• 2x70 W (8 Ohm)
  • 6 RCA inn (2 tape og 1 AV bypass)
  • Platespillerinngang (MM)
  • Forforsterkerutgang
  • Hodetelefonutgang
  • 10,5 kg

Mens noen produsenter sløyfer tonekontroller og annet krimskrams har Marantz gått motsatt vei med hele tre tonekontroller. I tillegg til de vanlige bass- og diskantkontrollene kan du her justere mellomtonenivået separat. Har du et vrient rom eller høyttalere plassert for tett mot veggen og dermed ullen bass, kan du kompensere noe for dette med tonekontrollen. Men selve kvaliteten på lyden som kommer ut går det ikke an å reparere med tonekontroll. Marantz-forsterkeren er Dual Mono oppbygd, med symmetriske kretser for best mulig likhet mellom venstre og høyre kanal. En rask strømforsyning og en feedback-forsterkermodul skal dessuten gi en bedre dynamisk gjengivelse av musikksignalet.

Lydkvalitet
Marantz-forsterkeren gjengir musikken med skikkelig tyngde i bassen. På lavt lydnivå grenser det mot det voldsomme, uten å gå over grensen. Klangsignaturen er fyldig, og kan minne litt om Yamaha sin. Marantz har imidlertid ikke helt den samme kontrollen over begivenhetene, og lydbildet flyter ut litt når musikken blir av det intense slaget. Rockemusikken fra gode gamle Skunk Anansie serveres med rikelig trøkk i bassen, men oppover i mellomtonen låter det litt rotete, og mangler litt definisjon i stemmen sammenlignet med de beste. Her savner vi ryddigheten til Rotel og Cambridge. Marantz trives adskillig bedre på roligere akustisk musikk. Her blir det stort rom rundt instrumentene, og så lenge det ikke skjer for mye på en gang er det innbydende å høre på. Stemmen til Josefine Cronholm låter meget fint her også. PM7004 har god oppløsning og en fin fyldig bass, men den har ikke kontrollen til Rotel eller Cambridge.

Cambridge Audio Azur 740A

En yndig kraftpakke

Cambridge Audio 740A er på papiret testens kraftigste forsterker. Den støtter multiromtilkobling, men aller viktigst: Den låter fantastisk!

Klokkeklart lydbilde Klangnøytral Dynamikk
Ikke platespillerinngang

NAD C356BEE

Et skikkelig krafttak

NADs har med den nye C356BEE konstruert en fleksibel forsterker med mye kraft. NAD-forsterkeren er meget energisk i bassgjengivelsen. Selv når forsterkeren presses, holder den kontrollen. Er du ute etter en partyfikser av en forsterker, så er dette et klart spennende valg!

Kraftig For- og effektforsterkertilkoblinger
Detaljer Dempet i toppen

Magnat MA 400

Forsterker med rørklang

Dette er den eneste forsterkeren i testen som har forforsterkertrinn med rør, for å gi varmere og glattere lyd.

Låter pent og pyntelig
Mangler krefter

Onkyo A-9377

Oppløst men tam

Onkyo har den beste digitalforsterkeren vi vet om til 5.000 kroner. Den analoge A-9377 låter fint, men mangler brorens spreke fremtoning.

Fin tonegjengivelse
Mangler dynamikk og kraft

Rotel RA-06SE

Med kraft og kontroll

Vi blir sjelden skuffet av en Rotel-forsterker, og RA06SE føyer seg inn i rekken. Selv på nøyaktig samme volum som Onkyo og Yamaha hører man lett at gitaren får større klang, og en mer fyldig karakter. Det låter stort, og presist på samme tid. RA06SE fungerer svært bra på akustisk og klassisk musikk, men går ikke av veien for å rocke heller. Anbefales!

Nøytral og naturtro klang Rå mellomtone
Kunne hatt enda mer muskler

Yamaha A-S500

Behagelig musikk

Yamahas nyeste tilskudd er testens billigste forsterker. Til litt over 4.000 kroner viser den seg som en meget habil konkurrent. Forsterkeren låter engasjerende og tøft på rock og rytmisk musikk med mye bruk av basstromme, på grunn av sin fyldige bassgjengivelse. Kontrollen avtar når man spiller høyt, og forsterkeren er ikke spesielt begeistret for de mest dynamiske svingningene.

Stor klang Fyldig bass
Litt ”rund i kantene”

Oppsummering - Test av 7 stereoforsterkere

Oppsummering

Forskjellen i lydkvalitet mellom de sju forsterkerne ligger i at noen er kraftigere, mens noen låter finere. De beste kombinerer kraft med lydkvalitet.

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.