Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: HTC Vive Flow

Virtual Reality til overpris

HTC Vive Flow skal lokke vanlige forbrukere tilbake til HTCs VR-butikk. Det kommer neppe til å skje.

Skrevet av / 04.02.22 - 09:00
HTC Vive Flow
Peter Gotschalk

En gang kjente vi HTC som en av de førende produsentene av Android-baserte mobiler. Hvem husker ikke mesterverket HTC One fra 2013, som var den første Android-mobilen som for alvor ga Apples iPhone kamp til døren når det gjelder design og materialvalg?

Men akk, HTCs stjerne på mobilmarkedet er falmet, og i stedet har selskapet fra Taiwan kastet seg over Virtual Reality. Etter HTCs første produkt i den kategorien, HTC Vive, har vi ikke beskjeftiget oss særlig med den tidligere mobilprodusentens VR-satsing, da HTCs fokus de siste årene primært har vært å utvikle VR-produkter til selskaper og forretningsverdenen. Nå ser det imidlertid ut til at de med HTC Vive Flow, er klare til å komme tilbake til markedet for vanlige forbrukere.

God maskinvare

Med HTC Vive Flow har vi et par Virtual Reality-briller som må kobles til en mobil via Bluetooth for å fungere. Tanken er å gjøre VR-opplevelsen mobil, og rent fysisk må man si at det har lyktes. HTC Vive Flow veier nemlig kun 189 gram, hvor det meste av vekten utgjøres av de to “brilleglassene”, som i virkeligheten er 2,1″ LCD-skjermer med 1600 x 1600 piksler oppløsning hver – eller 3,2K oppløsning i alt.

Integrert i den ene av de to brillearmene finner man en USB-C-port, som sammen med den medfølgende kabelen er nødvendig for å koble VR-brillene til en mobiltelefon eller alternativt en powerbank, for du trenger også en ekstern strømkilde for å få sakene til å fungere.

HTC Vive Flow
HTC Vive Flow bærer man som et par overdimensjonerte briller. De er heldigvis lette og forholdsvis komfortable. (Foto: Peter Gotschalk)

Ja, du leste riktig: HTC Vive Flow har riktig nok et innebygd batteri, men det holder kun i fem minutter, og det er for å sikre at du har tid til å koble VR-brillene til strømkilden. Mest opplagt er det å koble til mobilen, som da fungerer i en dobbeltrolle som controller og eksternt batteri, men ellers foreslår HTC altså at du bruker en powerbank – har den 10 000 mAh batteri, er det strøm nok til å holde brillene gående i fire–fem timer.

Øverst til høyre på brillene er det fysiske knapper til å slå av og på Vive Flow, og på den andre siden to knapper til å skru opp og ned lyden med. Det er også stereohøyttalere på sidene av brillene, som har integrerte mikrofoner, som betyr at du også kan kommunisere med omverden mens du er nedsenket i VR-universet.

HTC Vive Flow
HTC foreslår at du kobler Vive Flow til en powerbank med 10 000 mAh batteri, noe som gir deg strøm nok til fire–fem timers bruk. (Foto: HTC)

De to «brilleglassene» er omringet av en ansiktspakning av mykt materiale, som er magnetisk festet og lett å fjerne. De to skjermene er justerbare med mulighet for å gå helt opptil -6,0 i styrke for begge øynene, så du slipper å bruke briller.

Kort sagt er HTC Vive Flow umiddelbart et vellykket produkt rent maskinvare-messig. Her har HTC lyktes med å designe et headset som er lett og komfortabelt.

Hva skal man bruke dem til?

Det er i daglig bruk at HTC Vive Flow er noe nær en katastrofe! Til tross for brillenes 3,2K-oppløsning er det mye å utsette på bildekvaliteten, og rent applikasjonsmessig er produktet ærlig talt en tynn kopp te. Sist, men ikke minst, fungerer det ikke optimalt å bruke mobilen som controller.

La oss starte med det siste. Det følger nemlig ingen dedikert controller med til HTC Vive Flow. I stedet må man bruke den parede mobilen til å navigere. Ved å trykke med to fingre på mobilskjermen aktiveres kontrollelementene, og deretter kan du svinge telefonen foran deg og trykke på forskjellige seksjoner av mobilskjermen for å navigere og velge ting i menyene og appene i VR-universet.

Det låter kanskje veldig fint, men i praksis trykker man hele tiden feil steder på mobilskjermen (som man jo ikke kan se), så man er nødt til å løfte på brillene og se på mobilen for å orientere seg.

Det helt sentrale problemet er imidlertid at det ikke er så mye å bruke VR-brillene til. De to primære bruksområdene er spill samt små apper til meditasjon og andre VR-opplevelser. Begge deler finner man i HTCs egen Viveport-appbutikk, som både er dyr og ikke byr på så mye innhold.

Helt ærlig, hvis vi vil gå en tur i skogen, så går vi heller ut i en virkelig skog, enn å bli sittende hjemme med HTCs VR-briller på nesen!

Uferdige og vanskelige

Vive Flow skal også kunne brukes til å speile mobilens skjerm så man kan se film og serier fra diverse strømmetjenester på brillenes store, virtuelle kinoskjerm, men denne funksjonen lyktes det oss aldri å teste da speilingen ikke fungerte, selv etter utallige forsøk på å restarte både mobil og headset.

HTC Vive Flow
VR-brillen må brukes sammen med en mobiltelefon for å fungere. En liste over kompatible mobiler finner du her. (Foto: HTC)

Alt i alt virker HTC Vive Flow uferdig og ikke helt gjennomtenkt. Vi hadde mange problemer med å få brillene til å virke til å begynne med, men det løste seg ved hjelp av et par programvareoppdateringer. Verre er det at denne «mobile» VR-løsningen kun virker via Wifi.

Ja, selv om brillene er koblet til mobiltelefon – både via Bluetooth og via en kabel så de kan få strøm – krever de en separat Wifi-forbindelse, og kan bare dra nytte av mobiltelefonens mobile internett hvis du lager en hotspot med mobilen som brillene kan koble seg til.

Det er ingen elegant løsning, og det er litt symptomatisk for HTC Vive Flow at selv om de er beregnet til å fungere sammen med mobilen, krever det tre parallelle forbindelser (Bluetooth, USB-C og Miracast + HDCP 2.2) til mobilen samt en separat Wifi-forbindelse, før alt fungerer. Og vi fikk som nevnt aldri det hele til å gå opp i en høyere enhet.

Konklusjon

Men det verste er prisen. HTC Vive Flow koster nemlig vanvittige 5999 kroner, og det er produktet rett og slett ikke verdt.

For å sette denne prisen litt i perspektiv lanserte Samsung en gang et produkt ved navn Gear VR, et headset man kunne bruke sammen med Galaxy-mobiler for å gå på oppdagelsesferd i et Virtual Reality-univers med spill, videoer og andre apper, veldig lik det som HTC tilbyr via Viveport.

Samsung Gear VR kostet 1250 kroner, og hvis det var prisen for HTC Vive Flow, ville vi ikke hatt noen problemer med å anbefale produktet.

Men til over fire ganger så mye? Glem det, HTC!

Karakter
HTC Vive Flow
Premium

Home mener

VR-brillene kan tilpasses svaksynte. Dessuten lette og komfortable å bære. Innebygde høyttalere og mikrofoner. Ekstremt dyrt i forhold til hvor uferdig produktet virker. Begrensede anvendelsesmuligheter, og integrasjonen med mobilen er plagsom og til tider vanskelig eller umulig å få til å fungere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Den neste ”slim"-evolusjonen av PlayStation 5 er klar

Fem vinnere

Bedre enn Asus til samme pris?

Så mye gaming får du for pengene

Mus på krigsstien

Bare god til én ting

Disse gamingskjermene gir hakeslepp

Første test: Villeste gamingskjerm til dags dato

Spill med fornuft

Beste Alienware hittil

Asus får Steam Deck til å ligne en dinosaur

Avsaget tastatur

Lyd & Bilde
Scroll to Top