• Type: kompakt
  • Bildesensor/oppløsning: CCD 12 Mpix effektivt
  • Optikk (tilsv. 35 mm-format): 24–240 mm f3.3–5.8
  • Zoom: 10 x
  • Lagringsmedia: SD-kort
  • Skjerm: 2,7’’ LCD, 230 000 bildepunkter

Samsung har tatt et dristig valg med WB500. De har valgt en vidvinkel på hele 24 mm, som gir markert bredere bildevinkel og øker faren for optisk fortegning på korteste brennvidde. Samtidig har de klart å klemme 10 x zoom ut av objektivet som stopper på 240 mm. Ikke nok med det, de har lagt inn videoopptak i 720p HD-kvalitet med stereolyd, og gitt fotografen manuell eksponeringskontroll i tillegg til all automatikken. Dessverre mangler WB500 smart programautomatikk, her må man velge motivprogrammene selv.

I stedet har kameraet noe Samsung kaller Smart Album som kan sortere bilder etter sjanger, slik at det blir lettere å finne fram til for eksempel portrettbildene. Kameraet har selvsagt ansiktsgjenkjennende autofokus og eksponering, i tillegg har det smile-, anti-blunke- og selvportrettfunksjon. Da venter kameraet med å ta bilde til alle på skjermen har øynene åpne, smiler og ansiktet ditt er i fokus dersom du velger et selvportrett. Enkelt og greit.

Bildekvalitet
WB500 har såkalt dobbelt bildestabilisator. En optisk stabilisator som kompenserer for en ustødig hånd, og i tillegg automatisk økning av lysfølsomheten i ISO, for å oppnå kortere lukkertider slik at bildene ikke blir uskarpe. Objektivet klarer seg bra på testbenken, selv om det har synlig fortegning særlig mellom 24 og 50 mm brennvidde. Skarpheten er moderat til god fra kanter mot midten av bildene, og det er lite fargebrytning å spore.

Samsung har åpenbart valgt kraftig oppskarping av bildefilene i kameraet, som ser glimrende ut på lav lysfølsomhet. Når ISO-verdiene øker, dukker også bildestøyen opp, og allerede ved 400 ISO er bildestøyen synlig og detaljer drukner i mørke partier. Kritisk blir det først ved 800 ISO, og vi anbefaler derfor ikke WB500 til B-mennesker som tar mye bilder i lite lys. Kameraets fargegjengivelse har det største avviket i testen, med overmettet rødfarge og gult fargeavvik i grønt. Hvitbalanseautomatikken gjør derimot en meget bra jobb, og avvikene under ulike lysforhold er moderate.

I de fleste situasjoner og i godt lys, leverer Samsung WB500 god bildekvalitet uten at kameraet på noen måte imponerer. Objektivet er skarpt, men har synlig fortegning, og fargegjengivelsen er den mest ujevne i testen. Kameraet er lynkjapt, men bildestøy trekker ned, og selv om videokvaliteten er bra, er det mye lydstøy på opptakene. Prisen er gunstig, og med forbehold anbefaler vi gjerne WB500 til de som finner nytte i kameraets rikholdige funksjoner.

Leica M

Kvalitet i verdensklasse

Kjærligheten er bunnløs, men jeg vet at det aldri kan bli oss. Herregud som jeg vil savne M.