test: Burmester B18

Burmester B18
Burmester B18

Kompromissets kunst

Burmester B18 er et slikt par med høyttalere som både tilfredsstiller øyne og ører.

Pluss
Nydelig kabinettkvalitet, svært balansert og fyldig lyd rik på detaljer og dynamikk. Enkel å plassere og leve med.
Minus
Ingen egentlig dypbass, diskanten er ikke like luftig som hos noen av konkurrentene.

Siden det ikke er vanlig å få både i pose og sekk, må man ofte bite tennene sammen og godta at man ikke kan få alt.

Kompromisser er noen ganger harde å svelge. Selv ikke når man har lagt ut en anseelig sum. Det perfekte finnes ikke, men det perfekte kompromiss kan være en god erstatning.

Bare se her.

(Foto: Produsenten)

De slanke gulvstående høyttalerne fra tyske Burmester, ser ut som om de er designet for en minimalistisk innredet, moderne hjem hvor nips og brukskunst ikke finnes. Et stramt, slankt design, som vitner om at man har anstrengt seg for å lage en høyttaler som tiltaler folk med en godt utviklet estetisk sans.

Det har gitt Burmester B18 ikke bare et tiltalende utseende, men et lite fotavtrykk, og plasseringsvennlige proporsjoner. Disse kan man skyve inn til veggen, uten at man får overdrevent mye bass, og slik oppnå relativt diskret plassering av høyttalerne.

Særlig hvis man velger hvite høyttalere. Da går de nesten i ett med den hvite bakveggen.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Høyttalerne måler såvidt 105 cm, men er bare 20 cm brede. De er mer kompakte, men koster nesten det samme som Audiovector SR6 Signature, Sonus faber Olympica III og Dynaudio Contour 60. For å nevne tre meget gode gulvstående høyttaleren i samme klasse.

Treverket i Sonus-faber-høyttalerne er vakkert utført, men det er en høyttaler som trives best i et nøye oppmålt oppsett. Gjerne litt ut på gulvet, for å yte sitt beste. De høye Audiovector-ene gir ikke samme luksusfølelse, men kan plasseres nær bakvegg uten problemer. Det kan ikke Contour 60 som er krevende både å drive, og plassere.

Dermed kan B18 virke som et interessant alternativ, for de som ønsker seg et par plasseringsvennlige high-end høyttalere, som ikke kompromisser for mye med lydkvaliteten.

Massiv konstruksjon

Kabinettet kan leveres i glanset trefiner, macassar, lys eller mørk valnøtt og i hvitt.

(Foto: Produsenten)

Høyttalerne er håndlaget, og utførelsen er utmerket i alle ledd. Den fem mm tykke aluminiumsfronten – kan leveres i sort – som dekker øverste del av den 43 mm tykke fronten, er perfekt integrert i den nedre del av frontplaten, som er 48 mm tykk.

Alle skruer er nedsenket og dekkplaten til delefilteret er plant med bakplaten.

Der finnes det foruten et par kraftige kabelterminaler, en liten bryter for å dempe eller heve bassnivået, alt etter om høyttalerne står inntil veggen eller lengre ut på parketten.

Aluminiumssokkelen er koblet til kabinettet med dempemateriale imellom og en massiv stålplate over for å dempe vibrasjoner til gulvet.

Det kan se ut som om de er treveis, eller i det minste toveis, siden det sitter tre elementer på fronten. Sannheten er at høyttaleren er konstruert som et 2 1/2-veis-modell. Med en 17 cm mellomtone bestykket med en glassfibermembran, og en 28 mm stor ringdiskant i et lukket kabinett, mens det tredje elementet – også det 17 cm med glassfiber, fungerer som basselement i et bassreflekskabinett. Hvis bassporter faktisk kan dempes med skumplugger hvis man får for mye bass.

De to 17 cm store elementene overlapper hverandre litt, og deles rundt 400 hz, mens diskanten overtar for det midterste elementet ved 3200 hz. Med 4 ohms belastningsimpedanse og 88 dB følsomhet, er de moderat lettdrevne for en strømsterk forsterker.

Dynamisk kontrast og varm klang

Jeg vil anbefale å velge en forsterker som ikke får åndenød på lav motstand, fordi impedansen kan synke en del i bassen (under 4 ohm) når man vipper bassbryteren, og suger mer strøm av forsterkeren.

Høyttalerne fungerer over all forventning når de er plassert nær bakveggen. Skalaen krympes litt, men man skal ikke trekke dem mer enn 30 cm ut fra veggen før den vokser merkbart.

Burmester oppgir 42 som nedre effektive bassfrekvens, men det virker i praksis som om de faktisk går dypere enn det. Misforstå meg rett, de går ikke dypt i bassen. Ekte dypbass må man skaffe seg med en subwoofer, men jeg føler meg sikker på at de fleste vil finne bassgjengjvelsen fra B18 mer en tilstrekkelig dyp.

Den er i hvert fall stram og sjenerøs på samme tid. Bassporet på Portrait Of A Silence fra Paul Bleys album In The Evenings Out There (ECM), lyder seriøst fett med en nesten kvalmefremkallende bass når man drar opp volumet. Flipp bassbryteren i minus, og bassen dempes litt, men den blir samtidig enda strammere uten at den mister noe av definisjonsevnen.

Høyttalerne spiller gjerne høyt, takk og lov er balansen fyldig nok, og diskanten kontrollert nok til at lyden aldri blir hard eller skrikende.

Klangbalansen er behagelig varm uten at den oppleves som ullen. For detaljrikdommen i Radioheads album Hail to the Thief, er enormt til stede i rommet via høyttalerne. På Sit Down, Stand up, flommer detaljene i kaskader fra høyttalerne. Som presenterer musikken med enestående god dybde, hvor musikken gjengis i flere lag.

Det neste sporet, Sail to the Moon, har langt dypere klangbunn og her merkes det hvor godt dempet det solide kabinettet er. Den dype klangen fra pianoet, bassen og den generelt mørkes stemningen på sporet, fyller rommet umiddelbart og skaper en helt annen atmosfære enn på det foregående sporet.

Det nederste basselementet sitter i et eget bassreflekskammer.

Klassisk musikk er like krevende. Hector Berlioz Symphonie Fantastique, er et bokstavelig talt gnistrende eksempel. Her klarer høyttalerne med letthet å turnere de komplekse dynamiske kontrastene, og den etter hvert ganske massive strømmen av dynamiske passasjer som er krevende nok selv for svære høyttalere.

Den dynamiske kontrasten i de lavere oktaver er litt bedre i Contour 60, og diskanten luftigere i et par Audiovector med bånddiskant, men kombinasjonen av klangbalanse, bassrekkevidde, gjennomsiktighet og plasseringsvennlighet, er uovertruffen i Burmester B18.

De to øverste elementene oppfører seg som i en toveis høyttaler.

Konklusjon

I denne klassen er Burmester B18 et strålende kompromiss. Den kombinerer et tiltalende design med plasseringsvennlige dimensjoner, med fremragende godt balansert lyd. For en high-end høyttaler under den magiske grensen på 100.000 kr, finnes det mange alternativer, men få av dem er så vellykket på så mange parametere som disse.

Siden det ikke er vanlig å få både i pose og sekk, må man ofte bite tennene sammen og godta at man ikke kan få alt. Kompromisser er noen ganger harde å svelge. Selv ikke når man har lagt ut en anseelig sum. Det perfekte finnes ikke, men det perfekte kompromiss kan være en god erstatning. Bare se her. [caption id="attachment_81974" align="alignleft" width="800"] (Foto: Produsenten)[/caption] De slanke gulvstående høyttalerne fra tyske Burmester, ser ut som om de er designet for en minimalistisk innredet, moderne hjem hvor nips og brukskunst ikke finnes. Et stramt, slankt design, som vitner om at man har anstrengt seg for å lage en høyttaler som tiltaler folk med en godt utviklet estetisk sans. Det har gitt Burmester B18 ikke bare et tiltalende utseende, men et lite fotavtrykk, og plasseringsvennlige proporsjoner. Disse kan man skyve inn til veggen, uten at man får overdrevent mye bass, og slik oppnå relativt diskret plassering av høyttalerne. Særlig hvis man velger hvite høyttalere. Da går de nesten i ett med den hvite bakveggen. Høyttalerne måler såvidt 105 cm, men er bare 20 cm brede. De er mer kompakte, men koster nesten det samme som Audiovector SR6 Signature, Sonus faber Olympica III og Dynaudio Contour 60. For å nevne tre meget gode gulvstående høyttaleren i samme klasse. Treverket i Sonus-faber-høyttalerne er vakkert utført, men det er en høyttaler som trives best i et nøye oppmålt oppsett. Gjerne litt ut på gulvet, for å yte sitt beste. De høye Audiovector-ene gir ikke samme luksusfølelse, men kan plasseres nær bakvegg uten problemer. Det kan ikke Contour 60 som er krevende både å drive, og plassere. Dermed kan B18 virke som et interessant alternativ, for de som ønsker seg et par plasseringsvennlige high-end høyttalere, som ikke kompromisser for mye med lydkvaliteten. Massiv konstruksjon Kabinettet kan leveres i glanset trefiner, macassar, lys eller mørk valnøtt og i hvitt. [caption id="attachment_81978" align="alignleft" width="800"] (Foto: Produsenten)[/caption] Høyttalerne er håndlaget, og utførelsen er utmerket i alle ledd. Den fem mm tykke aluminiumsfronten - kan leveres i sort - som dekker øverste del av den 43 mm tykke fronten, er perfekt integrert i den nedre del av frontplaten, som er 48 mm tykk. Alle skruer er nedsenket og dekkplaten til delefilteret er plant med bakplaten. Der finnes det foruten et par kraftige kabelterminaler, en liten bryter for å dempe eller heve bassnivået, alt etter om høyttalerne står inntil veggen eller lengre ut på parketten. Aluminiumssokkelen er koblet til kabinettet med dempemateriale imellom og en massiv stålplate over for å dempe vibrasjoner til gulvet. Det kan se ut som om de er treveis, eller i det minste toveis, siden det sitter tre elementer på fronten. Sannheten er at høyttaleren er konstruert som et 2 1/2-veis-modell. Med en 17 cm mellomtone bestykket med en glassfibermembran, og en 28 mm stor ringdiskant i et lukket kabinett, mens det tredje elementet - også det 17 cm med glassfiber, fungerer som basselement i et bassreflekskabinett. Hvis bassporter faktisk kan dempes med skumplugger hvis man får for mye bass. De to 17 cm store elementene overlapper hverandre litt, og deles rundt 400 hz, mens diskanten overtar for det midterste elementet ved 3200 hz. Med 4 ohms belastningsimpedanse og 88 dB følsomhet, er de moderat lettdrevne for en strømsterk forsterker. Dynamisk kontrast og varm klang Jeg vil anbefale å velge en forsterker som ikke får åndenød på lav motstand, fordi impedansen kan synke en del i bassen (under 4 ohm) når man vipper bassbryteren, og suger mer strøm av forsterkeren. Høyttalerne fungerer over all forventning når de er plassert nær bakveggen. Skalaen krympes litt, men man skal ikke trekke dem mer enn 30 cm ut fra veggen før den vokser merkbart. Burmester oppgir 42 som nedre effektive bassfrekvens, men det virker i praksis som om de faktisk går dypere enn det. Misforstå meg rett, de går ikke dypt i bassen. Ekte dypbass må man skaffe seg med en subwoofer, men jeg føler meg sikker på at de fleste vil finne bassgjengjvelsen fra B18 mer en tilstrekkelig dyp. Den er i hvert fall stram og sjenerøs på samme tid. Bassporet på Portrait Of A Silence fra Paul Bleys album In The Evenings Out There (ECM), lyder seriøst fett med en nesten kvalmefremkallende bass når man drar opp volumet. Flipp bassbryteren i minus, og bassen dempes litt, men den blir samtidig enda strammere uten at den mister noe av definisjonsevnen. Høyttalerne spiller gjerne høyt, takk og lov er balansen fyldig nok, og diskanten kontrollert nok til at lyden aldri blir hard eller skrikende. Klangbalansen er behagelig varm uten at den oppleves som ullen. For detaljrikdommen i Radioheads album Hail to the Thief, er enormt til stede i rommet via høyttalerne. På Sit Down, Stand up, flommer detaljene i kaskader fra høyttalerne. Som presenterer musikken med enestående god dybde, hvor musikken gjengis i flere lag. Det neste sporet, Sail to the Moon, har langt dypere klangbunn og her merkes det hvor godt dempet det solide kabinettet er. Den dype klangen fra pianoet, bassen og den generelt mørkes stemningen på sporet, fyller rommet umiddelbart og skaper en helt annen atmosfære enn på det foregående sporet. [caption id="attachment_81977" align="alignleft" width="800"] Det nederste basselementet sitter i et eget bassreflekskammer.[/caption] Klassisk musikk er like krevende. Hector Berlioz Symphonie Fantastique, er et bokstavelig talt gnistrende eksempel. Her klarer høyttalerne med letthet å turnere de komplekse dynamiske kontrastene, og den etter hvert ganske massive strømmen av dynamiske passasjer som er krevende nok selv for svære høyttalere. Den dynamiske kontrasten i de lavere oktaver er litt bedre i Contour 60, og diskanten luftigere i et par Audiovector med bånddiskant, men kombinasjonen av klangbalanse, bassrekkevidde, gjennomsiktighet og plasseringsvennlighet, er uovertruffen i Burmester B18. [caption id="attachment_81975" align="alignleft" width="800"] De to øverste elementene oppfører seg som i en toveis høyttaler.[/caption] Konklusjon I denne klassen er Burmester B18 et strålende kompromiss. Den kombinerer et tiltalende design med plasseringsvennlige dimensjoner, med fremragende godt balansert lyd. For en high-end høyttaler under den magiske grensen på 100.000 kr, finnes det mange alternativer, men få av dem er så vellykket på så mange parametere som disse.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Type: 2 1/2-veis gulvstående bassrefleks

Følsomhet/Ohm: 88 dB/4 ohm

Frekvensrespons: 42 hz – 30 kHz ± 3dB

Basselement: 17 cm glassfibermembran

Mellomtoneelement: 17 cm glassfibermembran

Diskant: Ringdiskant

Mål/vekt: 105,6 x 20,4 x 39,5 cm/34,8 kg

Annet: Flere farger på bestilling

oslohificenter.no

Pris: 99900,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
anmeldelse
Bohemian Rhapsody

Imponerende one man show!

Rami Malik stjeler hver eneste scene i en ganske så ordinær musikkbiografi.

test
Canon EOS RP

Røverkjøp fra Canon

Canon EOS RP er ikke uten kompromisser, men er aggressivt priset og meget tilfredsstillende å bruke.

Alt om Samsungs 2019 QLED TV-er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i bildekvalitet, og denne gangen gjelder det ikke bare toppmodellene.

Samsung QE65Q900R

8K mot 4K TV: Teknisk knockout

Er Samsungs minste og billigste 8K-skjerm bedre enn en alminnelig god 4K TV? Vi tester!

gruppetest
5 trådløse støyreduserende hodetelefoner

Stille og fredelig på flyet

Støyreduserende hodetelefoner motvirker tretthet og skåner hørselen på lange flyturer.

Favorittkameraet vårt blir bedre

Leica Q2 er kanskje det perfekte reisekameraet

Sonos One får ny innmat

Brukeropplevelsen på Sonos One Gen 2 er den samme som før. Så hva er egentlig nytt og annerledes?

anmeldelse
Bad Times at The El Royale

Mørkets hotell

Stilig konsept-film med A-lag av skuespillere, som ikke helt innfrir.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den likevel ingen lettvekter!

test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.

anmeldelse
Triple Frontier

Greed is good…

Tidligere amerikanske elitesoldater bestemmer seg for å rane søramerikansk narkobaron. Det går definitivt ikke helt etter planen.

test
ikko OH1

Biller i ørene

Kinesiske ikko debuterer med høye ambisjoner til hverdagspris.

test
RME ADI-2 DAC

Den beste lyden vi har hørt

Du finner knapt noen bedre DAC til prisen, enn RME ADI-2 DAC.

Norgespremiere på superhøyttalere

Om du ikke har hørt om Kii Audio, så får du pokker meg ta turen ut til en av butikkene hvor høyttalerne Three BXT står i demo.

anmeldelse
A star is Born

Kjemien slår gnister

Cooper og Gaga synger seg inn i filmhistorien med en medrivende remake av motgang-gjør-sterk klassikeren.

test
IKEA Trådfri kontrollsett

Slå av og på

Gjør dum elektronikk litt smartere. Spesielt sammen med Trådfri Gateway.

test
IKEA Trådfri Gateway

IKEAs port til det smarte hjem

Vil man ha mest mulig ut av sine Trådfri smarte hjem-produkter, kommer man ikke utenom Trådfri Gateway.

test
IKEA Trådfri dimmesett

Smart pære for nybegynnere

IKEA Trådfri dimmesett er lett å komme i gang med. Men er ikke spesielt smart på egenhånd.

Lyssterk Leica 35mm

Her er den første vidvinkelen til Leica SL fullformatkameraer

MWC 2019: Nye PC’er fra Lenovo

MWC er ikke bare en mobilmesse. Lenovo hadde også pc'er til både jobb og fritid.