Standarder: AirPlay, Spotify Connect, DLNA
Elementer: 1 x 5,25 tommer, 2 x 0,75 tommer
Forsterkere: Klasse D, 80 watt
Frekvensområde: 45 Hz–22 kHz
Mål: 320 x 166 x 180 mm
Web: audiopro.com

Sist høst besøkte vi Audio Pro på IFA-messen i Berlin for å se hva de hadde for nyheter. Der fikk vi for første gang høre at de holdt på å rydde i produktsortimentet. Vi har jo tidligere testet høyttalere som Addon T3, T9 og T14, men det var noen ganger vanskelig å forstå hvordan de skilte seg fra hverandre. Nå gjør de det enkelt. Det er en liten modell kald Addon T5 som har Bluetooth. Samt Wifi-varianten Addon C5. Så ble Addon T10 samt C10 oppdatert.

Alle Audio Pros høyttalere har jo vært tilkoblet de siste årene. Men den store nyheten er at de nå seriøst går løs på multirom. Man skal altså kunne kjøpe en blanding av høyttalere fra C-serien og spre dem rundt i huset. Eventuelt komplettere noen gamle høyttalere med den trådløse adapteren Link 1. Og så kunne spille samme musikk over hele huset. Eller ulik musikk i forskjellige rom, akkurat som vi har blitt vant til fra merker som Sonos.

Tilkobling og bruk

Man begynner helt enkelt med å laste ned den nye Audio Pro Control-appen. Fra den velger man å legge til en ny høyttaler. Man velger det trådløse nettverket på skjermen og skriver inn kodeordet. Høyttaleren bekrefter at den er tilkoblet. Så velger man et navn til den, som for eksempel rommets navn. Kjempeenkelt. Da er det bare å legge til resten av høyttalerne, eller adapterne.

Appen har støtte for musikktjenester som Spotify, Tidal og Apple Music, samt et antall mindre populære tjenester. Men Apple Music, og andre tjenester som bruker Airplay fungerer bare til en høyttaler av gangen. Fra appen kan man også gruppere høyttalerne, noe man gjør ved å dra “slavehøyttalerne” til en hovedhøyttaler. Dessverre kan man ikke navngi gruppene, men må huske på hvilken som er hovedhøyttaleren.

Lydkvalitet

Det fine med mange av Audio Pros høyttalere er at til tross for at de spiller kontrollert og korrekt, aldri låter de kjedelig. Langt fra. Drar man på volumet og kjører Silen Shout med The Knife pumper bassen slik at man står i fare for å forstyrre naboene. Men med full kontroll. Samtidig kan man lytte til en akustisk konsert og føle at man sitter på plass. Utmerket følelse av tilstedeværelse, og hver detalj kommer frem, uten antydning til hvass diskant.

Audio Pros første reelle multiromshøyttaler pryder ethvert rom med sin enkle design. Den er enkel å koble til og låter akkurat like bra som sine mindre tilkoblede forgjengere. Det er støtte for alle nødvendige musikktjenester, og den har både Airplay og Spotify Connect. Airplay fungerer derimot ikke i multirom. Dessuten føles løsningen ikke like sømløs som for eksempel Sonos, og håndteringen av grupperte høyttalere ikke like intuitiv.

picture1
<
>

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.