annonse
annonse

test: Devialet Expert 140 Pro

Devialet Expert 140 Pro
Devialet Expert 140 Pro

Høyteknologisk drømmeforsterker

Markedets mest avanserte forsterkere har fått en rimeligere lillebror. Expert 140 Pro er en høyteknologisk Formel 1-forsterker som flere har råd til.

Pluss
Lyden er gjennomsiktig og superoppløst, og potent nok til å drive hva det skal være av høyttalere. Den som liker å skreddersy kan dessuten løfte lyden flere hakk.
Minus
Konfigurering krever PC og minnekort, hvor vi ønsker oss mobilapp over Wifi. Det er ikke sikkert du finner korreksjon for akkurat dine høyttalere.

Franske Devialet har på få år gått fra å være en obskur fabrikant til å bli et navn på alle hi-fi-entusiasters lepper. Som et slags “hi-fi-ens svar på Tesla” har de utfordret vedtatte sannheter og pønsket ut nye, intelligente måter å lage god hi-fi på. Den avanserte SAM-teknikken som tilpasser forsterkeren til akkurat din høyttalermodell er et godt eksempel. De superpotente Phantom-høyttalerne et annet. Men her dreier det seg altså om førstnevnte. Nærmere bestemt den helt nye Expert 140 Pro, selskapets første forsterker under den magiske 50.000-kronersgrensen. Det betyr at den konkurrerer mot slike som Naim Uniti Nova og dessuten T+A R 1000 E, som har mye av den samme klangkarakteren som Devialet. Men Devialet kan noen viktige triks som T+A ikke kan.

Expert 140 Pro sett ovenfra. Foto: Devialet

 

I forsterkernes svar på Formel 1 benyttes den mest avanserte digitale forsterkerteknologien (hybrid mellom Klasse A og D), kombinert med høyoppløste digitale tilkoblinger. Men det er ikke alt, for med høyteknologisk digitalprosessering er det mulig å skreddersy forsterkerne til brukerens utstyr. Det er en god sannsynlighet for at du finner både dine dyrebare høyttalere (nesten 900 høyttalere er profilert) og akkurat din platespillerpickup i Devialets database (databasen utvides stadig), og i så fall oppstår noe ganske magisk. Tidligere måtte man regne med å punge ut minimum 100.000 kroner for en Devialet-forsterker. Med Expert 140 Pro har prislappen sunket til halvparten.

Den kan se ut som en badevekt, men Expert 140 Pro er i virkeligheten en av de beste forsterkerne som finnes til 50.000 kroner. Foto: Devialet

 

Nei, det er ikke en badevekt

Expert 140 Pro kan se ut som en stor og dyr badevekt i blankpolert metall. Om man liker det eller ikke, får være opp til en enkelt, men at det er et friskt pust i en ellers traust hi-fi-jungel tror jeg det er bred enighet om. Fjernkontrollen er også ganske spesiell. Like kvadratisk som forsterkeren, med et stort volumhjul på midten. Den er selvsagt helt uten slark, da dette er et trinnløst presisjonsinstrument. Med knapper hvor funksjonene kan tilpasses.

Slank og elegant. Foto: Devialet

 

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Strømming

Foruten å huse en digital forsterker på 2 x 140 watt i 6 ohm er 140 Pro utstyrt med digitalkonvertere og innebygd strømmefunksjonalitet. Spotify Connect-funksjonen gjør at du bare kan ta frem mobilen og spille direkte fra Spotify-appen. Skjønt, jeg foretrekker bedre lyd enn det, og da har man noen muligheter. iPhone-brukere kan bruke AirPlay til å strømme trådløs musikk i CD-kvalitet, men det er når forsterkeren kobles til hjemmenettverket at mulighetene for høyoppløst musikk åpner seg.

Med AIR-modulen ombord er Expert 140 Pro en moderne forsterker med innebygd strømming. Foto: Devialet
Med AIR-modulen ombord er Expert 140 Pro en moderne forsterker med innebygd strømming. Foto: Devialet

 

Ved å installere Air-appen kan PC-en eller Mac-en finne forsterkeren som et lydkort, akkurat som hvis den var tilkoblet datamaskinen med USB (som også går an). Bruker du Roon-programmet, slipper du dette, da Roon finner forsterkeren automatisk på nettverket. Kjør Roon på Mac eller PC, og styr gjerne fra mobilen derfra.

Expert 140 Pro har en programmerbar linje-/platespillerinngang, samt diverse digitalinnganger. Forforsterkerutgang er ekstrautstyr. Foto: Devialet

 

Like avansert

Jeg nevnte høyteknologi, og selv om Expert 140 Pro er rimeligere enn sine storebrødre, har man ikke spart på den digitale innmaten. Den er nøyaktig like avansert som de andre, det er antall innganger og forsterkerkraft som skiller dem. Legg merke til at forforsterkerutgang ikke er standard her, det kan bestilles ekstra hos forhandler.

Mye av hemmeligheten bak Devialets forsterkere er forsterkermodulen, som er en hybrid mellom Klasse A og D. Foto: Devialet

 

Passive høyttalere

For å ta dette med høyttalere først. Nesten alle hi-fi-høyttalere er passive, til tross for at et passivt delefilter har flere svakheter. I tillegg til at musikksignalet mister dynamikk av å gå gjennom motstandene i delefilteret, så skjer det også en tidsforskyving hver gang signalet forandres. Som gjør at timingen mellom alle elementene i en flerveishøyttaler aldri blir 100 prosent optimal. Dette går utover følelsen av timing og rytmikk, og dessuten stereoperspektivet. Videre har ingen høyttaler helt lineær motstand (impedans), som betyr at den belaster forsterkeren ulikt på forskjellige steder i frekvensregisteret. Høyttaleren kan da oppføre seg litt annerledes fra forsterker til forsterker, avhengig av hvor god forsterkeren er til å pumpe ut strøm der hvor impedansen er lavest.

Alt dette slipper man i en aktiv høyttaler med elektronisk delefilter, hvor dessuten de innebygde forsterkerne er spesialtilpasset hvert sitt høyttalerelement. Av disse grunnene kan en passiv høyttaler egentlig aldri få helt den samme timingen og dynamikken som en tilsvarende aktiv. Uansett hva slags forsterker man kobler til.

Devialet har rundt 900 høyttalere i sin database, og kompenserer for svakheter i disse. Som våre Sonus Faber Olympica III. Foto: Skjermdump

 

Kompenserer

Det var i hvert fall det vi trodde. Men så kom Devialet plutselig på banen med en god dose oppfinnsomhet. Den franske forsterkerprodusenten tok nemlig med seg måleutstyret ut i felten, og har de siste årene målt mange populære – og noen sære – høyttalermodeller. Arbeidet pågår kontinuerlig, og de prøver å holde seg oppdatert så godt de kan på nye modeller. Impedanskurve, frekvensrespons og timing-feil måles, og deretter lages et kompenseringsfilter. Devialet kaller dette SAM, eller Speaker Active Matching. Resultatet er bedre timing og stereobilde, og en mer utstrakt dypbass. Man har også målt slaglengden på basselementene og bygget inn et beskyttelsesfilter som hindrer basselementet å slå lenger enn det er laget for, slik at man kan spille med enda høyere lydtrykk enn før.

Til venstre ser man hvordan høyttalerne (oransje kurve) forsøker å følge musikksignalet (hvit kurve). Etter SAM-korreksjon til høyre følges musikksignalet langt mer nøyaktig. Sonus Faber Olympica III får dessuten en nedre frekvens på 20,8 Hz, mot normalt 34,4 Hz. Og det høres! Foto: Skjermdump
Ukorrigert til venstre ser man at Audiovector SR3 Arreté Raw Surface er en mer nøyaktig høyttaler enn Sonus Faber Olympica III. Den har likevel en del å gå på, og til høyre korrigeres den rent og pent. Nedre bassgrense blir plutselig 18 Hz i stedet for 33 Hz! Foto: Skjermdump

 

Analoginngang og platespiller

Den analoge linjeinngangen kan være nettopp det, eller omprogrammeres til en platespillerinngang. Etter din eksakte pickupmodell! Velg denne i oppsettet på Devialets hjemmeside, og Devialet setter automatisk pickuptype og spenning, om den er stereo eller mono. Er ikke din pickup der, kan parameterne settes manuelt. Du kan også velge EQ-kurve. Standard er RIAA 1976-kurven, som de aller fleste bruker, men har du noen sære vinylinnspillinger som er skåret etter andre EQ-kurver, så kan du nå endelig få høre hvordan disse egentlig var ment å låte!

Analoge kilder digitaliseres for øvrig i forsterkeren til et 24-bit/192 kHz signal.

Den spesielle fjernkontrollen har et heftig volumhjul og konfigurerbare knapper. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Minnekort

Alle innstillinger du ønsker å gjøre, det være seg SAM-filter, pickupinnstillinger, eller om du ønsker å programmere om knappene til fjernkontrollen, gjøres gjennom Devialets hjemmeside. Disse lagres på et minnekort som en datafil. Stikk denne i bakenden på forsterkeren, og innstillingene lastes automatisk inn. Siden kan du selv skru SAM-filteret av og på, eller velge et nivå imellom.

Fra Devialets nettside kan du konfigurere fjernkontrollens funksjoner. Foto: Skjermdump
Fra Devialets nettside kan du konfigurere fjernkontrollens funksjoner. Foto: Skjermdump

 

Subsonisk filter

Devialets forsterkere har også innebygget et høypassfilter, eller subsonisk filter om du vil. Har rommet ditt problemer med den aller dypeste bassen, kan du koble inn dette, så ruller høyttalerne pent av ved 30 Hz. Smart, da det kan fjerne en del problemer i bassen.

Halve prisen, nesten hele lyden

Man kunne lett gått seg bort i teknologi og helt glemt lydkvaliteten. Det enkle er ofte det beste, hevder mange, og vi har da også fått noen tårevåte øyeblikk med enkle rørforsterkere. Gudskjelov innfrir 140 Pro lydmessig, men å beskrive det er ikke bare lett. For hvordan beskriver man noe som ikke finnes?

Audiovector SR3 Raw Surface LE er en eksemplarisk høyttaler til 115.000 kroner pr. par. Men den trenger kvalitet for å blomstre. Det får den med Devialet-forsterkeren. Før jeg har gjort noe som helst av korreksjon lar forsterkeren høyttalerne få være seg selv. Det betyr en meget avbalansert bass, med god rytme og en eksemplarisk oppløsning i overtonene. En høyttaler som er relativt enkel å plassere i rommet, grunnet sin beskjedne størrelse og lette og ledige spillestil.

Du kan velge hvilke innganger som skal være aktive, og om linjeinngangen i stedet skal være platespillerinngang. Foto: Skjermdump
Du kan velge hvilke innganger som skal være aktive, og om linjeinngangen i stedet skal være platespillerinngang. Foto: Skjermdump

 

Dobbelt så dyr konkurrent

Til sammenligning har den dobbelt så dyre Hegel H590 mer fynd og klem i bassen. Den flytter luften på en ganske annen måte. Massive Attacks ikoniske Teardrop har tøffere, heftigere rytmer, og det er ikke tvil om at Hegelen har mer kraft å rutte med. Det er mer varme her, og mange vil kalle Hegelen mer “musikalsk”. Det vil nok kanskje jeg og, men man skal være forsiktig med å avskrive en forsterker som analytisk og kjedelig, bare fordi den ikke har noen x-faktor å komme med. Det kan faktisk argumenteres at fraværet av dette er Devialets styrke.

Hver inngang kan konfigureres. For eksempel bufferminne og lydnivå på USB-inngangen. Foto: Skjermdump
Hver inngang kan konfigureres. For eksempel bufferminne og lydnivå på USB-inngangen. Foto: Skjermdump

 

Fjerner et lag

Det Devialet gjør er å fjerne et lag med silke mellom høyttalerne og lytteren. Den har en gjennomsiktighet som er vanskelig å forklare, den må oppleves. Man oppdager det best ved å skifte mellom flere høyttalerpar, for med Devialet er forskjellene mellom dem større enn med andre forsterkere jeg kjenner. Inkludert den store Hegelen og Naim Nova. Bare hør de lette, luftige overtonene til Audiovectorene, med sin åpne, gjennomsiktige gjengivelse av Elizabeth Frasers stemmeregister. Når jeg så bytter til Sonus Faber Olympica III, mørkner det litt. Overtonene er mer dempet, fokus flytter seg til mellomtoneområdet. Som er varmere og mer rosenrødt enn hos Audiovector. Bassen er også fyldigere hos Sonus Faber, men den er ikke helt lineær. Den har en betoning i sitt øvre register, som trigges ganske kraftig av basstoner som ligger akkurat der.

Laura Marlings Soothing har etter hvert blitt en testfavoritt, med en rytmiske men melankolsk kontrabass. Denne låter mer troverdig med Audiovector, mens Sonus Faber gjengir noen toner sterkere enn andre. Dette understrekes meget tydelig av Devialet-forsterkeren.

Når du er logget inn, får du god oversikt over dine konfigureringer via hjemmesiden. Foto: Skjermdump
Når du er logget inn, får du god oversikt over dine konfigureringer via hjemmesiden. Foto: Skjermdump

 

Høyttalerne korrigeres

Tilfeldighetene vil ha det til at Devialet har kompenseringsfilter for både Audiovectorene og Sonus Faber-høyttalerne. Siden dette aktiveres ved å ta et minnekort frem og tilbake mellom forsterkeren og PC-en, og man bare kan laste inn ett oppsett om gangen, er det ikke mulig å gjør noen kort AB-testing mellom de to høyttalerne i korrigert tilstand. Det er heller ikke nødvendig, for forskjellene er lett å høre.

For det første går bassen dypere. Det gjelder begge høyttalerparene. Men enda viktigere er det at lydbildet strammes opp ytterligere, og plutselig trekkes musikken utover til sidene, og sangstemmene kommer frem i rommet. Med Audiovectorene blir det hele spøkelsesaktig gjennomsiktig. Klassisk musikk blir også en ganske annen affære. Dvořáks fiolinkonsert i A moll, spilt av førstefiolinist Anne-Sophie Mutter og Berlinfilharmonien, får en enda bedre plassering av instrumentene, og klangen fra konsertsalen flyttes inn i testrommet vårt. Førstefiolinen er langt fremme i lydbildet, men der den ofte kan ta litt vel mye fokus fra resten, blir den nå en helt naturlig del av helheten.

Tilbake til Hegelen, så er den fortsatt kraftigere, men den har mistet forspranget når vi snakker musikalitet. Lydbildet kollapser ørlite mer innover igjen, egentlig ikke på grunn av forsterkeren, men fordi høyttalernes passive delefiltre ikke er perfekt. Med Devialet får man langt på vei utbedret det.

Bedre bass

Det er enda tydeligere med Sonus Faber Olympica III. Betoningen i øvre bass er nesten borte. Dette fordi forsterkeren får frem mer energi i dypbassen, plutselig kommer hele kontrabassens toneregister fint frem. Også Sonus Faber låter glimrende med klassisk musikk, selv om høyttalerne ikke er like luftige som Audiovectorene. Poenget er at Devialet-forsterkeren lar høyttalerne få blomstre som høyttalerkonstruktøren har ønsket, ved å fjerne seg selv fra regnestykket. Og med korrigeringen gjør den høyttalerne enda en tjeneste, ved å stramme til skruene i lydbildet enda et hakk. Det er ikke bare annerledes; det er bedre.

Konklusjon

Expert 140 Pro er Devialets første forsterker til under 50.000 kroner, og er et lite underverk. Den har nemlig samme snacks på innsiden som storebrødrene. Det betyr at den er konfigurerbar opp i mente, og spesielt om du finner dine høyttalere i Devialets database, kan du kose deg med noe av den beste lyden en forsterker har å tilby. Stramt, kontant og med en spøkelsesaktig gjennomsiktighet og oppløsning. Hvis du mener at Devialet Expert 140 Pro låter klinisk, skift høyttalere!

Franske Devialet har på få år gått fra å være en obskur fabrikant til å bli et navn på alle hi-fi-entusiasters lepper. Som et slags "hi-fi-ens svar på Tesla" har de utfordret vedtatte sannheter og pønsket ut nye, intelligente måter å lage god hi-fi på. Den avanserte SAM-teknikken som tilpasser forsterkeren til akkurat din høyttalermodell er et godt eksempel. De superpotente Phantom-høyttalerne et annet. Men her dreier det seg altså om førstnevnte. Nærmere bestemt den helt nye Expert 140 Pro, selskapets første forsterker under den magiske 50.000-kronersgrensen. Det betyr at den konkurrerer mot slike som Naim Uniti Nova og dessuten T+A R 1000 E, som har mye av den samme klangkarakteren som Devialet. Men Devialet kan noen viktige triks som T+A ikke kan. [caption id="attachment_92289" align="alignnone" width="3841"] Expert 140 Pro sett ovenfra. Foto: Devialet[/caption]   I forsterkernes svar på Formel 1 benyttes den mest avanserte digitale forsterkerteknologien (hybrid mellom Klasse A og D), kombinert med høyoppløste digitale tilkoblinger. Men det er ikke alt, for med høyteknologisk digitalprosessering er det mulig å skreddersy forsterkerne til brukerens utstyr. Det er en god sannsynlighet for at du finner både dine dyrebare høyttalere (nesten 900 høyttalere er profilert) og akkurat din platespillerpickup i Devialets database (databasen utvides stadig), og i så fall oppstår noe ganske magisk. Tidligere måtte man regne med å punge ut minimum 100.000 kroner for en Devialet-forsterker. Med Expert 140 Pro har prislappen sunket til halvparten. [caption id="attachment_92282" align="alignnone" width="3841"] Den kan se ut som en badevekt, men Expert 140 Pro er i virkeligheten en av de beste forsterkerne som finnes til 50.000 kroner. Foto: Devialet[/caption]  

Nei, det er ikke en badevekt

Expert 140 Pro kan se ut som en stor og dyr badevekt i blankpolert metall. Om man liker det eller ikke, får være opp til en enkelt, men at det er et friskt pust i en ellers traust hi-fi-jungel tror jeg det er bred enighet om. Fjernkontrollen er også ganske spesiell. Like kvadratisk som forsterkeren, med et stort volumhjul på midten. Den er selvsagt helt uten slark, da dette er et trinnløst presisjonsinstrument. Med knapper hvor funksjonene kan tilpasses. [caption id="attachment_92283" align="alignnone" width="3840"] Slank og elegant. Foto: Devialet[/caption]  

Strømming

Foruten å huse en digital forsterker på 2 x 140 watt i 6 ohm er 140 Pro utstyrt med digitalkonvertere og innebygd strømmefunksjonalitet. Spotify Connect-funksjonen gjør at du bare kan ta frem mobilen og spille direkte fra Spotify-appen. Skjønt, jeg foretrekker bedre lyd enn det, og da har man noen muligheter. iPhone-brukere kan bruke AirPlay til å strømme trådløs musikk i CD-kvalitet, men det er når forsterkeren kobles til hjemmenettverket at mulighetene for høyoppløst musikk åpner seg. [caption id="attachment_92296" align="alignnone" width="3840"]Med AIR-modulen ombord er Expert 140 Pro en moderne forsterker med innebygd strømming. Foto: Devialet Med AIR-modulen ombord er Expert 140 Pro en moderne forsterker med innebygd strømming. Foto: Devialet[/caption]   Ved å installere Air-appen kan PC-en eller Mac-en finne forsterkeren som et lydkort, akkurat som hvis den var tilkoblet datamaskinen med USB (som også går an). Bruker du Roon-programmet, slipper du dette, da Roon finner forsterkeren automatisk på nettverket. Kjør Roon på Mac eller PC, og styr gjerne fra mobilen derfra. [caption id="attachment_92287" align="alignnone" width="3840"] Expert 140 Pro har en programmerbar linje-/platespillerinngang, samt diverse digitalinnganger. Forforsterkerutgang er ekstrautstyr. Foto: Devialet[/caption]  

Like avansert

Jeg nevnte høyteknologi, og selv om Expert 140 Pro er rimeligere enn sine storebrødre, har man ikke spart på den digitale innmaten. Den er nøyaktig like avansert som de andre, det er antall innganger og forsterkerkraft som skiller dem. Legg merke til at forforsterkerutgang ikke er standard her, det kan bestilles ekstra hos forhandler. [caption id="attachment_92290" align="alignnone" width="3840"] Mye av hemmeligheten bak Devialets forsterkere er forsterkermodulen, som er en hybrid mellom Klasse A og D. Foto: Devialet[/caption]  

Passive høyttalere

For å ta dette med høyttalere først. Nesten alle hi-fi-høyttalere er passive, til tross for at et passivt delefilter har flere svakheter. I tillegg til at musikksignalet mister dynamikk av å gå gjennom motstandene i delefilteret, så skjer det også en tidsforskyving hver gang signalet forandres. Som gjør at timingen mellom alle elementene i en flerveishøyttaler aldri blir 100 prosent optimal. Dette går utover følelsen av timing og rytmikk, og dessuten stereoperspektivet. Videre har ingen høyttaler helt lineær motstand (impedans), som betyr at den belaster forsterkeren ulikt på forskjellige steder i frekvensregisteret. Høyttaleren kan da oppføre seg litt annerledes fra forsterker til forsterker, avhengig av hvor god forsterkeren er til å pumpe ut strøm der hvor impedansen er lavest. Alt dette slipper man i en aktiv høyttaler med elektronisk delefilter, hvor dessuten de innebygde forsterkerne er spesialtilpasset hvert sitt høyttalerelement. Av disse grunnene kan en passiv høyttaler egentlig aldri få helt den samme timingen og dynamikken som en tilsvarende aktiv. Uansett hva slags forsterker man kobler til. [caption id="attachment_92284" align="alignnone" width="1386"] Devialet har rundt 900 høyttalere i sin database, og kompenserer for svakheter i disse. Som våre Sonus Faber Olympica III. Foto: Skjermdump[/caption]  

Kompenserer

Det var i hvert fall det vi trodde. Men så kom Devialet plutselig på banen med en god dose oppfinnsomhet. Den franske forsterkerprodusenten tok nemlig med seg måleutstyret ut i felten, og har de siste årene målt mange populære – og noen sære – høyttalermodeller. Arbeidet pågår kontinuerlig, og de prøver å holde seg oppdatert så godt de kan på nye modeller. Impedanskurve, frekvensrespons og timing-feil måles, og deretter lages et kompenseringsfilter. Devialet kaller dette SAM, eller Speaker Active Matching. Resultatet er bedre timing og stereobilde, og en mer utstrakt dypbass. Man har også målt slaglengden på basselementene og bygget inn et beskyttelsesfilter som hindrer basselementet å slå lenger enn det er laget for, slik at man kan spille med enda høyere lydtrykk enn før. [caption id="attachment_92285" align="alignnone" width="2368"] Til venstre ser man hvordan høyttalerne (oransje kurve) forsøker å følge musikksignalet (hvit kurve). Etter SAM-korreksjon til høyre følges musikksignalet langt mer nøyaktig. Sonus Faber Olympica III får dessuten en nedre frekvens på 20,8 Hz, mot normalt 34,4 Hz. Og det høres! Foto: Skjermdump[/caption] [caption id="attachment_92286" align="alignnone" width="2395"] Ukorrigert til venstre ser man at Audiovector SR3 Arreté Raw Surface er en mer nøyaktig høyttaler enn Sonus Faber Olympica III. Den har likevel en del å gå på, og til høyre korrigeres den rent og pent. Nedre bassgrense blir plutselig 18 Hz i stedet for 33 Hz! Foto: Skjermdump[/caption]  

Analoginngang og platespiller

Den analoge linjeinngangen kan være nettopp det, eller omprogrammeres til en platespillerinngang. Etter din eksakte pickupmodell! Velg denne i oppsettet på Devialets hjemmeside, og Devialet setter automatisk pickuptype og spenning, om den er stereo eller mono. Er ikke din pickup der, kan parameterne settes manuelt. Du kan også velge EQ-kurve. Standard er RIAA 1976-kurven, som de aller fleste bruker, men har du noen sære vinylinnspillinger som er skåret etter andre EQ-kurver, så kan du nå endelig få høre hvordan disse egentlig var ment å låte! Analoge kilder digitaliseres for øvrig i forsterkeren til et 24-bit/192 kHz signal. [caption id="attachment_92288" align="alignnone" width="3839"] Den spesielle fjernkontrollen har et heftig volumhjul og konfigurerbare knapper. Foto: Geir Gråbein Nordby[/caption]  

Minnekort

Alle innstillinger du ønsker å gjøre, det være seg SAM-filter, pickupinnstillinger, eller om du ønsker å programmere om knappene til fjernkontrollen, gjøres gjennom Devialets hjemmeside. Disse lagres på et minnekort som en datafil. Stikk denne i bakenden på forsterkeren, og innstillingene lastes automatisk inn. Siden kan du selv skru SAM-filteret av og på, eller velge et nivå imellom. [caption id="attachment_92295" align="alignnone" width="2522"]Fra Devialets nettside kan du konfigurere fjernkontrollens funksjoner. Foto: Skjermdump Fra Devialets nettside kan du konfigurere fjernkontrollens funksjoner. Foto: Skjermdump[/caption]  

Subsonisk filter

Devialets forsterkere har også innebygget et høypassfilter, eller subsonisk filter om du vil. Har rommet ditt problemer med den aller dypeste bassen, kan du koble inn dette, så ruller høyttalerne pent av ved 30 Hz. Smart, da det kan fjerne en del problemer i bassen.

Halve prisen, nesten hele lyden

Man kunne lett gått seg bort i teknologi og helt glemt lydkvaliteten. Det enkle er ofte det beste, hevder mange, og vi har da også fått noen tårevåte øyeblikk med enkle rørforsterkere. Gudskjelov innfrir 140 Pro lydmessig, men å beskrive det er ikke bare lett. For hvordan beskriver man noe som ikke finnes? Audiovector SR3 Raw Surface LE er en eksemplarisk høyttaler til 115.000 kroner pr. par. Men den trenger kvalitet for å blomstre. Det får den med Devialet-forsterkeren. Før jeg har gjort noe som helst av korreksjon lar forsterkeren høyttalerne få være seg selv. Det betyr en meget avbalansert bass, med god rytme og en eksemplarisk oppløsning i overtonene. En høyttaler som er relativt enkel å plassere i rommet, grunnet sin beskjedne størrelse og lette og ledige spillestil. [caption id="attachment_92292" align="alignnone" width="2304"]Du kan velge hvilke innganger som skal være aktive, og om linjeinngangen i stedet skal være platespillerinngang. Foto: Skjermdump Du kan velge hvilke innganger som skal være aktive, og om linjeinngangen i stedet skal være platespillerinngang. Foto: Skjermdump[/caption]  

Dobbelt så dyr konkurrent

Til sammenligning har den dobbelt så dyre Hegel H590 mer fynd og klem i bassen. Den flytter luften på en ganske annen måte. Massive Attacks ikoniske Teardrop har tøffere, heftigere rytmer, og det er ikke tvil om at Hegelen har mer kraft å rutte med. Det er mer varme her, og mange vil kalle Hegelen mer "musikalsk". Det vil nok kanskje jeg og, men man skal være forsiktig med å avskrive en forsterker som analytisk og kjedelig, bare fordi den ikke har noen x-faktor å komme med. Det kan faktisk argumenteres at fraværet av dette er Devialets styrke. [caption id="attachment_92293" align="alignnone" width="2396"]Hver inngang kan konfigureres. For eksempel bufferminne og lydnivå på USB-inngangen. Foto: Skjermdump Hver inngang kan konfigureres. For eksempel bufferminne og lydnivå på USB-inngangen. Foto: Skjermdump[/caption]  

Fjerner et lag

Det Devialet gjør er å fjerne et lag med silke mellom høyttalerne og lytteren. Den har en gjennomsiktighet som er vanskelig å forklare, den må oppleves. Man oppdager det best ved å skifte mellom flere høyttalerpar, for med Devialet er forskjellene mellom dem større enn med andre forsterkere jeg kjenner. Inkludert den store Hegelen og Naim Nova. Bare hør de lette, luftige overtonene til Audiovectorene, med sin åpne, gjennomsiktige gjengivelse av Elizabeth Frasers stemmeregister. Når jeg så bytter til Sonus Faber Olympica III, mørkner det litt. Overtonene er mer dempet, fokus flytter seg til mellomtoneområdet. Som er varmere og mer rosenrødt enn hos Audiovector. Bassen er også fyldigere hos Sonus Faber, men den er ikke helt lineær. Den har en betoning i sitt øvre register, som trigges ganske kraftig av basstoner som ligger akkurat der. Laura Marlings Soothing har etter hvert blitt en testfavoritt, med en rytmiske men melankolsk kontrabass. Denne låter mer troverdig med Audiovector, mens Sonus Faber gjengir noen toner sterkere enn andre. Dette understrekes meget tydelig av Devialet-forsterkeren. [caption id="attachment_92294" align="alignnone" width="2368"]Når du er logget inn, får du god oversikt over dine konfigureringer via hjemmesiden. Foto: Skjermdump Når du er logget inn, får du god oversikt over dine konfigureringer via hjemmesiden. Foto: Skjermdump[/caption]  

Høyttalerne korrigeres

Tilfeldighetene vil ha det til at Devialet har kompenseringsfilter for både Audiovectorene og Sonus Faber-høyttalerne. Siden dette aktiveres ved å ta et minnekort frem og tilbake mellom forsterkeren og PC-en, og man bare kan laste inn ett oppsett om gangen, er det ikke mulig å gjør noen kort AB-testing mellom de to høyttalerne i korrigert tilstand. Det er heller ikke nødvendig, for forskjellene er lett å høre. For det første går bassen dypere. Det gjelder begge høyttalerparene. Men enda viktigere er det at lydbildet strammes opp ytterligere, og plutselig trekkes musikken utover til sidene, og sangstemmene kommer frem i rommet. Med Audiovectorene blir det hele spøkelsesaktig gjennomsiktig. Klassisk musikk blir også en ganske annen affære. Dvořáks fiolinkonsert i A moll, spilt av førstefiolinist Anne-Sophie Mutter og Berlinfilharmonien, får en enda bedre plassering av instrumentene, og klangen fra konsertsalen flyttes inn i testrommet vårt. Førstefiolinen er langt fremme i lydbildet, men der den ofte kan ta litt vel mye fokus fra resten, blir den nå en helt naturlig del av helheten. Tilbake til Hegelen, så er den fortsatt kraftigere, men den har mistet forspranget når vi snakker musikalitet. Lydbildet kollapser ørlite mer innover igjen, egentlig ikke på grunn av forsterkeren, men fordi høyttalernes passive delefiltre ikke er perfekt. Med Devialet får man langt på vei utbedret det.

Bedre bass

Det er enda tydeligere med Sonus Faber Olympica III. Betoningen i øvre bass er nesten borte. Dette fordi forsterkeren får frem mer energi i dypbassen, plutselig kommer hele kontrabassens toneregister fint frem. Også Sonus Faber låter glimrende med klassisk musikk, selv om høyttalerne ikke er like luftige som Audiovectorene. Poenget er at Devialet-forsterkeren lar høyttalerne få blomstre som høyttalerkonstruktøren har ønsket, ved å fjerne seg selv fra regnestykket. Og med korrigeringen gjør den høyttalerne enda en tjeneste, ved å stramme til skruene i lydbildet enda et hakk. Det er ikke bare annerledes; det er bedre.

Konklusjon

Expert 140 Pro er Devialets første forsterker til under 50.000 kroner, og er et lite underverk. Den har nemlig samme snacks på innsiden som storebrødrene. Det betyr at den er konfigurerbar opp i mente, og spesielt om du finner dine høyttalere i Devialets database, kan du kose deg med noe av den beste lyden en forsterker har å tilby. Stramt, kontant og med en spøkelsesaktig gjennomsiktighet og oppløsning. Hvis du mener at Devialet Expert 140 Pro låter klinisk, skift høyttalere!
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Effekt: 2 x 140 w 6 ohm
  • Strømming: Spotify Connect, Airplay, UPnP, Roon Ready
  • Innganger: USB, Ethernet, 1 konfigurerbar RCA/phono, 2 koaksiale, 2 optiske
  • Utganger: Forforsterker (ekstrautstyr)
  • DAC: 32-bit/192 kHz, PCM, DSD
  • RIAA: AD-konverter med 24-bit/192 kHz sampling, MM, MC
  • B x H x D: 38,3 x 4 x 38,3 cm
  • Vekt: 5,65 kg
  • Web: audionord.se
Pris: 49990,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
gruppetest
7 par vegghøyttalere

Lyd, lyd fra veggen der

Hvorfor skal du godta middelmådig lyd, bare fordi du ikke ønsker store, prangende høyttalere i stua?

test
Leica Q2

Verdens beste ­kompaktkamera

Når kun det beste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

anmeldelse
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Annonsørinnhold
Asus Zenbook-serie

Asus går helt til kanten med ny Zenbook-serie

17 timers batteritid, en skjerm som utgjør 95 prosent av overflaten og numerisk tastatur gjemt i laptopens touchpad. Alt sammen testet for å leve opp til militære standarder. Asus flytter grensen for hva man kan forvente av en laptop som veier under 1700 gram.

Her er Samsungs super-selfiekamera

Den nye A-serien går fra budsjett til luksus med heldekkende skjerm og vendbart trippelkamera!

test
Sony Xperia 10 Plus

Bomskudd i bredformat

Tross 21:9-skjerm har Xperia 10 Plus for mange kompromisser til å overbevise.

Ikeas smarte høyttalere er her

I sommer kommer høyttalerne Symfonisk, som er et resultat av et samarbeid med Sonos.

test
Motorola moto G7 Plus

Kongen av mellomklassen

Motorola moto G7 Plus snakker til fornuften. Selvfølgelig er flaggskipmodellene på markedet bedre, men de er også tre ganger dyrere.

Beovision Harmony: 77-tommers tryllekunst fra B&O

Går det an skjule en TV på nesten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gjør et overbevisende forsøk på det.

anmeldelse
I Am the Night, sesong 1

Herlig retromysterium

I svette og varme Nevada vokser Pat opp – som 16-åring snus livet hennes på hodet i det familiebakgrunnen blir kjent.

Åpent kontorlandskap? Disse hodetelefonene lover evig lykke

Logitech lanserer to modeller for deg som sjeneres av støy i kontorlokalene.

anmeldelse
Creed II

Nostalgisk testosteronbombe!

Stallone gjenforener alle kreftene fra «klassikeren» Rocky IV i en pompøs nostalgitripp.

anmeldelse
Widows

Heftig girl power!

Et spektakulært kupp går spektakulært til helvete – enkene viderefører ektemennenes tvilsomme geskjeft.

annonse

Klassisk rock på biblioteket

Opplev vintage high-end på biblioteket og lytt til musikk som på kult-barene i Japan.

Hi-fi-vår i hovedstaden

Denne helgen ringes våren inn, med messer og tilbud i flere butikker i hovedstaden.

Speilrefleks? Prøv igjen

Panasonic Lumix G90 er litt utenom det vanlige.

test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD

En real storslegge

Kan noen få naboene til å slutte å kjefte? Jeg prøver å høre musikk her!

test
Canon RF 28-70mm f2 L USM

Perfeksjonert og lyssterk zoom

Du har ikke sett maken. Ikke vi heller. Canons massive 28-70mm er rett og slett rå.

anmeldelse
Fabeldyr 2: Grindelwalds forbrytelser

Visuell fantasimagi

Harry Potter-universet veves mer og mer inn i Fabeldyr-universet, i en visuell fest av en film.

anmeldelse
Hunter Killer

Mayday! Mayday!

Filmen ble sluppet den 1. april – vi trodde først det var en aprilspøk…

Ser du hva dette er?

Det er en McIntosh, men ikke en forsterker.

anmeldelse
The Highwaymen

Sober roadmovie

En annerledes, og stillferdig, klappjakt på tidenes mest kjente forbryterpar i USA.

Laptopfølelse på iPad Pro

Beskyttelse og bakbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modellene

gruppetest
Tre gaming headsets

Strid i familien

Logitech vs. Logitech. Har du bruk for den dyreste modellen for å vinne, eller er den billigste best i virkeligheten?

test
Rega Aura MC

En analog åpenbaring

Rega Aura MC, er phono-trinnet som lager gull av sort vinyl.

test
Huawei P30 Pro

Råeste mobilkamera noensinne!

Huawei P30 Pro er den beste kameramobilen på markedet, og befester Huaweis plass på kameratronen, hvor de har sittet trygt siden i fjor.

Vårt kundesenter hjelper deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Motta Lyd & Bilde Nyhetsbrev

×