Kalenderen viser det: Forsommeren er kommet, og det er tid for L&B Homes første test av el-sparkesykler i 2025.
I 2024 testet vi tre sparkesykler fra henholdsvis Xiaomi, E-Way og Segway-Ninebot. De tre modellene, Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen, E-Way E-5045FS og Segway-Ninebot KickScooter F2 D, hadde forskjellige styrker og svakheter. Smart design er nemlig ikke alt, og fart – i form av rask akselerasjon – trenger ikke alltid å være en fordel.
Denne gangen har vi kjørt på veier og stier med Sharp KT4CEUG. El-sparkesykkelen oser av stil. Mens noen el-sparkesykler er klumpete å se på og i tunge, mørke farger, spreller Sharp KT4CEUG med enkeltdeler i rødt og et lyst støvgrønt chassis.
Designavdelingen har nok fått litt for frie hender. Den hvite fotstøtten gir KT4CEUG et ”lett” utseende, men viser omgående spor etter skosåler. Det lette inntrykket lyver også om vekten, bokstavelig talt. Modellen veier 20,6 kilo, noe som er tungt for en el-sparkesykkel. Designen har også medført flere åpninger hvor fukt og smuss kan komme inn.

Sharp KT4CEUG er lett å sette sammen og koble til med appen via Bluetooth. Både app, display og fysiske knapper på styret er enkle og brukervennlige. Sharp KT4CEUG har fokus på å få deg fra A til B uten en stor palett av features.
På den andre siden bør du ha en stor porsjon tålmodighet. Hverken tempo eller styrke i møte med blant annet stigninger gjør Sharp KT4CEUG til en kraftkar. Det er en fordel hvis du ferdes i storbyens mylder. Sharp KT4CEUG gir behagelig og stabil kjøring, men den raskeste på veien blir du aldri.
App og oppsett
Appen Sharp Life lastes ned ved å skanne QR-koden i papirmanualen. Legg sparkesykkelen inn i appen via Bluetooth. Oppsettet fungerer fint, og forbindelsen mellom mobilen og el-sparkesykkelen er uten utfall. Som ekstra krydder kan du skifte ikon og brukernavn på profilen din samt fargetema for hele appen.

Utvalget av funksjoner er minimalistisk. Du kan opprette forhåndsinnstillinger, kalt scener (for eksempel innstillinger som aktiveres etter tidspunkt eller været). Appen kan spore turene dine på tid og kart, og skifte visningen av forskjellige data på displayet. For eksempel km i forhold til miles.

El-sparkesykkelen kan deles mellom flere brukere, og du kan låse den elektronisk ved hjelp av appen. Displayet viser da to streker der speedometerets to sifre ellers ville stått. Jeg tror ikke det holder tyver på avstand, men er den eneste sikringen med mindre du investerer i en kjedelås.
Batteri og lading
Transformatoren er ikke en kjempekloss med tykke ledninger. Ganske smart hvis ladingen skal foregå på steder med begrenset plass. For eksempel i en leilighet.
Ladeporten sitter på el-sparkesykkelens ene side under fotstøtten. Ikke bare gjør det porten tungvint å komme til, porten sitter også tett på kjøreunderlaget, og er dermed utsatt for støv og smuss fra veien.

Porten er riktig nok dekket av et gummideksel som kan skyves til side, men plasseringen gjør at skitt oppsamlet fra kjøreturer lett følger med inn i porten når du setter i eller tar ut strømkontakten.
En annen morsom designdetalj er åpningen mellom fotstøtte og bakhjulets skjerm. Her vil fukt og støv også kunne komme til å legge seg rundt noen av de indre delene som kan ses gjennom åpningen.
Batteriets 10 000 mAh er i det høye sjiktet. Det tar minst seks timer å lade opp, men det holder fint på kapasiteten. Etter et par timer på farten i blandede miljøer med grus, asfalt og bakker var kapasiteten redusert med 30 prosent.

Sharp KT4CEUG er skapt for pendling og ikke til langtur. Er du pendler med få kilometers daglig behov, vil du sannsynligvis kunne nøye deg med å lade et par ganger i måneden. Naturligvis alt etter kjørebehovet ditt.
Display og utstyr
LED-displayet er oversiktlig, men viste seg allerede på første tur å være vanskelig å lese i dagslys. Problemet gjelder både ved direkte og indirekte lys, og var spesielt irriterende når jeg ville skifte mellom el-sparkesykkelens tre fartsmoduser.
Walk Mode setter fartsbegrensningen til 6 km/t. I Medium Mode er det 15 km/t og på Maximum Mode 20 km/t (den tillatte maksimale hastigheten for en el-sparkesykkel i Norge).
For å skifte modus trykker du på den fysiske knappen til venstre under displayet. Jeg var ofte i tvil om jeg hadde trykket riktig, for ikonene for de forskjellige modusene så ofte ut som om de var aktive. For eksempel ikonet (av en menneskefigur) for modusen Walk Mode.
Selvfølgelig kunne jeg merke el-sparkesykkelens aktuelle fartsmodus. Det var bare ubehagelig å skulle skifte og merke ”hoppet” fra gå-modus til maksimal modus under kjøringen.

Jeg kunne heller ikke alltid lese av om jeg hadde aktivert lyset foran og bak (noe som også er et lovkrav). Til gjengjeld er det lett å se om du har valgt å få vist den totale distansen (ODO) eller for den enkelte turen (trippteller).
Til høyre, nær displayet, sitter det en USB-port til lading av mobil. Investerer du i en mobilholder til styret, kan du ha appen åpen på turene dine, og på kartet holde øye med hvor du er og hvor du er på vei til. Appen viser også tid og vær.
Sparkesykkelen har tre bremser, to fysiske og én elektronisk. Bakbremsen var faktisk den mest behagelige å bruke, selv om det krevde litt tilvenning. Ofte ga den, akkurat som styrets speedometer, noen merkbare rykk inntil jeg ble mer fortrolig med Sharp KT4CEUG.

Verst er håndbremsen til forhjulet. Den reagerer langsomt og må presses helt i bunn for å få bare den minste effekt. Jeg var nær ved å falle inn i siden på en bil som plutselig hadde stoppet på tvers midt i et kryss. I stedet for forhjulsbremsen aktiverte jeg bakhjulets skivebrems. Mye bedre.
Transport og fremdrift
Dekkene er på 10”. Litt mer enn det vanlige målet på 8”. Størrelsen gir stabilitet. På testkjøringer vippet jeg litt med kroppen og styrte fra side til side. Sharp KT4CEUG forble stabil på veien og rettet seg pent opp igjen når jeg gjorde det.
Avfjæringen, som er plassert bak, er ikke imponerende, men absolutt godkjent. Kjøring over kanter, for eksempel flisfuger, er ubehagelig. Grus, asfalt og mindre ujevnheter i veien kan merkes, men er hverken sjenerende eller får sparkesykkelen til å riste merkbart.
Motorkraften på 350 W og klatrevinkelen/helningen på 15 prosent er lavere enn hos de fleste el-sparkesyklene jeg har testet. Til sammenligning kunne gruppetestens deltakere klare stigninger på mellom 18 og 25 prosent, og hadde motorkraft på mellom 500 W og 1000 W.

I praksis gir det en litt dårlig fremdrift hos Sharp KT4CEUG. Ofte mister el-sparkesykkelen pusten på vei opp av selv slakke bakker (2 % stigning). På rette strekninger var fornemmelsen den samme. Selv om displayet viste 20 km/t, var jeg en av de langsomme på sykkelstien.
Akselerasjonen gir heller ikke mye trøkk. Forbikjøring er derfor vanskelig, for ikke å si umulig. Ofte måtte jeg pent legge meg inn bak selv handicap-scootere og vente på at medtrafikanten forlot sykkelstien eller valgte en annen rute enn meg.
Konklusjon
Sharp KT4CEUG er skapt for storbyen eller trafikk hvor fart og akselerasjon ikke alltid er avgjørende. Legger du vekt på rolig fremdrift og sikker kjøring, er el-sparkesykkelen et opplagt valg. Kort sagt en behagelig kjøreopplevelse.
Farger og former kan diskuteres, men Sharp KT4CEUG fremstår med en lett og elegant design. Ladeportens plassering og en hvit fotstøtte er imidlertid upraktisk. Det samme er gapet mellom fotstøtten og bakhjulskjermen, hvor skitt og fukt kan komme inn.
Vansker med å avlese displayet, den dårlige håndbremsen og den nedskalerte appen trekker ned. Men på den positive siden er Bluetooth-forbindelsen stabil. Sharp KT4CEUG er enkel å bruke og lett å komme rundt på. Til tross for vekten er den også lett å manøvrere i manuell modus (avslått motor).
Når alt kommer til alt, får du et fint pendler-fartøy med Sharp KT4CEUG. Ikke et fartsmonster.

Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!