Det er ti minutter siden jeg tok Gear VR av hodet, men følelsen av kvalme sitter fortsatt i kroppen. Og jeg har ikke engang foretatt meg noe spesielt skummelt, for i motsetning til siste gang jeg testet et Samsung Gear VR-headset, har jeg ikke fått en spillkontroll med i pakken, så rutsjebaneturer i form av spill som Temple Run VR har jeg måttet unnvære i denne omgang.
Ikke desto mindre må man fortsatt ha en sterk mage for å nyte opplevelsen med Samsung Gear VR, som jeg denne gangen prøver i den ferdige «Consumer Edition», som kan kjøpes for vesentlig færre penger enn den såkalte «Innovator Edition», en slags betaversjon av Gear VR, som var på testbenken i desember i fjor.
Brukeropplevelsen er nemlig akkurat den samme, og det vil si at du med Samsung Gear VR får adgang til et lite univers, bestående av hovedsakelig Virtual Reality-spill og 360 graders video-opplevelser, som kan kjøpes eller lastes ned gratis fra Oculus’ app-butikk, som er utviklet spesielt til Samsungs mobiler.
Gear VR er nemlig utviklet for Samsung av det Facebook-eide selskapet Oculus, og headsettet må brukes sammen med en Galaxy-smartmobil, som fungerer som både skjerm og datamaskinenhet. Akkurat som tilfellet var med den tidligere «Innovator Edition», kobles mobilen til headsettet via Micro USB, og styringen skjer så ved hjelp av en touchpad og en tilbakeknapp på høyre side av headsettet. Gjennom brillenes spesielle linse omdannes bildet på mobilskjermen til en Virtual Reality- eller 3D-verden. I det virtuelle universet kan man snu 360 grader rundt seg selv, og headsettet registrerer hvordan hodet beveger seg, og i hvilken retning man ser, men det er ikke snakk om noen «full room»-opplevelse, for produktet kan ikke registrere om man fysisk beveger seg rundt i rommet.
Innovator vs. Consumer
Forskjellene på den nye og den gamle versjonen av Gear VR handler bare om maskinvare. «Innovator Edition» var både større og tyngre enn den endelige utgaven av produktet, som også støtter flere Galaxy-modeller enn forgjengeren. Samsung Galaxy S6, S6 edge, S6 edge+, Note 5, S7 og S7 edge kan alle brukes med den nye forbrukerutgaven av Gear VR, mens den tidligere versjonen bare virket sammen med de to førstnevnte mobilene.
Designen er også mer raffinert, og den nye utgaven faktisk kan brukes av folk som har briller.
Konklusjon
Man betaler ikke det helt store for Samsung Gear VR, og dessverre får man bare det man betaler for. Ikke alle vil ha den samme kvalmeopplevelsen, men generelt er VR-opplevelsen ikke optimal, noe som primært skyldes bildekvaliteten, som er uskarp og grovkornet. Ingen av de førnevnte mobilmodellene har en skjermoppløsning høyere enn 2K, og som jeg skrev i testen av Gear VR «Innovator Edition», trenger vi høyoppløste små skjermer, og her menes minimum 4K-oppløsning, for at den optiske opplevelsen kan bli bedre enn det grumset som Gear VR og beslektede produkter utsetter oss for.
Også i denne testen:
LG 360 VR R100
Det må være en vits
LG 360 VR er den mest elendige VR-opplevelsen noensinne!
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser