Få opplevelser slår følelsen av å sitte i en velbalansert hjemmekino, hvor alle høyttalere jobber sammen for å skape et sømløst lydbilde rundt deg. For å få til dette trengs eminent prosessering og ikke minst forsterkerkraft, og i Marantz AV 20 og AMP 20 får vi begge. Målet er ikke bare lyd som høres, men en følelse av å bli totalt omsluttet av en lydopplevelse hvor grensen mellom film og virkelighet nærmest viskes ut.

For de som har vurdert flaggskipduoen AV 10 og AMP 10, men synes at prislappen på nesten 170.000 kroner er i overkant stiv, kan komboen AV 20 / AMP 20 være et attraktivt alternativ. Med 13.4 kanaler i stedet for 15.4 og 12 forsterkerkanaler i stedet for 16, får du kvaliteten – og nesten kvantiteten – til en betydelig lavere pris. Og sannheten er at de aller færreste av oss noensinne vil trenge de ekstra kanalene. 13 høyttalerkanaler pluss fire separate subwoofere er mer enn tilstrekkelig for de aller fleste hjemmekinooppsett. Hvorfor betale for kapasitet du ikke kommer til å utnytte?

Fleksibilitet i verdensklasse
AV 20 er selve hjertet av systemet. Et teknologisk kraftverk med 13.4 kanaler, som betyr at den kan drive fire separate subwooferkanaler. Her får du en prosessor som håndterer alle moderne lydformater, inkludert Dolby Atmos, DTS:X Pro, IMAX Enhanced og Auro-3D.
Du trenger ikke bekymre deg om fleksibilitet. Samtlige utganger er tilgjengelige både som balansert XLR og ubalansert RCA. Dermed har du full frihet til å velge tilkoblingsmetode basert på kabellengde og personlig preferanse. For lange kabeltrekk, spesielt til subwoofere, er XLR-tilkoblingene uvurderlige for å unngå støy og brumming.
Effektforsterkeren AMP 20 byr på 12 kanaler, hver oppgitt til 200 watt med to kanaler drevet samtidig. Det bør være nok kraft til å drive selv de mest krevende høyttaleroppsett, og har du passive subwoofere så kan det funke på dem også. Min erfaring er at det er litt knapt, så da kan det bli aktuelt å brokoble noen av kanalene. Som er enkelt å gjøre med denne.
AMP 20 er nemlig fullt konfigurerbar. På baksiden sitter brytere for hvert kanalpar, som lar deg velge mellom normal drift, brokobling (for dobbel effekt) eller bi-amping (separate forsterkere til diskant og bass). Disse valgmulighetene gjør at du kan tilpasse effektfordelingen nøyaktig etter ditt høyttaleroppsett. Skjønt, har du disse behovene kan det fort bli aktuelt med de ekstra kanalene i storebror AMP 10 likevel.

Romkorreksjon binder systemet sammen
Romkorreksjon er avgjørende for optimal lydkvalitet, og AV 20 gir deg to førsteklasses alternativer. Den innebygde Audyssey MultEQ XT32 gjør en solid jobb og er enkel å bruke, men har begrensede justeringsmuligheter for klangideal. Med PC-programmet Audyssey MultEQ-X (krever lisens) får du flere innstillingsmuligheter.
Men den beste opplevelsen får du etter min mening med Dirac Live. Dette krever en separat lisens, eventuelt også en Bass Control-lisens for fullstendig kontroll over inntil fire subwoofere, samt en MiniDSP UMIK-1 målemikrofon. Fordelen er overlegen fasekorreksjon som skaper en sømløs integrasjon mellom alle høyttalere i systemet. Du kan til og med tegne inn en egen målkurve for perfekt klangbalanse.
Dirac krever mer arbeid med PC-tilkobling og tar mer tid å sette opp, men resultatet er verdt innsatsen. Den sømløse overgangen mellom front-, høyde- og surroundkanaler må oppleves for å forstås.
Jeg kunne likevel ønske meg at flere gjorde som Onkyo, og integrert en enklere versjon av Dirac direkte i prosessoren, hvor man dessuten kunne bruke den medfølgende Audyssey-mikrofonen.
Filmopplevelsen
Marantz-settet har fått kjørt seg både på testrommet med vårt Procella THX Ultra referansesystem, og hjemme hos meg med Miller & Kreisels InWall 150-serie. På jobben har vi 7.1.4, altså fire takhøyttalere, mens hjemme har jeg 7.2.2.
Filmen «Dune: Part II» har en scene der Harkonnen-soldater jakter på Fremen i ørkenen. Marantz-settet gjengir på mesterlig vis den uhyggelige stillheten når soldatene beveger seg gjennom sandskyen. Hvert skritt, hver minste bevegelse er presist plassert i lydbildet, og når skuddene plutselig braker løs, flyr de gjennom rommet med en overbevisende realisme som får nakkehårene til å reise seg.
«The Batman» viser en annen side, med sin mørke, atmosfæriske Atmos-miks. Under den spektakulære biljaktscenen med Pingvinen holder forsterkersettet styr på den øredøvende motorlyden, regndråper som treffer taket, og lavfrekvent motorgrynting – alt mens Hans Zimmers pulserende filmmusikk tordner uten å miste definisjon. Dialogene forblir klare selv i de mest kaotiske øyeblikkene. Men det er i de roligere scenene systemet virkelig skinner.

Nok kraft?
Skal jeg sette fingeren på noe, og ja det skal jeg, så er det at jeg vet at Procella-systemet responderer enda bedre på enda mer forsterkerkraft. Visst er mer krutt her enn med noen av de integrerte flerkanalsforsterkerne fra Marantz og Denon, men jeg vil tro du får enda mer dynamikk ut av for eksempel Rotel RMB-1555, med 5×120 klasse AB-watt. Da trenger du to forsterkere for å nærme deg samme antall kanaler, men fortsatt havner du godt under prisen av en AMP 20.
Musikk i surround
En av de største overraskelsene med AV 20 / AMP 20-kombinasjonen er hvor fantastisk forsterkerne håndterer musikk i surround. 2L-utgivelsen «Tuvayhun» av Kim André Arnesen med Nidarosdomens jentekor og TrondheimSolistene er en åpenbaring gjennom dette systemet.
Dype orgeltoner brer seg ut i rommet med en autoritet og presisjon som av det sjeldne, mens de luftige soliststemmene svever over lydbildet med en ynde og sårhet som gir gåsehud og klump i halsen. Rommet gjenskapes med stor realisme, og jeg føler meg flyttet ut av testrommet og inn i katedralen.

Gledelig stereomusikk
Mange prosessorer og receivere skuffer når det kommer til ren stereogjengivelse, men AV 20 og AMP 20 imponerer også her. Bach’s «Toccata and Fugue» i d-moll stiller ekstreme krav til et system, med sitt komplekse samspill mellom ulike stemmer og massive dynamiske svingninger. Marantz-duoen håndterer mesterstykket med overbevisning. Orgelpipene fremstår med autoritet og presisjon, basstonene er dype og kontrollerte, og de høyere registrene svever fritt i rommet med glimrende separasjon. Det er selvsagt ikke noe problem å finne en high-end stereoforsterker som gjør en enda bedre jobb, og det skulle da også bare mangle. Men poenget er at der hvor mange hjemmekinosystemer avslører sine kompromisser på musikk i stereo, så fremstår Marantz-systemet som en ekte multikunstner.
AMP 20 klarer seg også godt i kraftige dynamiske utbrudd i stereomodus, men det er ikke dens største styrke. Det er en kunst å formidler de fineste nyanser i en pianissimo-passasje like overbevisende som de største crescendoer, og mens AMP 20 får det til, er det mer magi å hente ut av en integrert stereoforsterker til en fjerdedel av prisen for dette forsterkersettet.

Mot integrerte flaggskip
Med en totalpris på 133.980 kroner plasserer AV 20 / AMP 20 seg i high-end-segmentet. Det er likevel naturlig å sammenligne med Marantz’ dyreste integrerte Cinema 30 (ca. 55.000 kr) og Denon AVC-A1H (ca. 85.000 kr). Begge er integrerte forsterkere av høy kvalitet, og de støtter begge Dirac Live og leverer masse kraft til en bråte kanaler.
Cinema 30 med sine 11.4 kanaler er en utmerket forsterker, som vil tilfredsstille de fleste hjemmekinoentusiaster. Den mangler imidlertid XLR-tilkoblinger og har færre kanaler. For mange vil dette være mer enn tilstrekkelig, og prisen er vesentlig lavere. Lyden er ikke like finmasket og oppløst som med forsterkersettet, og musikk i stereo håndteres ikke like overbevisende.
Denon AVC-A1H tilbyr 15.4 kanaler for et massivt 9.1.6-oppsett, og har XLR-utganger til fire subwoofere. Den mangler derimot balanserte tilkoblinger på alle andre kanaler, et separat forsterkersett gir større fleksibilitet. Til gjengjeld koster Denon-en nesten 50.000 kroner mindre enn AV 20/AMP 20-kombinasjonen.
Lydmessig er alle tre alternativene i toppklasse, men AV 20/AMP 20 gir det lille ekstra i kontroll, dynamikk og detaljrikdom. Den separate strømforsyningen til prosessor og effektforsterker gir renere lyd og bedre kontroll. Spørsmålet er om den subtile forbedringen er verdt den betydelige prisforskjellen.
For en standard 7.1.4-konfigurasjon vil Cinema 30 være mer enn tilstrekkelig for de fleste, mens Denon AVC-A1H blir det åpenbare valget for de som trenger 15 kanaler. AV 20/AMP 20 er for den kompromissløse entusiasten som vil betale for det beste.

Konklusjon
Marantz AV 20 og AMP 20 er noe av det ypperste innen hjemmekino i dag. Kombinasjonen gir enestående lydkvalitet, stor fleksibilitet og en byggekvalitet som rettferdiggjør prislappen. Med Dirac Live (som tilvalg) får du en romkorreksjon som godt på vei eliminerer rommets akustiske særheter og skaper et sømløst lydlandskap rundt lytteren.
Sammenlignet med storebrødrene AV 10 og AMP 10 er AV 20/AMP 20 en utsøkt balanse mellom ytelse og verdi. Det du sparer på å fjerne de to ekstra prosessorkanalene og fire ekstra forsterkerkanalene i toppmodellene, kan i stedet investeres i bedre høyttalere eller en ekstra subwoofer.
Ønsker du å komme litt rimeligere unna, kan du gå for prosessoren AV 10 og lete etter en rimeligere effektforsterker. De finnes.

Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!