3, man innser hvorfor det har tillegget Lite. Det presterer klart dårligst av nettbrettene i testen, og spesielt grafikken sleper skikkelig etter. Ikke så ille at man ikke kan se på film, men avanserte spill må man unngå. Det er bekymringsfullt at batteriet har så lav kapasitet. Men Huawei har jobbet hardt med å holde nede strømforbruket. Ved normalt bruk holdet det derfor faktisk vel så lenge som konkurrentenes.

Huaweis Lite-nettbrett er faktisk bedre enn navnet antyder, spesielt med hensyn til prisen. Det er riktignok intet ytelsesmonster, så man må ikke forsøke å spille de mest krevende spillene. Men vil man sjekke Facebook og surfe, duger det bra. Det er til og med meget godt egnet for å se på film, med en fullt akseptabel skjerm og fire høyttalere som gir en bra omgivende lyd. Overraskende nok er også kameraene uvanlig brukbare. MediaPad M3 Lite 10 er et meget bra kjøp, så lenge man er klar over kompromissene man må gjøre.

Samsung Galaxy Tab S2 9.7 T813

Slankt og raskt

Samsung viser at deres eldre modeller er gode kjøp som fortsatt er med i kampen.

Skjermen har bra svartnivå og kontrast. Bra lyd i hodetelefonene. Tynt og deilig å holde i.
Har noen år på baken. Selfiekameraet er under all kritikk.

Lenovo Tab 4 10 Plus ZA2M

Fleksibel og familievennlig

Med tilbehør for både voksne og barn er dette nettbrettet hele familien kan ha glede av.

Utmerket batteritid. Støtte for flere brukere. Tilbehør for både jobb og lek.
Fingeravtrykkfølsom bakside. Lyden ikke så bra som lovet. Middelmådig ytelse.

Asus ZenPad 3S 10 Z500M

Tynn og bildeskjønn

ZenPad gjør det meste riktig, men noen feil drar ned totalkarakteren.

Utmerket ytelse. Meget bra skjerm. Bra høyttalere og støtte for HD-lyd.
Måtelig batteritid. Mange unødvendige apper er installert. Dårlige kameraer.

Acer Iconia Tab 10 A3-A50

Bærbar hjemmekino

Bra bilde og lyden gir forutsetninger for et kino-nettbrett, men håndteringen er vanskelig.

Utmerket skjerm med Quantum Dot. Bra lyd med fire høyttalere. HDMI og DTS HD-støtte.
Plastaktig bakside. Ingen fingeravtrykkleser. Vanskelig plasserte knapper.

Apple iPad 2017

iPad til budsjettpris

Med denne gunstigere prissatte budsjettmodellen finnes det ingen bedre kjøp i prisklassen.

Billigste iPad-en noensinne. Utmerket skjerm. Betydelig bedre ytelse enn Android-nettbrettene.
Noe tykkere og tyngre enn Air 2. Dårligere prosessor og kamera enn iPad Pro.

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.