• Type: kompakt
  • Bildesensor/oppløsning: CCD 12,1 Mpix effektivt
  • Optikk (tilsv. 35 mm-format): 28–336 mm f3.4–5.3
  • Zoom: 12 x
  • Lagringsmedia: SD-kort
  • Skjerm: 3’’ LCD, 230 000 bildepunkter

Nå trenger man ikke lenger et stort kamera for få større zoom. Små kompakter har fått lengre zoom for hver nye generasjon som er blitt lansert, og nå kan man velge blant flere kompaktkameraer med 10 x zoom eller mer. De minste av dem, som Olympus Mju 9000, er ikke stort større enn et kamera med 3 x zoom, men har med sine 10 x zoom langt større rekkevidde. Som gjør det mulig å få med mer på bildene fordi kameraet har bred vidvinkel på 28 mm og 280 mm tele, som gjør det mulig å komme nærmere motiver som er langt unna. Veldig praktisk.

Det hendige formatet gjør at flere og flere foretrekker å betale noen hundelapper ekstra for mer zoom, for kameraet er ikke mye større enn et med 3 x zoom. De fire kameraene i denne testen ser ut som et vanlig kompaktkamera med 3 eller 5 x zoom, Samsung WB500 og Canon Powershot SX200IS er litt større enn Olympus-kameraet og Panasonic Lumix TZ7. Alle har videoopptak i HD-kvalitet, foruten Olympus-kameraet som bare har VGA-kvalitet, og Lumix TZ7 har i tillegg stereolyd og zooming under opptak. Så her er det kameraer for enhver smak, men som har flere andre ting til felles enn kraftig zoom.

Superzoom
Den praktiske fordelen med den store rekkevidden zoomobjektivene i denne testen har, byr også på store utfordringer. Når man øker zoomrekkevidden må man lage mer komplekse objektiver. Slikt skaper ofte optiske problemer, som fallende skarphet i hjørner, synlig fortegning og økt fare for fargebrytning som arter seg som fargestikk langs kontraststerke konturer i bildet. Objektivets lysstyrke – hvor mye lys som kan slippe gjennom objektivet – blir dessverre mindre når man zoomer til lange brennvidder (tele), noe som kan føre til upresis og tregere autofokus på lange brennvidder.

I tillegg fører tap av lysgjennomslipp til at lukkertidene faller så mye at de i verste fall blir så lange at man risikerer uskarpe bilder. De fleste kameraer kompenserer for dette med en innebygget bildestabilisator som kompenserer for bevegelser og gir skarpere bilder i lite lys og på lange lukkertider. Enkelte kameraer skrur i tillegg opp lysfølsomheten (ISO) for å kunne ta bilder med kortere lukkertider. Kameraer som har både mekanisk bildestabilisator og automatisk økning av lysfølsomheten (ISO), skryter ofte av dobbel stabilisator, mens de i virkeligheten bare har én stabilisator. Den mekaniske.

Smart automatikk
Alle kameraer i testen er fullautomatiske. Alt man trenger å gjøre er å zoome inn motivet og trykke på utløseren. Kameraet tar seg av fokus, lysmåling og eksponering, og stiller hvitbalanse slik at man ikke får fargestikk, og justerer lysfølsomheten etter lysforholdene. Men nyere kameraer har i tillegg smart automatikk med noe som kalles motivgjenkjenning. Da finner kameraet selv ut om motivet er så nært at det må slå på makrofunksjonen, eller for eksempel om motivet er i bevegelse og sportsautomatikken må aktiveres for å få så korte lukkertider at bildet blir skarpt.

Denne funksjonen heter Intelligent Auto på Lumix- og Olympus-kameraene, eller bare Smart Auto merket med et grønt symbol på Canon-kameraet. Samsung WB500 har ikke smart automatikk som velger motivprogrammer for deg, her må man velge dem selv. Ansiktsgjenkjenning er en utbredt funksjon som alle kameraene i testen har. Den registrerer at det er ansikter i motivet og prioriterer fokus og eksponering på ansiktene, slik at de blir skarpt gjengitt og korrekt eksponert.

Videoopptak
Alle kameraene i testen har videoopptak med lyd. Olympus Mju-9000 tar opp video i vanlig 4:3-format og kun i VGA-oppløsning, mens de andre tre kameraene tar opp HD-video med høyere oppløsning i 720 linjer i 16:9 bredformat. Lumix TZ7 lagrer videoopptakene i AVCHD-format, som nyere HD-videokameraer og som gir bedre bildekvalitet kombinert med små filer. Men TZ7 komprimerer filene ytterligere for å spare lagringsplass, derfor heter lagringsformatet AVCHD Lite på TZ7. Som i tillegg har opptak av stereolyd i Dolby-format, og som eneste kamera i testen, optisk zooming under videoopptak.

Med en HDMI-kabel tilkoblet kameraene kan videosnuttene vises på en flatskjerm i god kvalitet, langt bedre enn VGA-kvalitet. Men som denne testen viser, er ikke kvaliteten på HD-video fra noen av disse kameraene så god som fra et vanlig HD-videokamera.

Produkter i testen

Leica M

Kvalitet i verdensklasse