• Type: kompakt
  • Bildesensor/oppløsning: CCD 12,1 Mpix effektivt
  • Optikk (tilsv. 35 mm-format): 38–114 mm f3,2–5,9
  • Zoom: 10 x
  • Lagringsmedia: xD/microSD-kort
  • Skjerm: 2,7’’ LCD, 230 000 bildepunkter

Stort hendigere enn Olympus Mju-9000 er det vanskelig å få et kamera med 10 x zoom. Kameraet er minst og lettest, likevel mangler det nesten ingenting. Her får man zoom fra 28 mm vidvinkel til 280 mm tele, noe som rekker langt nok for de fleste. Som eneste kamera i testen, har Mju-9000 bare videoopptak i VGA-kvalitet, og ikke HD-kvalitet som de tre andre. Men det har det viktigste, som smart programautomatikk, ansiktsgjenkjennende autofokus og eksponering, bildestabilisator i dobbel forstand – mekanisk og lysfølsomhet – men ingen manuell eksponeringskontroll.

Sistnevnte er neppe et problem for de fleste, som uansett vil bruke kameraets smartautomatikk, som dessuten fungerer glimrende her. En fiffig detalj er de bakgrunnsbelyste knappene, som gjør det lettere å se dem under dårlige lysforhold. Dessverre er de så små at betjeningen ikke blir optimal. Olympus har i tillegg valgt en zoomknapp som er like liten som strømbryteren på Panasonic-kameraet. Heller ingen heldig løsning, som reduserer betjeningsvennligheten.

Bildekvalitet
Kameraets ytelse er derimot god, med gjennomgående høy bildekvalitet. Fargegjengivelsen er den beste i testen, med svært fine hudtoner og nesten ikke noe synlig fargeavvik. Olympus-kameraets automatiske skyggejustering (kontrastautomatikk) fungerer bedre enn på de tre andre kameraene, og brenner ikke ut høylys like raskt når automatikken justerer kontrast. Den optiske ytelsen er ikke helt i klasse med Lumix TZ7, men forskjellen er ikke så stor at den har betydning for de fleste. Tønnefortegningen er synlig ved 28 mm, men forsvinner ved 50 mm brennvidde, og skarpheten er klart best i sentrum av bildene på vidvinkel.

Dessverre er ikke Mju-9000 heller fritt for bildestøy. Allerede ved 200 ISO lysfølsomhet kan man se antydning til begynnende støy i mørke deler av motivet, men den blir ikke skikkelig synlig før ved 800 ISO, hvor A4-utskriftene avslører at også detaljer går tapt i kornstøy og bildene mister litt av skarpheten. Selv om dette ikke er optimalt, er det slett ikke ille for et kompaktkamera i denne klassen.

Olympus-kameraet leverer meget god bildekvalitet i de fleste situasjoner. Den smarte motivautomatikken fungerer godt, og det tar like lite plass i lommen som et kamera med bare 3 x zoom. Bildene blir skarpe på alle brennvidder, fargene ser naturlige ut uansett motiv og bildene fra Olympus-kameraet har god kontrast. De små knappene vil ikke falle i smak hos alle, og blitsautomatikken fungerer ikke 100 prosent i alle tilfeller.

Leica M

Kvalitet i verdensklasse

Kjærligheten er bunnløs, men jeg vet at det aldri kan bli oss. Herregud som jeg vil savne M.