TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Black Week tilbud - LB+ Total 70% rabatt
Kjøp

TEST: Tesla Model Y Performance (2025)

Rå ytelse og lengre rekkevidde - men med en hake

Tesla Model Y Performance 2025 er mer premium, mer sportslig og har bedre rekkevidde, men rekkevidden har en bismak.

Av / 01.12.25 - 09:16
Tesla Model Y Performance (2025)

Home mener

  • Stor forbedring i kjørekomfort. Vesentlig lavere støynivå. Adaptivt understell fungerer godt. Overlegen rekkevidde. Premium interiør og funksjoner.
  • Girvalg på skjermen tar tilvenning. Fortsatt stivt oppsett, og til tross for ytelsen er dette fortsatt en tung SUV.

Model Y Performance er en familiebil med sportsbilegenskaper til relativt overkommelig pris. 2025-utgaven, som også kalles Juniper, tar styrkene fra forgjengeren og raffinerer dem: Akselerasjonen er fortsatt ekstrem, men mer kontrollert, understellet har blitt betydelig bedre, og støynivået er kraftig redusert.

Tesla Model Y Performance 2025 frontlights
Den nye fronten har gjennomgående LED-lysstripe inspirert av Cybertruck. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Den nye utgaven har myket opp akselerasjonen i det første sekundet. Tidligere var Model Y Performance brutal ved minste berøring av gasspedalen. Nå føles den mer sivilisert, men fortsatt lynrask med 0-100 km/t på 3,5 sekunder i Insane-modus. Motoreffekten er redusert til 338 kW/460 hk, men bilen er ikke noe mindre sprek enn forgjengeren. Tvert imot! Trykker du pedalen inn fra 50-100 km/t er den fortsatt en rakett.

Les også TEST: Tesla Model 3 (2024) Long Range Et hissigere utseende og lengre rekkevidde, men først og fremst viktige oppgraderinger av interiøret, gjør at Tesla Model 3 endelig har blitt en super bil. Bortsett fra på ett område.

Ny kjøreteknologi

Den største teknologiske nyvinningen er det adaptive dempersystemet. Det bruker algoritmer som balanserer respons og komfort på en måte forgjengeren ikke kunne matche. Du kan velge mellom Standard og Sport-modus, og uansett valg absorberes ujevnheter i underlaget langt bedre enn før. Systemet er en komplett nytelse for hverdagsbruk, selv om bilen fortsatt er relativt stiv.

Tesla hevder at Model Y Performance nå er 22 prosent stillere innvendig, og det merkes umiddelbart. Både veistøy og vindstøy er kraftig redusert takket være dobbeltlaminert akustisk glass i alle ruter og forbedrede tetninger i dørene. Det plystrer fortsatt litt fra skjøtene rundt glasstaket i høye hastigheter, men totalen er en stor forbedring.

Tesla Model Y Performance 2025 turnsignal stick
Blinklyshendelen er tilbake! Girvelgeren er derimot flyttet til skjermen. (Foto: Tesla)

Premium lydanlegg

Premium Sound-anlegget med 14 høyttalere slår fortsatt hardt, med bass som er både kraftig og stram. For baksetepassasjerene er den nye 8-tommers underholdningsskjermen bak en vinner, med mulighet for Netflix eller spill også under kjøring. Barna kan til og med koble sine trådløse hodetelefoner til Bluetooth bak.

Annonse
Tesla Model Y Performance (2025) 1
8-tommers skjermen i baksetet lar barna se Netflix uavhengig av hva som skjer foran. Endelig fred på lange turer. (Foto: Tesla)

Imponerende rekkevidde – med en bismak

Den offisielle rekkevidden på Model Y Performance har økt fra 514 til 580 km. En av årsakene er at Tesla har gjort mer av batteriets kapasitet tilgjengelig. Selv om batteriet er fysisk like stort som før, har netto brukskapasitet økt. Mitt forbruk ligger på rundt 15 kWt per 100 km, som gir over 500 km rekkevidde med blandet kjøring. Dette er langt bedre enn Ford Mustang Mach-E GT som både har større fysisk batteri og er mindre smidig. Men merk at den mindre sikkerhetsbufferen kan potensielt gå utover batterihelsen over tid, så vær ekstra bevisst på å unngå hyppig lading til 100 prosent.

Lading går fortsatt med inntil 250 kW på Teslas Supercharger-nettverk, som fortsatt er markedets beste. For Tesla-eiere er opplevelsen ekstra smidig med autotrekk fra registrert betalingskort og forvarming av batteri.

Tesla Model Y Performance 2025 logo projected
Performance-logoen projiseres på bakken. (Video: Geir Gråbein Nordby)

Automatisk opplåsing som fungerer

En betydelig forbedring er ny og oppgradert Bluetooth. Det betyr en mer velfungerende telefonnøkkel for deg som velger å bruke mobilen som bilnøkkel. Den nye versjonen har bedre stedslokalisering og åpner døra hver gang du kommer nær.

Blinklyshendel – men hvor er girspaken?

Jeg trodde ikke jeg trengte å skrive et eget avsnitt om en blinklyshendel. Men faktum er at Tesla fjernet denne på 2023-utgavene av Model S og X, deretter på 2024-utgaven av Model 3. Dette til fordel for et par idiotiske knapper på rattet, som var nærmest umulig å forholde seg til når man skulle blinke ut av rundkjøringer.

Derfor er det gledelig å se at Tesla har tatt til fornuft og gjeninnført spaken i den nye Model Y-en.

Girspaken er derimot byttet til en virtuell på skjermen. I hverdagen fungerer den digitale girvelgeren greit, siden bilen vanligvis forstår hvilken retning du skal kjøre. Som bonus går den automatisk i parkering når du løsner beltet eller åpner døra.

Tesla Model Y Performance 2025 seats
Setene har blitt vesentlig mer komfortable siden sist. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Bedre seter

Setene er forbedret i hele kupeen. Sitteputene er 1,5 cm lengre og hodestøttene litt bredere. For første gang har også Model Y elektrisk nedfellbare bakseter. Trykker man på knappene i bagasjerommet, legger setene seg ned helt automatisk, og ditto reiser seg opp igjen. Og endelig har forsetene fått ventilering – herlig på varme dager. RGB-LED-lyslisten langs dashbordet skaper stemning, for folk som liker sånt.

Tesla Model Y 2025 folding backseats
Baksetene kan nedfelles og heves elektrisk. (Video: Geir Gråbein Nordby)

Heftig foran, stor bak

Fronten har fått et slankere uttrykk med en tversgående LED-lysstripe, inspirert av Cybertruck. Et nytt kamera er montert lavt i frontfangeren, som endelig gir direkte videovisning foran bilen, noe som jeg savnet på forgjengeren under parkering.

Utvendig er det én ting som irriterer meg litt: den nye hekken. Etter Tesla flyttet baklyktene opp til en tynn stripe helt øverst, og samtidig flyttet nummerskiltet fra midten til helt nederst, fikk bilen et stort nakent område i midten. Det ser ut som om bilen har fått en diger ræv!

Model Y Performance har heldigvis noen detaljer som kraftig forbedrer bilen bakfra. På hekken sitter nå et eget Performance-merke, som går igjen i projiserte logoer fra sidedørene. Den svarte nedkanten i plast har en mer kantet og aggressiv form, som gir bilen et mer aggressivt uttrykk. Sammen med karbonfiberspoileren og 21-tommers Arachnid-felgene ser den langt sprekere ut enn Long Range-varianten.

Model Y Performance 2025_rear angle-2
(Foto: Tesla)

Fortsatt ikke perfekt

Det er fortsatt ting å utsette på. Når du virkelig gir gass i skarpe svinger, merker du at dette er en stor og tung SUV. Rattet er også fortsatt ganske tungt. Og selv om bilen har fått bedre premiumfølelse, er det fortsatt et stykke opp til Mercedes og BMW.

Tesla Model Y Performance (2025) 2

Konklusjon

Tesla Model Y Performance har blitt enda bedre. Der den gamle versjonen føles rå og umoden, er den nye langt mer raffinert. Kjørekomforten er merkbart forbedret, støynivået lavere, og alle de små detaljene – ventilerte seter, elektrisk nedfellbare bakseter og bakseteskjerm – hever inntrykket.

Den er fortsatt spinnvilt rask. Den har fortsatt klassens beste lydanlegg. Den har fortsatt størst bagasjerom. Og den har fortsatt Teslas overlegne infotainmentsystem og appstyring.

Men nå har den også blitt en bil man i mye større grad gleder seg over å kjøre hver dag. Ikke bare fordi den er rask og praktisk. Men fordi den er god.

Karakter
Tesla Model Y Performance (2025)
Premium
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Stoppes automatisk

Full tilgang 1 uke uten bindingstid!

Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!

TILBUD

Tilbud - 4 uker 4,-

Tilgang til ALT LB+ innhold

Spar mest!

LB+ total 12 måneder

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

Kun 89 kr/uke
4 kr/md
Kun 164 kr/md
Med et LB+ får du:
  • Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
  • Deaktiver annonser
  • L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!

Få luft uten å bli andpusten

Lett transport til lav pris

Rolig fart i storbyen

Sommerens beste elsykkel

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Lyd & Bilde