• Wifi
  • HDMI, S/PDIF, 3 x USB 3.0
  • 1TB Harddisk
  • UHD Blu-ray port
  • Mål og vekt: 60 x 300 x 240 mm / 3,8 kg
  • Web: microsoft.com

Med lanseringen av Xbox One X, har Microsoft sendt verdens kraftigste spillkonsoll ut på markedet. Du er med andre ord garantert den villeste spillgrafikken på en konsoll til dags dato – hvis du altså har en ny 4K-TV med HDR. Det hadde ikke vi, så vi var så heldige og fikk låne en fra Philips. Ikke dermed sagt at folk uten 4K-TV ikke kan være med og leke, men det er her maskinen for alvor kommer til sin rett.

Tredje generasjon av One

Xbox One X ligner til forveksling den tidligere One S, bortsett fra fargen. Den har samme inn- og utganger samt UHD Blu-ray-port. Du får dessuten samme klønete menysystem, som imidlertid avvikles bedre. Den største forskjellen er inne i kassen. Her er flere RAM og en raskere prosessor. I motsetning til One S, som bare kunne avvikle spill i 1080p, kan Xbox One X også spille i 4K, som Sony har kunnet i et knapt år med sin PS4 Pro. Spill som støtter dette, går under betegnelsen ”Xbox One X Enchanced”.

Utviklernes ansvar

Maskinens ekstra krefter aktiveres via programvareoppdateringer. De blir frigitt fortløpende, og fyller godt opp på den interne harddisken på 1 TB. Oppdateringene låser primært opp for skarpere teksturer, høyere oppløsninger samt en høyere frame rate. Ikke alle spill kan gi alt på en gang, så i noen tilfeller må du velge om du vil ha høy oppløsning eller flere bilder per sekund. Uansett hva du velger, gir det en flottere og en mer glidende presentasjon enn på de gamle maskinene. Dessverre lider Microsoft under det samme problemet som Sony. Fordi det er snakk om en videreutvikling av en gammel maskin, må alle spill fortsatt kunne spilles på første og annen generasjon. Det holder Xbox One X litt tilbake, som ellers fint kan løpe fra de to forgjengerne.

Det kan egentlig sies ganske kort. Vil du ha den kraftigste spillkonsollen på markedet akkurat nå, og har du ikke en Xbox One fra før, skal du naturligvis kjøpe en Xbox One X. Dette uansett om du har en 4K-TV fra før eller ei. Maskinen puster tiltrengt liv inn i de gamle spillene dine, og gir deg en større og mer flytende opplevelse. Prisen er ganske visst høy, og vi må ennå vente og se om den i det lange løp blir verdt pengene. Akkurat nå er det imidlertid ingen tvil. Xbox One X er en sikker hit med få forbehold.

Nintendo Switch

Både fugl og fisk

Nintendo Switch er ikke som andre spillkonsoller. Den er helt sin egen!